regels waterwingebied

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

regels waterwingebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 17:47

hallo bokkers,

ik huur een weiland met ruime schuilstal (van hout) in een waterwingebied. Nou zit ik met een paar vraagjes...
Stel dat ik de schuilstal van steen maak, mag dat of moet ik hier een vergunning voor aanvragen?
En hoe zit dat met het maken van een bak? Ik begrijp dat ik hier een vergunning voor moet aanvragen, maar is er wel een kans dat ik die vergunning krijg aangezien het waterwingebied is?

Ik heb geprobeerd dit op internet op te zoeken, maar kan het niet precies vinden O:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:00

Of je in een waterwingebied zit of niet, voor een schuilstal moet je 'bouwblok' hebben voordat je uberhaupt (met of zonder vergunning) mag bouwen. Aangezien het waterwingebied is, zal dat bouwblok er niet zijn, dus een schuilstal bouwen zal niet mogen, en wat er staat zal illegaal of evt 'gedoog' zijn. Vooral niets aan doen dus.

Bak aanleggen, dat hangt er van af hoe 'moeilijk' je gaat doen. Gewoon een stuk wei van 20x40 afzetten met schriklint mag gewoon, en daar dan geen gras in laten groeien kan ook niemand over zeuren. Heb je ook geen vergunning voor nodig. Zodra je in de bodem gaat wroeten en (hoge) hekken eromheen gaat zetten wél, laat staan als je ook verlichting wilt. De bodem omkeren/grond afvoeren/zand aanvoeren/drainage aanleggen zal vermoedelijk niet mogen in een waterwingebied. het waterschap zal je dat ongetwijfeld precies kunnen vertellen.

loempia93

Re: regels waterwingebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:08

Bedankt voor je reactie!
Dus zelfs als ik de omheining zou willen vernieuwen gaat dat niet zomaar? (meen ergens gehoord of gelezen te hebben dat puntdraad niet meer mag?)

Mag ik in dat stukje grond wat ik af zou zetten met draad wel houtsnippers gebruiken en het stukje grond zeg maar wat lager uitgraven zodat de houtsnippers niet door de hele wei komen te liggen?
Misschien een beetje onopvallend doen ( 'bak' gebruiken totdat er geen gras meer in staat en dan grond weghalen?)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:09

Wat staat er in je contract? :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:12

Dat heb ik niet :o
Ik huur een stukje van iemand die het hele stuk huurt, snap je het nog haha.
Diegene die het hele stuk huurt , huurt het van een vriend.

Ik weet dat dit niet zo slim is en ben dan ook opzoek naar een ander weiland, maar is erg lastig te vinden (met schuilstal)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:13

Gewoon palen en draad mag. Puntdraad is ook (nog steeds) niet verboden, maar ik zou het nooit om een weiland heen zetten. Maar als je een houten hek zou zetten, kán een gemeente dat als een bouwwerk zien. Hoeft niet, hangt van de gemeente af.
Grond afvoeren kán door het waterschap niet toegestaan worden, zal je ook echt moeten navragen.
Er gelden algemene regels in heel Nederland (zoals niet bouwen zonder bouwblok) maar gemeentes kunnen daarvan afwijken of aanvullende eisen stellen. 'Passend in het landschap' is bv zo'n mooie eis, waar iedere gemeente z'n eigen invulling aan kan geven.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:17

Kan ik dat gewoon aan het gemeenteloket vragen? Of is daar een speciale afdeling of iets voor ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:19

Waterschap moet je bij het waterschap zijn, dat is een provinciale instelling. Moet je maar even googelen.
Gemeente heeft een afdeling bouwzaken, bouw- en woningtoezicht of ruimtelijke ordening. En anders verwijzen ze je wel door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:22

ik zou eerst beginnen bij het waterschap waar dat weiland onder valt en vanuit daar kunnen ze je wel helpen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:25

Oke bedankt voor de informatie!
Was echt een drama om dat op internet te vinden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:04

Waterwingebied is buiten bebouwde kom en volgens mij valt dat niet meer onder de gemeente, maar de provincie of in dit geval het waterschap dat het gebied beheert (en hier de eigenaar is). Wees erg voorzichtig met navragen hoe en wat, aangezien jij onderhuurt (wat ook in dit geval eigenlijk illegaal is) mocht het waterschap argwaan krijgen kan die de hoofdhuurder en dus iedereen die via hem huurt er vanaf knikkeren wegens zich niet aan de regels houden (en dat kan dan per direct). Laat dus liever de huurder die het contract met het waterschap heeft hiernaar informeren.

Qua schuilstal : Belangrijke reden om geen bouwsels toe te staan is dat er nogal eens een illegale woning van gemaakt wordt ipv dat het een afdak met extra wandje voor de dieren blijft. Schuilstal van steen is daarvoor dus een risicofactor (voor inspecteur). Let ook goed op welke kleur je gebruikt (donkerbruin valt goed weg tegen begroeiing), waar je het neerzet (heb je bomen? gebruik die dan om de boel te verstoppen, je voorraad winter hooi/voordroog in plastic strategisch neerzetten helpt ook en idem voor het afdekken van de hele bups/bult met een kuil/kraaien kleed = soort dik, stijf horgaas).