Inrichting stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

Inrichting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 10:07

Hee!

Mijn manlief wil vandaag waterbakken maken in de stal.
Nou doe ik elke keer paar emmers water in de voerbak.
Maar aangezien nu de winter er aan komt.. En ze iets meer op stal komen..

Vraagje; Waar kan ik het beste de waterbakken neerzetten?

De stal is 3 x 3.
De schuifdeur zit (als je er voor staat) Links en schuift naar rechts.
aan de rechtertussenschot en voorschot hangt een hoek voerbak.
Aan het rechtertussenschot hangt een liksteenhouder.

Er komt ook nog een hooiruif in, Het lijkt mij het handigst als die aan het linkertussenschot komt, (voor de deuropening)
Andere ideeen/fotos/toelichten zijn welkom!

Groetjes

KozieZ

Re: Inrichting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:39

De stal van mijn paard is wat groter, maar van opzet zo te zien hetzelfde. Zij heeft haar waterbak op de achterwand in de hoek waar je recht naartoe loopt vanaf de deur. Geen idee waarom de staleigenaar het zo gemaakt heeft om eerlijk te zijn, nooit gevraagd :)

De hooiruif zou ik nooit voor de deur hangen, lastig met in en uit lopen. Mijn paard krijgt haar hooi gewoon op de grond in de hoek van de voerbak.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:07

de waterbak zou ik voorin de stal houden daar mijn ervarin is dat als hij achterin staat er nogal eens mest in ligt....., je hebt hier van die rechthoekige speciekuipen te koop, die nemen minder ruimte in dan een ronde. in de winter drinken ze bij mij een speciekuip per dag weg, dus zou eerder daarvoor gaan dan voor een kleine waterbak die je ophangt.
de hooiruif zou ik links aan de achterwand hangen zodat je direct door naar achteren kan lopen met je pluk hooi

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:24

matasja schreef:
de waterbak zou ik voorin de stal houden daar mijn ervarin is dat als hij achterin staat er nogal eens mest in ligt....., je hebt hier van die rechthoekige speciekuipen te koop, die nemen minder ruimte in dan een ronde. in de winter drinken ze bij mij een speciekuip per dag weg, dus zou eerder daarvoor gaan dan voor een kleine waterbak die je ophangt.
de hooiruif zou ik links aan de achterwand hangen zodat je direct door naar achteren kan lopen met je pluk hooi

Ben ik het mee eens, toen mijn paard nog in een 3x3 box stond, hadden wij de waterbakken gelijk bij binnekomst aan de rechterhand samen met de voerbak.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 13:38

Smeren ze dan niet met biks?
Of dat de stal nat word?

Ik krijg er zelfdrinkers aan. Van die automatische drinkbakken, kunnen ze net zoveel dringen als nu.
Maar tijdelijk deed ik hun water in hun voerbak.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 13:39

Hooiruifen hebben wij ook nog niet, ze krijgen het nu op de grond

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:42

Als je de drink en voerbak te dicht bij elkaar hangt, gaan ze er vaak mee knoeien.
Achterin is vaak het makkelijkste met het leggen van de waterleiding, kun je hem mooi tegen de muur hangen.

Persoonlijk hang ik ze nooit tegenover de deur, maar dat is vanwege het machinaal mesten.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 13:43

ze staan hooguit 6 tot 8 uurtjes op stal.. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:40

Persoonlijk zou ik de hooiruiven achterwege laten. Van de grond eten is een natuurlijke houding. De kaken bewegen zo beter over elkaar, waardoor de slijtage van het gebit ook beter is (onderkaak zakt nl. bij het van de grond eten, bij eten vanaf een hoogte gebeurt dat niet en ontstaan er eerder haken op de achterste kiezen) Daarnaast is het voor de luchtwegen funest.

Als je emmers water in je stal zet, zou ik ze voorin houden. Ik zette ze altijd bij de ingang, dat was voor mij makkelijk met weghalen / neerzetten. Nu heb ik automatische drinkbakken, dus ideaal, want hoef nergens meer op te letten.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 14:42

Nee is een vaste bak. gewoon een voerbak. Geen emmers ;) Er komt dus een zelfdrinker.. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:45

Ah, ok, dat begreep ik niet helemaal. :)

Ik heb mijn drinkbak wel achterin, meer om de reden dat sommige paarden gaan staan te soppen met hun ruwvoer en je ze ook nog eens 'verplicht' te bewegen in hun stal. Ze hangen in de hoek achterin en daar mesten ze niet gelukkig.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:45

Meestal plaats je die aan de achterkant vanwege de leidingen, anders komen die in de stal te zitten, kunnen de paarden het eerder slopen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:59

Hou er rekening mee dat de waterleiding en drinkbakken in de winter niet bevriezen. Kijk eens naar de Lister verwarmde drinkbakken op http://www.cavalo.nl/staluitrusting/dri ... akken.html

De Lister drinkbakken hebben een ingebouwde thermostaat en kan je gewoon op 230v aansluiten. Als je de uitvoering met buisverwarming kiest blijft ook de aanvoerleiding vorstvrij.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:02

Ik zal hem iig niet voor je deuropening hangen. Of je paard loopt hem er een keer af,
of je zit zelf een keer klem ofzo. Op de achtermuur kun je hem mooi hoog wegleiden,
zonder dat er eraan bijten.

noortiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:03

nu de winter eraan komt zou ik juist geen drinkbakken aansluiten! bij ons bevriezen ze altijd, en kunnen ze kapot gaan. dus dat is dan altijd water sjouwen!

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:21

Een paard hoort altijd beschikking te hebben over voldoende en schoon drinkwater, ook in de winter. Het is echt onzin om geen drinkbakken aan te sluiten, omdat ze mogelijk bevriezen. Er zijn genoeg simpele en relatief goedkope oplossingen om de installatie en bakken vorstvrij te houden. Een verwarmde drinkbak heb je al voor € 117,95, een simpel thermalint om de leidingen vorstvrij te houden kost bij cavalo.nl rond de 30 euro.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:59

Onze stallen zijn ook 3x3. Deuren schuiven naar links of rechts. Wij hebben de waterbak midden voorin, voerbak voorin de hoek. Ik heb er dan ook nooit mest in zitten en het gesmeer met voer valt reuze mee. Gewoon elke dag ff checken.

Wat betreft de aankomende winter: onze paarden staan in een ongeïsoleerde schuur. Ik heb een zadelkamertje erin met verwarming. Daarin zit een pomp die het water de gehele winter rondpompt, plus een boilertje die het water boven 0 houdt. Afgelopen jaren NIET 1X de leiding of bakken bevroren gehad. (en nee, ook niet toen het enkele nachten bijna -20 was) Enige wat wel eens bevriest is het knopje onder de lepel die zorgt dat er water in komt of niet.
T is een kleine investering, maar scheelt zoveel ellende met -tig emmers water slepen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:20

hang hem zo op dat de wind er niet op staat, anders is hij bij de eerste nachtvorst bevroren.
ik zou ook nu al rekening houden met vorst. ik heb om alle leidingen en om de waterbak en de pomp warmte lint zitten. hierdoor heb ik afgelopen winter de hele winter stromend water gehad, ook bij -20