veulen verzorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle3412

veulen verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 21:54

hoi hoi,

ik heb een veulen van vier maanden een hengstje. Eind oktober gaat hij naar de opfok daar komt hij eerst samen met een ander hengsten veulen te staan,
het jaar daarop gaat hij lekker de wei op met een groep jaarlingen. hebben jullie tips of ervaringen of het goed is om elke dag een kwartiertje te komen of juist een keer per week? ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen met veulens

liefs Michelle

Zamora

Re: veulen verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:06

Ik heb zelf mijn veulens in gemengde groep "thuis" gehad. Dus een groep met diverse leeftijden, dit vind ik zelf fijnste manier op een veulen te laten opgroeien. Zo word hij beter opgevoed dan in een jonge knullen groep om maar zo te zeggen.
Mijn toenmalige hengstje is ook in een gemengde merriegroep opgegroeid en die hebben hem goed opgevoed, veel respect voor andere paarden en later ook met dekken van de merries. Nu is hij ruin en nog steeds super sociaal met andere paarden.

michelle3412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 22:14

dankjewel voor uw reactie! volgende zomer gaat hij in een grote groep jaarlingen maar eerst even met zn tweetjes. en dan laat ik hem lekker veulen laten. ik ga denk wel elke dag er heen even voetjes oefenen en borstelen. maar vooral niet teveel.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:30

Gaat hij met 4 maanden van de moeder af?
Ik zou niet dagelijks zoveel doen, alleen dat hij de basis kent is voldoende, dat hoef je niet elke dag te herhalen. :)

michelle3412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 23:20

Nee vanaf vijf maanden gaat hij weg. Oke thanks voor de tip !

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:59

Mijn inmidels 3 jarige merrie is nooit in de opfok geweest.
Ze stond met 3 leeftijdsgenootjes in een grote padock bij de fokker.
Omdat het vrij ver rijden was kon ik er niet dagelijks heen maar wel zo veel mogelijk.
Gewoon even poetsen, aaien en dergelijke.
Ik ben persoonlijk niet zo`n fan van de opfok en als ik nu naar mijn dame kijk ben ik ook erg blij dat ze nooit in een opfok heeft gestaan.
Als ik jou was zou ik dagelijks of bijna dagelijks gewoon even gaan aaien, poetsen, halstertje om enz en als hij in de opfok staat ook nog proberen om geregeld langs te gaan.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:59

Mijn gekochte veulen is ondertussen een mooie twenter en die staat sinds dat hij 10 maanden is in de opfok. (We hebben hem maar 4 dagen thuis gehad, want de opfok belde of hij eerder kon komen.)
Wij gaan er geregeld heen. Meestal iedere zaterdag, maar soms slaan we eens een weekje over.
We doen als we gaan gewoon wat kleine dingetjes. Haltertje omdoen, borsteltje erover heen halen, voetjes geven en meelopen aan een touwtje.
Vooral in het begin niet te lang en niet te veel, want na 10 minuten was hij het zat.

Nu is hij 2 jaar en 8 maanden en wilde hij laatst dat wij een uur met hem gingen kroelen en aaien en borstelen :+
We kijken dus nu vooral wat hij zelf aangeeft.

Ik vind dagelijks niet echt nodig. Maar gewoon geregeld er even langs is wel fijn. Je kan oook goed zien hoe hij dan groeit en zich ontwikkeld. (en dus op tijd ingrijpen als je denkt dat het niet goed gaat)

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:13

Gewoon zoveel mogelijk met hem doen hem zoveel mogelijk oefenen..