ik zat me even af te vragen wat jullie doen als het slecht weer is laten jullie ze binnen of zetten jullie ze met of zonder deken buiten
want die van mij is pas 3 geworden en had nog een oud regen deken gepast het is alleen aan de krappen kant maar omdat ze wel slecht weer op geven en ik ze toch naar buiten doet zou het dat toch kunnen of moet ze helemaal zeiknat laten regen is ook niet echt lekker
Zonder deken het hele jaar door, 24 uur per dag buiten. Een schuilstal en ze kan zelf kiezen of ze het vervelend vindt. En mijn paard is daar véél vaker in te vinden bij mooi zonnig weer dan regenweer. Ze zijn nu eenmaal niet van suiker . Mijn persoonlijke ervaring: hoe meer je gaat betuttelen bij een normaal gezond paard, hoe gevoeliger ze worden.
Binnen laten doe ik sowieso niet. Een paard kan wel tegen regen. Ik heb nu wel een deken op maar dat is vooral omdat ik niet wil dat hij een hele dikke wintervacht aan gaat maken. Hij staat overigens nog 24/7 buiten.
Hier hebben wij nog heel weinig regen gehad, vorige week de sproeiers op het land nog aangehad.
Maar gisteravond en afgelopen nacht heeft het toch behoorlijk geregend en staan er plassen op het land. Zolang de paarden droog kunnen staan en het land in goede conditie blijft blijven de paarden buiten. Maar als er vandaag nog zo veel regen valt dan de afgelopen 12 uur verwacht ik dat de paarden vanaf morgen op stal zullen gaan en overdag de paddock in.
Hier zijn de paarden die eeder 24/7 buitenstonden sinds afgelopen dinsdag weer op stal gegaan voor de nacht, zo ook mijn paardje. Verder staat ze nu nog zonder deken.
Zolang het weiland het toelaat naar buiten met regendeken. vrees met de regen van afgelopen nacht dat ze vanmorgen nog even binnen blijven. Ze lopen het kapot en gaan dan toch rennen heeft geen zin.
Staat altijd in de nacht binnen dat wil ik ook ivm geen toezicht enz.
Tigra_
Geplaatst: 24-09-12 09:28
Hier staat een schuilstal dus ze staan nog steeds 24/7 buiten. Dekens doen we niet aan dus ze moeten het er mee doen zolang ze genoeg eten hebben om zich warm te houden zou het geen probleem moeten zijn.
Mijne staat overdag buiten met een regendeken, 's nachts op stal
Serendip90
Geplaatst: 24-09-12 09:33
Persoonlijk ben ik voor "buiten zonder deken"... Maar omdat hij nu 3-4x per week actief gereden wordt toch maar wel een deken. (terwijl het eigenlijk geen kwaad kan, maar dan zweet ie zo na het rijden en dat vind ik zelf vervelender dan hij :p)
Overdag buiten, 's nachts op stal
Ow, moet nu ook even toegeven dat hij denkt dat ie smelt van regen :p Dan is ie chago, vindt ie zichzelf zielig etc :p
Mijn shetlander staat gewoon zonder deken dag en nacht buiten. Mijn andere twee paarden staan voorlopig nog zonder deken dag en nacht buiten maar ze gaan eerdaags naar binnen en krijgen ze een regendeken op voor overdag
Ninx
Geplaatst: 24-09-12 09:39
Naar buiten.... met deken omdat ze beiden flink in training zijn en beiden hun 'gevoeligheden' hebben bij langdurige regenval en stevige wind (merrie zet spieren vast/ ruin krijgt opgetrokken buik - diarree - buikpijn). Maar nu heb ik 2 kneusjes, dus dat is niet helemaal representatief Hahaha! Nee hoor...., ieder paard heeft een eigen gebruiksaanwijzing, het is zaak te ondervinden wat goed is voor jouw paard.
Maar over het algemeen geldt dat naar buiten het gezondste is: frisse lucht, geen stof en urinedampen en lekker in beweging blijven. Als het heel bar en boos is doe ik ze wel eens een nacht naar binnen, maar buiten houd ze toch het gezondste voor mijn gevoel.
Paarden kunnen heel erg goed tegen kou, tegen droge kou. Een paard is, helaas, wat minder goed bestand tegen langdurige nattigheid. Dus veel regen en koude wind. Zeker een gebruiksdier dat ook zijn spieren moet belasten en energie steekt in arbeid, mag je best een beetje beschermen... dus 0 grams dekentje op met bar en boos weer.
Zodra de verharing begint door te zetten gooi ik er een regendekentje op. Omdat de verharing niet is dat hij het koud heeft, maar wel dat het weer kouder word, en ik wil 'm graag onder een deken bij gebrek aan schuil en ook eigen comfort. Sowieso gaat hij altijd naar buiten of het nou 40 graden is of sneeuw&ijs