Wilgentakken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Wilgentakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 09:00

In diverse topics kom ik de opmerking tegen dat je je paard Wilgentakken kan geven. Nu ben ik altijd vrij huiverig met zomaar iets voeren dus daarom enkele vragen.

Kun je elke soort wilg geven? We hebben hier wilgen aan het water staan. Kan ik daar gewoon de takken van geven (wrs komt gemeente eerdaags weer snoeien en dan kan ik wat takken vragen)

Kun je zowel de tak zelf als ook de blaadjes geven? Vannacht zijn er wat takken met bladeren afgewaaid nml. Kan ik die geven?

Hoe doen jullie dat met de dikkere takken, los in de stal leggen of door het traliewerk vlechten? Mijn paardjes staan naast elkaar dus ik kan de wat dikkere takken evt tussen hun stallen in vlechten. Los in de stal ben ik bang voor stukjes houten de hoeven nml ( heb een nog al lompe fries met grote voeten :+ )

Meer tips omtrent Wilgentakken zijn welkom.

mrie

Re: Wilgentakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:08

Ja, je kunt elk soort wilg aan paarden geven, zowel blad als takken. Heel lekker vinden ze de wat dikkere takken waar dan de bast vanaf gegeten wordt. In wilg zit een soort natuurlijke aspirine, (heel handig als je paard een kater heeft)
Ik geef het gewoon in de stal. Een paard kan best tegen wat hout en splinters onder zijn voetjes, waar denk je dat hij de hele dag op loopt? (beetje flink zijn hoor) Je idee van het door het traliewerk vlechten is ook leuk, dan heeft hij wat te doen, ik ben alleen wel bang dat het binnen een paar seconden dan in de stal ligt, maar dat geeft dus niet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:11

Je kan elke wilg voeren.

Dikke takken denk ik aan takken die je niet meer kan buigen dus eigenlijk stammetjes. Die hang ik aan 2 strootouwtjes in de stal daar kunnen ze aan knagen. de dunnere takken geef ik een zwieper de weide in dan kunnen ze lekker gaan knabbelen en vindt ik vaak niets meer terug.

Wel opletten dat je inderdaad niet overdadig gaat geven (lees meters stam en er eigenlijk het hoofdvoer van maken) ivm met de natuurlijke aspirine maar elke dag een tak kan geen kwaad.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:14

Ik geef in het najaar ook wilgentakken.
De dikkere versies hang ik op tegen de tralie aan. Maak ze vast met een strobalen touwtje.
Ik heb het dan wel over de dikte wat niet meer te buigen is. Beetje boomstronk formaat zeg maar hahahaha.
De dunnere doe ik soms in een bosje binden en maak ze dan ook aan de tralie. Maar meestal doe ik de kleinere los in de box leggen. De hele dunne takjes eten ze in geheel op.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 09:17

Mooi, dan ga ik wat takken scoren en hun stallen opleuken. Echt stammetjes zal ik niet kunnen vinden. Het zijn meer die takken die bovenop zo'n knotwilg groeien. In de wei geven gaat niet want ze staan met paarden van anderen en die ga ik niet zomaar iets voeren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:25

fijne wandeling

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:27

Zilfstar schreef:
Mooi, dan ga ik wat takken scoren en hun stallen opleuken.

Daar ga je ze zeker een groot plezier mee doen.. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:35

Jup...helaas nu niet meer voor handen maar waar mijn jongens voorheen stonden waren er wilgen rondom de weide.Met veel wind waaide er nogwel eens flinke takken af...hadden geen schijn van kans :P Met huid en haar...heuh bast en blad opgesmikkeld.De dunnen takjes verdwijnen ook en de dikkere takken worden gestript :D

Je doet ze er een groot plezier mee,ze vinden het heerlijk :j

Veel succes met je stallen opleuken....zal niet lang blijven hangen denk ik :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:39

Ik blijf waarschuwen tegen 'zomaar voor de lol' wilg voeren. Je geeft je paard toch ook niet zomaar voor de lol een doosje aspirine? Er zit salicylzuur in wilg, dat is de basisstof voor een geneesmiddel (aspirine dus). Salicylzuur kan maagzweren geven en maagbloedingen. In feite is wilg giftig dus, want alle geneesmiddelen zijn in principe giftig wanneer je gebruikt worden zonder reden.
In de natuur eet een paard het alleen als-ie pijn heeft.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:49

Mijn tinker krijgt ze ook hoor, misschien 2 x per jaar 1 of 2 dagen. Ik moet ze vanaf huis meenemen en heb dan een aan de binnenkant begroeide auto :D Ze vind het heerlijk en ik denk dat het geen kwaad kan zolang je het idd niet teveel en te lang geeft. Is een heerlijk snackje als afwisseling denk ik dan maar :9

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:58

Ibbel schreef:
Ik blijf waarschuwen tegen 'zomaar voor de lol' wilg voeren. Je geeft je paard toch ook niet zomaar voor de lol een doosje aspirine? Er zit salicylzuur in wilg, dat is de basisstof voor een geneesmiddel (aspirine dus). Salicylzuur kan maagzweren geven en maagbloedingen. In feite is wilg giftig dus, want alle geneesmiddelen zijn in principe giftig wanneer je gebruikt worden zonder reden.

De dosis in natuurlijke wilg is heel, heel erg laag, bij een paar takken en wat bast tast het echt de maag niet aan hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:54

Maar vier maanden lang iedere dag een tak geven, valt bij niet meer in de categorie "een paar". Dat zijn 122 takken. Of maakt dat ook niet uit?
Hebben populierentakken hetzelfde effect? Ik heb populieren langs de wei staan en ik zou er daar wel van willen geven mits het geen kwaad kan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:57

Ibbel schreef:

Bij ons eten ze ze vooral als ze in de rui zijn. Het schijnt te helpen tegen de jeuk. Dus dan pakken ze het zelf (kunnen bij de uitlopers net zelf bij). De behoeft is er dan zeker, dus niet alleen bij pijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:03

Wij hebben ze ook gegeven af en toe.
De dunne takjes eten ze zo op, zijn in 5 minuten helemaal weg.
De dikkere stammen knagen ze de schors vanaf en blijft de kale tak liggen.
Die gooien we daarna weg.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:08

Hier worden er ook wilgentakken gehaald. Ik haal meestal 1x in de 2 a 3 weken een heel bosje ergens en leg ik gewoon neer. Paarden staan namelijk 24/7 buiten. En ze eten alleen schors eraf, dus er komen geen harde splinters hoor op de grond waar ze in kunnen staan.
Vooral de dunnere uiteinden van de takken vinden ze lekker...

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:11

Bij ons gaan de paarden op dit moment voor de takken van de berk, zijn in ene heel populair.
Schadelijk???? Geen idee. Wilg zou ik ook niet elke dag geven, maar af en toe als een extraatje.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:11

Ibbel schreef:

En daarnaast staat de stof op de dopinglijst van de FEI (en dus KNHS). Als je wedstrijden rijdt en gecontroleerd wordt, dan heb je dus kans dat je de sjaak bent.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:20

Je kunt gerust dagelijks wilgentakken geven. Je hoeft niet in te zitten over een positieve dopingtest. het is echt zo weinig en je geeft vast niet een hele boom ;-) Wilgentakken worden gegeten door zowel gezonde als zieke paarden en ze zijn er dol op en het is leuk voor het vermaak. Je paard ontzien van dit soort dingen en opsluiten in een kale stal, dat is pas ongezond!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:43

In wilgenbast zit trouwens salicine. Voor aspirine moet het eerst nog omgezet worden naar salicilzuur en dan heb je nog steeds geen aspirine. Het is een onderdeeltje wat werd gebruikt voor maken van aspirine. Het is wel vergelijkbaar maar puur natuur met geen tot weinig negatieve bijwerkingen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:11

Wij hebben ook wilgen in de wei. Als er een tak af waait staan ze die heerlijk met zn 4en te schillen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:11

Wilgen kun je inderdaad gewoon voeren, elke wilg geloof ik :j hebben ze vaak wat te doen omdat ze de buitenkant eraf schrapen :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:43

Wilgentakken zijn leuk tijdverdrijf en ze vinden het heerlijk. Om aan de dosis pijnstilling te komen, moet je hele bomen gaan geven voor het effect heeft op het lichaam..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 15:26

Nou ik heb bij beide in de stal een kale stevige tak gehangen en een tak met wat bladeren. Aan een strotouwtje. Ik ga geen hele bomen erin zetten. Gewoon af en toe een tak. Als voedselverrijking (daar is zoon ook nogal mee bezig) ben benieuwd wat er morgen van over is haha.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:09

Die van mij hebben 1 tak in 5 minuten op :-D Ze krijgen van mij de hele winter dagelijks meerdere takken. In de natuur eten paarden ook schors van bomen en takken. Het is juist een gezonde aanvulling op gras.