hoe hooinet beste knopen en ophangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

hoe hooinet beste knopen en ophangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 08:59

Ik had en slowfeeder in een 1000 litervat, en hooinetten gemaakt van aanhangnetten met ronde ogen eraan die ik meteen karabijnhaak makkelijk en snel kon vastklikken.
nu heb ik extra hooinetten erbij met een fijne maas omdat de aanhangnetten vrij snel gesloopt werden.
Hoe hangen jullie deze op?

Vullen gaat makkelijk, ik leg ze in een speciekuip en trek de bovenkant over de rand van de kuip heen en vul het net zonder dat ik het open hoef te houden
Maar hoe knoop je het net op een veilige manier en hoe hangen jullie deze op.

ik heb 4 open stallen, en had eerst andere netten die ik in de opening ophing aan een lus die aan de bovenste balk zat en klikte het net met een karabijnhaak er zo aan. Hier komen de nieuwe netten ook weer te hangen
Voor de 4 stallen is het betegelt de rest is zand en onhandig om op te voeren aangezien het straks weer winter wordt en nat is.

Jibbel

Re: hoe hooinet beste knopen en ophangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:07

Ik heb zo'n rond oog waar je je paard ook aan vast kan zetten. Daar haal ik het touwtje van het net doorheen, leg een knoop in het touw, zodat het net niet naar beneden kan zakken en dan knoop ik het touw zover op dat het niet op de grond kan komen, losgemaakt kan worden door de paarden of ze er op een andere manier in kunnen komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 09:50

Ja, daar klikte ik het normaal met een karabijnhaak aan, maar hoe knoop het het zodat njet niet snel los is door de paarden, maar wel door jou.
in de winter met dikke handschoenen aan moet ik ze namelijk ook los krijgen.
gewoon een knoop of maak je een speciale knoop?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 09:56

Ik had voorheen gewoon een karabijnhaak wat gewoon ontzettend snel en makkelijk ging, maar hier kan ik deze alleen aan de onderkant vastzetten en dan hangt de knoop onderaan, en dat riskeer ik niet, ivm erin trappen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:17

ik heb niet helemaal een beeld voor me van hoe je ze nu wil hangen. ik heb ze gewoon aan een oog aan de muur hangen (waar ik ook m'n paard aan vast zet. ik knoop ze niet vast, maar klikt ze vast met twee paniekhaken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:02

en waar heb je die paniekhalen doorheen gehaald?
Dat is dus hoe ik het wil hangen, karabijn of paniekhaak, idee is hetzelfde.
Nu heb ik een net, mt bovenin een touw, zoals de meeste netten hebben.
Ik heb nu geen idee waar ik die karabijn / paniekhaar aan vast kan klikken?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:04

Kan je de haak niet gewoon een paar keer door het net halen? Lijkt me vrij makkelijk, ook voor dagelijks gebruik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:09

Dat wil ik dus, gaat veel sneller ook, maar hoe knopen jullie het touw van het hooinet vast zodat er niks blijft hangen( hangen vrij laag) , en hoe maak ik de karakbijn aan het net vast zonder dat deze meteen kapot getrokken wordt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:14

Misschien het touw door de ogen halen, in plaats van een knoop eindigen met een lus, daar het touw met de haak doorheen halen ( als een soort stropje ) dan is het net dicht en kun de rest van het touw ( met haak ) gebruiken om het op te hangen ...

Zelf zie ik het zo voor me, maar ik hoop dat ik het ook een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:22

je bedoeld met "het touw door de ogen halen" de ogen van het net ?? Dit zit er al doorheen , en zijn geen ijzeren ringetjes, maar is gewoon geknoopt.
Als ik het net ophang dmv een stropje / paardenknoop, trekken ze het toch los?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:25

Afbeelding

Om dit net gaat het, bovenin zijn lussen.
ik denk dat het werken met een haakje, zoals ik het eerst had niet gaat werken met zulk net.
ik kan ook gewoon http://www.dehuisdiersuper.nl/thumb.php ... =200haakje vastmaken op een andere plek waar ik eraan kom en het net daar aan vast maken

Hoe knopen jullie het touw zodat je in de winter niet hoeft te frunniken om het los te krijgen, maar dat het niet door de paarden losgetrokken kan worden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:29

OF.... ik haal het touw weg, en de lusjes van het net waar normaal het touw aanzit, maak ik die karabijnhaken aan, en klik ze zo vast. Moet ik alleen kijken of dat gaat bij dit net aangezien het er erg veel zijn.
Al mijn oude hooinetten hadden bovenin een soort ijzeren ringetjes, waar het touw om mee dicht te maken doorheen zat, maar deze heeft geen ringetjes maar een soort lusjes

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:10

Het dunne touwtje van het originele net eruit , daarvoor in de plaats een halstertouw door de lussen rijgen.
Aan het einde van het halstertouw een oog (lus) knopen, hier het touw met haak doorheen halen en aantrekken ( net is nu dicht en kun je ook met koude handen gemakkelijk loshalen ) nu heb je een dichtgestropt net met een touw met haak bovenaan ( ben ik nog een beetje te volgen ? )
Deze haak kun je dan weer klikken aan de lus aan de balk of als 'ie te lang is, om de balk slaan en aan zichzelf vastklikken :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 12:13

dat lukt niet, halstertouw is veel te dik, maar het bestaande touw is hiervoor misschien wel te gebruiken. dat ik hieraan een karabijn knoop, en aan de andere kant een lus, en dat ik dat ophang
Super!! Dit ga ik vanavond eens testen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:15

+:)+ Succes !

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:48

ow nu snap ik je probleem pas :+

hopelijk werkt de oplossing van hierboven.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:50

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:59

Ik zal proberen te omschrijven wat ik altijd doe.

Met het touw trek ik het net dicht, maar niet op één plaats, maar op twee tegenover elkaar liggende plaatsen. Je hebt dan twee lussen in plaats van één. (zorg dat ze evengroot zijn)
Met die lussen doe ik alsof je je schoenen strikt. (elke lus is als het ware een veter) Dus eerst een knoop erin en dan strikken.
Je hebt dan 4 lussen, waarvan je weer zorgt dat ze evengroot zijn.
Door deze lussen haal ik dan de karabijnhaak. Die kan je vervolgens dan aan de lus aan je balk bevestigen.
Het werkt echt super, de paarden kunnen het niet loshalen en net als je schoenen kan je het zelf wel eenvoudig, als je eerst de karabijnhaak er weer af hebt gehaald.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:16

hoi! wij hebben op stal ook zulke netten, wij doen er een pvc pijp over het touwtje (ivm hoofden door de 2 touwen en dan vast komen zitten) en dan met een klip aan 1 touw aan de haak hangen.
of als je een uitstekende ring hebt kun je de overschot aan touw ook daarom heen draaien dat doen wij bij 2 andere paarden, grote paal met bovenaan een oog, daar touw+ klip doorheen paar x om de "hals"van het oog heen en weer vastklippen aan het begin van het touw.

werkt hier prima.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:18

boefie schreef:
Ik zal proberen te omschrijven wat ik altijd doe.

Met het touw trek ik het net dicht, maar niet op één plaats, maar op twee tegenover elkaar liggende plaatsen. Je hebt dan twee lussen in plaats van één. (zorg dat ze evengroot zijn)
Met die lussen doe ik alsof je je schoenen strikt. (elke lus is als het ware een veter) Dus eerst een knoop erin en dan strikken.
Je hebt dan 4 lussen, waarvan je weer zorgt dat ze evengroot zijn.
Door deze lussen haal ik dan de karabijnhaak. Die kan je vervolgens dan aan de lus aan je balk bevestigen.
Het werkt echt super, de paarden kunnen het niet loshalen en net als je schoenen kan je het zelf wel eenvoudig, als je eerst de karabijnhaak er weer af hebt gehaald.

Ook erg handig!

Ik heb vanmorgen de tip geprobeerd met een strop maken maar dan kwam het net veel te laag te hangen. Hoger hangen kan niet, dan moet de haak op ruim 2 meter hangen. Inkorten kan ook niet, aangezien ik het net dan niet goed gevuld krijg.

ik heb vanmorgen het touw losgemaakt, een karabijnhaak erin gehangen en weer dichtgemaakt. Als ik het gevuld heb maak ik een paardenknoop en hang het aan de karabijnhaak op.Moet nu alleen kijken of het zo niet losgetrokken wordt
Maar de tip ,met de lussen ga ik vanavond uitproberen, lijkt me ook erg handig!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:31

ik heb ook zo'n net, maar bij mij hangt het tussen 2 haken (waardoor het een "bolle" rechthoek" wordt en gebruik 2 extra karabijnhaken om het touw dat door de lussenzit bij elkaar te houden. Dus in totaal 4 haken of aan de staldeur 1 haak en een lint.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:56

Ik heb ook zo''n net.......... ik maak in het touw waarmee je het dichtknoopt een lus (een beetje zoals het hierboven ook eruit ziet).
Aan de bovenrand van de stalwand hebben we een halstertouw geknoopt met de musketon naar beneden op de juiste hoogte. Daar hang ik dan zo het net aan op......

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:03

Die van het plaatje hierboven heb ik ook.....als het hooinet dichtgetrokken is zorg ik ervoor dat die dikken knoop van het touw tegen het net blijft zitten.Aan het touw zelf het ik een dubbele karabijn zitten,een klik ik aan het touw en vervolgens kun je hem door een oog halen,dan door het net...goed strak trekken en weer door het ook of om een paal/balk of wat je ook voor handen heb.
Ik blijf net zolang doorvlechten totdat het touw "op" is en het net strak is bevestigt,als laatste de karabijn vastmaken aan het net en klaar.

Gaat geen kant meer op :D

Om het net weer los te maken haal je de karabijn van het touw af en trekt het touw weer terug door het net.Gaat vlug en simpel en is ook goed te doen bij -20gC :P

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:46

Hooi netten.nl kun je ook hele mooienetten bestellen

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:47

Die moet op 4 punten bevestigen en laag aan de grond. Zodat het paard in zijn natuurlijke houding eet. Door het net gaat er weinig hooi verloren omdat ze er echt moeite voor moeten doen.