Is het uberhaupt mogelijk om mijn paard weer huis te zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Is het uberhaupt mogelijk om mijn paard weer huis te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:11

Hoi bokkers,

Beetje vage titel misschien maar ik zit met een probleem..

Ik heb mijn 2 paarden 8 jaar aan huis gehad en ik heb hier dan ook alles wat nodig is om paarden te kunnen houden: ruime paddock met uitloopstal, box voor noodgevallen, land en een rijbak.

Een tijdje terug heb ik de keus moeten maken mijn pony's ergens anders te stallen omdat wij ons land kwijt raakte en ik mijn pony's niet 24/7 in een paddock wou houden. Ik heb toen mijn e-pony op een pensionstal gezet (waar ik het erg naar mijn zin heb) en mijn shetlander bij vrienden van ons. Mijn e-pony had het prima naar haar zin op haar nieuwe stal maar mijn shetlander was erg ongelukkig. Hij had onwijze heimwee en wij miste de pony's achter ons huis heel erg. Daarom hadden we vrij snel besloten mijn shetlander naar huis te halen, er een andere shetlander bij te kopen en een deel van onze tuin om te bouwen tot een weiland voor twee shetten (was te klein voor een e-pony).

In het begin ging het allemaal super goed. Tot dat mijn e-pony ziek werd (ze was al een tijd niet goed maar toen werd bekend wat ze had) en ze ineens 2 keer per dag medicatie en vrij intensieve verzorging moest hebben. Het koste mij enorm veel tijd om elke dag naar stal toe te rijden om haar voor school medicijnen te geven en te verzorgen en 's avonds weer naar stal toe te rijden voor medicatie en verzorging en daarbij ook nog twee shetten te moeten voeren, uitmesten en aandacht geven. Ik redde het wel, maar de shetten kwamen overduidelijk aandacht te kort.

Niet veel later werd bekend dat mijn ouders gingen scheiden en dat we moesten verhuizen. De verhuizing zou nog wel een jaar of 2, 3 kunnen duren maar tegen die tijd moesten de shetten verkocht zijn omdat ik geen stalling kon betalen van 3 paarden. Ik heb toen het besluit genomen mijn shetten alvast te verkopen omdat dat hoe dan ook moest gebeuren en zodat ik meer tijd zou hebben voor mijn e-pony, om haar goed te kunnen verzorgen nu ze ziek was. Ik kreeg al snel een buitenkansje voor een geweldige plek waar mijn shetten samen heen konden en dat heb ik ook gedaan. Ze staan nu prachtig samen in de bossen.

Nu heb ik dus helemaal niks meer thuis staan maar moet ik nog steeds 2 keer per dag naar mijn paard toe. 1 keer van half 7 ’s morgens tot half 8 en een keer van 7 uur ’s avond tot een uur of 9 of 10 en vaak heb ik dan nog geen eens kunnen avond eten.

Nu hebben mijn buren aangeboden dat ik wel van hun land gebruik mag maken en dat maakt het voor mij dus mogelijk mijn e-pony naar huis te halen. Alleen heb ik niks om bij haar te kunnen zetten en ze kan natuurlijk niet alleen staan…. Ik wil haar hier houden zolang als ze medicijnen en deze intensieve verzorging moet hebben en dat zal nog een hele tijd duren maar feit is dat we met een jaar of twee moeten verhuizen dus ik wil er geen shetlander meer bijkopen omdat ik die dan hoe dan ook over twee jaar weer moet verkopen. Ik heb ook gedacht aan mijn plekje te verhuren en dan dus een pension paard samen met mijn paard zetten maar dat vind ik ook wel weer een risico… Als de huurder zijn paard verhuisd naar een andere plek om wat voor reden dan ook staat mijn paard alsnog alleen en dat kan echt niet.

Nu zullen jullie wel denken: waarom heb je toen der tijd dan niet een van je shetten gehouden? nou omdat ik op dat moment nog niet wist dat ik van mijn buren een stuk land kon gaan gebruiken, dat was eerder namelijk niet mogelijk. En omdat mijn shetten het beide op hun nieuwe plekje veel beter zouden krijgen als hoe ze bij mij stonden qua aandacht, en dat verdienen ze!!

Ideaal voor mij zou eigenlijk zijn een leen paard, die gewoon met een jaar of twee weer terug gaat naar zijn eigenaar maar dat is denk ik niet te vinden….

Ik vraag me eigenlijk af of het überhaupt wel mogelijk is om mijn paard naar huis te halen…. Echt noodzakelijk is het natuurlijk niet maar het is gewoon fijn dat nu ze ziek is we haar gewoon 24/7 zelf in de gaten kunnen houden en haar gewoon goed kunnen verzorgen zonder al dat heen en weer gereis voor en na school. Als ze hier staat kunnen mijn ouders ook nog helpen en heb ik weer eens wat tijd voor andere dingen en wat meer tijd voor mijn studie.

Iemand misschien nog ideeën over hoe we haar wel naar huis zouden kunnen halen?
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 26-09-12 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaspar

Re: Is het uberhaupt mogelijk om mijn paard weer huis te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:22

Je kan een opfok plekje aanbieden voor mensen met een veulen. Die zoeken over het algemeen een goede plek voor zo'n 2 jaar.
Of een plekje aanbieden voor een oud paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:26

Maar hoort een veulen niet op te groeien in een kudde? In plaats van een zieke merrie die niet wil spelen of iets in die strekking? Een oud paard had ik inderdaad ook bedacht en heb twee mensen gehad die hun paard misschien wel bij mijn paard wouden neer zetten maar wat hun tegen zat was de loopstal. Dat vonden ze te koud. Ze hadden voor die oudjes liever een warme binnenbox die goed gefentileerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:31

Je zegt dat de shet de ponies achter het huis erg miste. Kan je in het land van de buren niet een van die ponies als leenpaard gebruiken of kan je e pony niet bij die ponies in. Zijn die toevallig van de buren van wie je land kunt huren?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:31

Paarden die je kan lenen zijn er echt wel! zet een advertentie of zoek op internet. Zijn mensen die hun paard willen uitlenen en die het OK vinden als hij na een tijd weer terug komt, dit kan je allemaal vast zetten in contract... Als je nu een paard zoekt die je kan lenen en je hebt er 1 gevonden, dan kan je je e-pony hier naar toe halen :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:36

Mindim schreef:
Je zegt dat de shet de ponies achter het huis erg miste. Kan je in het land van de buren niet een van die ponies als leenpaard gebruiken of kan je e pony niet bij die ponies in. Zijn die toevallig van de buren van wie je land kunt huren?

Ik bedoelde daarmee dat mijn shetlander mijn e-pony heel erg miste en dat wij pony's achter ons huis miste omdat we dat zo gewend waren ;) dus er staan geen pony's achter ons huis verder. Op het land dat we kunnen huren staan wel drie pony's, dus in de zomer zou ze overdag niet alleen staan maar 's nachts en 's winters wel omdat die pony's daar alleen 's zomers staan en 's winters weer naar hun baasje terug gaan. ( die mensen huren dat land ook)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:38

Batlow schreef:

Bruikleen.... Is dat het zelfde als leasen? Dat je per maand bijv. 100 euro moet betalen? Dat is namelijk iets wat ik niet wil, ik wil niet heel veel geld betalen voor een pony waar ik verder zelf niet veel aan heb. Over het algemeen leasen mensen volgens mij een paard omdat ze geen eigen paard hebben, maar ik heb dat natuurlijk wel...
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 26-09-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:40

Ik denk dat een leenpaard best een optie is hoor :j Maar dan is het wel heel belangrijk om een goed contract op te stellen. Zeker omdat het niet precies bekend is wanneer het huis + grond verkocht wordt, en je wilt dan niet met een extra paard blijven zitten natuurlijk. Maar er zijn best mensen die een ouder of afgekeurd paard hebben die ze niet kunnen/willen verkopen, maar wel een goede oude dag gunnen, maar zelf de tijd of de plek niet (meer) hebben. Zoiets zou je moeten hebben.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:42

Eliine schreef:
Ik denk dat een leenpaard best een optie is hoor :j Maar dan is het wel heel belangrijk om een goed contract op te stellen. Zeker omdat het niet precies bekend is wanneer het huis + grond verkocht wordt, en je wilt dan niet met een extra paard blijven zitten natuurlijk. Maar er zijn best mensen die een ouder of afgekeurd paard hebben die ze niet kunnen/willen verkopen, maar wel een goede oude dag gunnen, maar zelf de tijd of de plek niet (meer) hebben. Zoiets zou je moeten hebben.

Ik had eens op marktplaats gezogd maar kon niks vinden, vandaar dat ik dacht dat dat nooit gedaan werd. Had het ook nooit gehoord. Ga denk ik maar eens een advertentie op marktplaats zoeken, kijken of daar reactie op komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:42

Jellebie schreef:
Mindim schreef:

Ik bedoelde daarmee dat mijn shetlander mijn e-pony heel erg miste en dat wij pony's achter ons huis miste omdat we dat zo gewend waren ;) dus er staan geen pony's achter ons huis verder. Op het land dat we kunnen huren staan wel drie pony's, dus in de zomer zou ze overdag niet alleen staan maar 's nachts en 's winters wel omdat die pony's daar alleen 's zomers staan en 's winters weer naar hun baasje terug gaan. ( die mensen huren dat land ook)

Fijn dat je je post even hebt aangepast dan, want er stond dat de shet de ponies achter het huis miste en niet dat jullie de ponies achter het huis misten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:43

Jellebie schreef:
Batlow schreef:

Bruikleen.... Is dat het zelfde als leasen? Dat je per maand bijv. 100 euro moet betalen? Dat is namelijk iets wat ik niet wil. Ik doe namelijk verder niks met de pony qua rijden etc. Wel aandacht geven en onderhouden natuurlijk en ik zal de hoefsmit, voerkosten etc. in de periode dat hij hier staat ook op me nemen.

Nee, dan krijg je de pony gewoon 'gratis' en dan betaal jij gewoon onderhoud.... dus standaard dingen. Qua dierenarts kosten en dergelijke moet je met betreffende eigenaar afspreken. Sommige blijven die zelf gewoon betalen!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:44

Mindim schreef:
Fijn dat je je post even hebt aangepast dan, want er stond dat de shet de ponies achter het huis miste en niet dat jullie de ponies achter het huis misten.

Maar ik heb het niet aangepast :=, Zoals het er nu staat stond het er net ook al

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:45

Batlow schreef:
Nee, dan krijg je de pony gewoon 'gratis' en dan betaal jij gewoon onderhoud.... dus standaard dingen. Qua dierenarts kosten en dergelijke moet je met betreffende eigenaar afspreken. Sommige blijven die zelf gewoon betalen!

Ah okee, bedankt voor je uitleg!

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:04

Hey Marit,

Jammer dat je misschien van stal gaat verhuizen, maar gezien de situatie erg begrijpelijk!
Al die medicijnen die ze nu krijgt... petje af om dat allemaal te regelen.
Daar gaat zo veel tijd in zitten, weet er alles van helaas.

Misschien kan je op MP een advertentie zetten.
Wie weet zoekt er nog iemand een revalidatie- plekje.
Ook een paardje met medicijn gebruik of pensioen plekje.

Waar is Jimmy dan naar toe?
Die stond toch ook bij jou?
Kan hij niet terug komen?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 23:21

snottebel schreef:
Hey Marit,

Jammer dat je misschien van stal gaat verhuizen, maar gezien de situatie erg begrijpelijk!
Al die medicijnen die ze nu krijgt... petje af om dat allemaal te regelen.
Daar gaat zo veel tijd in zitten, weet er alles van helaas.

Misschien kan je op MP een advertentie zetten.
Wie weet zoekt er nog iemand een revalidatie- plekje.
Ook een paardje met medicijn gebruik of pensioen plekje.

Waar is Jimmy dan naar toe?
Die stond toch ook bij jou?
Kan hij niet terug komen?

Hey Marije!! Jimmy is vorige week verleasd en vertrokken naar zijn leasers dus die kan niet meer terug komen maar die was ook niet van mij. Had nog wel met zijn eigenaar overlegd of hij misschien met ariel samen kon staan maar dat zag ze niet zitten omdat ze een klein meisje voor hem wou die lekker met hem aan de slag ging. Ik loop er inderdaad over na te denken om een advertentie op marktplaats te zetten. Ben nu alle opties aan het bespreken met mijn ouders :)