Kramptrekkingen in de vlanken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lywngeval

Kramptrekkingen in de vlanken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:14

Ik heb een 9jarige ruin die een vage klacht heeft.
Hij heeft afgelopen winter gas- en zandkoliek gehad en hiervoor is de D.A. langs geweest.
Spierverslappers, pijnstillers etc en een paar sand clear kuurtjes. Hier knapte hij weer van op.
Nu loopt hij weer sinds een week te trekken met zn buik/ bij z'n vlanken (eet/drinkt goed, geen ademhalingsproblemen etc).
Hij heeft al een sand clear kuur gehad, er word lijnzaad en handje slobber bijgevoerd. Hij vertoont verder geen
symptomen van pijn of iets dergelijks en heeft amper zand in z'n poep.
Hebben jullie misschien een idee of een soort zelfde ervaring voordat ik weer naar de D.A. stap met vraagtekens en een vaag symptoom.
De D.A. wou het nog even aankijken na de sandclear.

geerke

Re: Kramptrekkingen in de vlanken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:15

hij is ontwormd?

lywngeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:19

ja hij wordt regelmatig ontwormt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:21

aan de hand van mestonderzoek en met wat voor werkzame stof ontworm je hem?
Koliekachtige verschijnselen in deze tijd van het jaar ligt toch erg vaak aan wormen.

lywngeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:25

Ik sta op een pensionstal en die ontwormt aan de hand van mestonderzoek en mijn paard zit er altijd tussen. Wij otnwormen met Equiworm P.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:50

equiworm P heeft als werkzame stof pyrantel. Pyrantel werkt niet tegen alle soorten wormen, niet tegen de horzellarven en zeker niet tegen de (ingekapselde larven van de) rode bloedworm. Daarvoor moet je Equest hebben, daarin zit de werkzame stof moxidectine. Met werkzame stof ivermectine pak je o.a. wel de rode bloedworm, en de larven daarvan, maar helaas niet de ingekapselde larven.
Rode bloedworm kan koliekachtige verschijnselen geven en slappe(re) mest, dof haarkleed, vermageren/minder eetlust.

Voor het ontwormen tegen lintworm wordt meestal gebruik gemaakt van praziquantel, die wordt altijd gegeven in combinatie met ofwel ivermectine (equimax, eqvalan duo) of moxidectine (equest pramox)

Waarom wordt er met pyrantel ontwormd? Is dat standaard? Of wijzigt het per seizoen bij jullie?
Als het standaard met dat middel is en je paard elke keer toch weer wormeitjes heeft bij het onderzoek, zou het goed zijn om eens een andere werkzame stof te kiezen en/of te checken op resistentie van de wormen als het om een spoel/rondworminfectie gaat waar dat middel tegen zou moeten helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:05

joyce B schreef:
equiworm P heeft als werkzame stof pyrantel. Pyrantel werkt niet tegen alle soorten wormen, niet tegen de horzellarven en zeker niet tegen de (ingekapselde larven van de) rode bloedworm. Daarvoor moet je Equest hebben, daarin zit de werkzame stof moxidectine. Met werkzame stof ivermectine pak je o.a. wel de rode bloedworm, en de larven daarvan, maar helaas niet de ingekapselde larven.
Rode bloedworm kan koliekachtige verschijnselen geven en slappe(re) mest, dof haarkleed, vermageren/minder eetlust.

Voor het ontwormen tegen lintworm wordt meestal gebruik gemaakt van praziquantel, die wordt altijd gegeven in combinatie met ofwel ivermectine (equimax, eqvalan duo) of moxidectine (equest pramox)

Waarom wordt er met pyrantel ontwormd? Is dat standaard? Of wijzigt het per seizoen bij jullie?
Als het standaard met dat middel is en je paard elke keer toch weer wormeitjes heeft bij het onderzoek, zou het goed zijn om eens een andere werkzame stof te kiezen en/of te checken op resistentie van de wormen als het om een spoel/rondworminfectie gaat waar dat middel tegen zou moeten helpen.

inderdaad....daar was ik al bang voor.Pyrantel doet niet zo veel.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:10

Buiten de wormen om.. : Heb je dit paard ook in training staan?
Die van mij trekt bv ook de flanken wat in zodra ze net bekapt is en moet wennen aan dr 'nieuwe' voetjes, maar ook spierpijn kan er voor zorgen dat de flanken in worden gehouden.
Of bij kou. Het is deze week ineens behoorlijk stuk kouder geworden en ik zie het ook nog wel regelmatig dat paarden die het koud hebben de flanken in getrokken houden. Bij regen zie je dit ook bv.

h231

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:04

Bij mij is dit bovenstaande probleem ook bekend, plotselinge temperatuurschommelingen zie ik dit wel vaker. Sinds alle medicatie wel regelmatig kunnen bewegen of is dat ook verminderd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:40

flanken optrekken zie je ook weleens bij maagzweren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:43

Is het niet de ademhaling, die zwaar gaat?