voor altijd op de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

voor altijd op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 14:40

Hai,

ik heb een vraagje

mijn paard is 19 jaar en is altijd gewend geweest om op stal te staan in de winter.
nu is mijn vraag kan je haar in de winter buiten zetten ook 's nachts?

Zertab

Re: voor altijd op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:41

Met een deken op lijkt me dat geen probleem.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:42

Lijkt me ook geen probleem hoor! Denk dat je paard het ook onwijs lekker vind :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:45

mijn 19 jarige is juist gewend 24/7 365 dagen per jaar buiten te staan maar zal nu in de winter veel meer op stal moeten staan, hier zie ik wel tegen op..

Je moet naar je paard kijken of het lukt hem ook in de winter 24/7 buiten te blijven. Je merkt snel genoeg of ie het fijn vindt of juist niet.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:50

Heeft ze buiten schuilmogelijkheid? En maakt ze bijna geen/een dunne wintervacht aan of juist veel?
Niet elk paard zal het waarderen.. Voor de ene is het een opluchting en de ander staat (vooral als ze daaraan gewend zijn) liever op het koudste moment van de dag, warm en droog onder een dakkie met een berg hooi ;) Elk paard is anders... Niemand kan denk ik weten of jou paard er blij mee is of niet, ik zou zeggen; probeer het en kijk hoe het gaat. Als ze het toch te koud krijgt kun je ook nog een deken overwegen, maar belangrijker is dat ze beschutting heeft en genoeg ruwvoer om zich warm te houden :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:23

nou het probleem is dat ze nu op een luxe stal staat. maar we kunnen het niet meer betalen dus willen we een andere stal zoeken die iniedergeval 70 euro goedkoper is. als je paard dag en nacht buiten in de wei staat is dat de goedkoopste optie. ze heeft altijd een deken op maar op de hals maakt ze een aardige dikke vacht aan. natuurlijk wil ik het liefst een stal met schuilmogelijkheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:30

dancer_ schreef:
Lijkt me ook geen probleem hoor! Denk dat je paard het ook onwijs lekker vind :D

Waarom? misschien vindt ie het wel een grote kl*testreek! Dat is niet hetzelfde als dat het niet kan.
Een van onze paarden is ook z'n hele leven gewend geweest om 's nachts binnen te staan. Toen kwam ie bij ons en stond ie opeens in de zomer 24/7 buiten. Nou, dat was niet zijn ding, zeg maar.........

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:49

Het ligt er natuurlijk aan per paard. Maar die van mij verveelt zich al de pest als die 2 uurtjes binnen staat en breekt dan de hele boel af..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:53

Lekker buiten juist zonder deken. Een goede wintervacht laten kweken en zorgen voor goede schuilgelegenheid.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:55

@ Thirty , ja ik had gelezen op paardnatuurlijk.nl dat een paard het juist koud kan krijgen door een deken omdat hij de haren niet overheind kan zetten om dat de haren worden plat gedrukt door de deken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:56

Kan prima, is zelfs wel lekker, want ze kunnen zelf bepalen hoeveel beweging te nemen, blijven ze warm en worden ze niet stijf. Zeker met een goede deken (gevoerd, geen regendeken, want dan druk je alleen de haren plat) zal je paard het goed kunnen hebben. Wel zorgen voor voldoende ruwvoer, water en vriendjes. En een plek die droog is om te liggen, niet alleen maar modder.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:58

@ jowien , ik heb alleen maar een winter regen deken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:58

Gewoon goed in de gaten houden :) en het absoluut proberen :)
Weet je, een deken kun je altijd nog opgooien als het moet. Ik zou ook lekker zonder binnen zodat de wintervacht goed aangemaakt kan worden.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:01

Ligt aan het paard. Er zijn zat paarden die je er geen plezier mee doet. Mijn oudje heeft heel haar leven lang een bloedhekel aan regen en sneeuw gehad. Even lekker wandelen? Mevrouw ging in staking. Die zou ik er nooit een plezier mee gedaan hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:26

Thirty schreef:
Lekker buiten juist zonder deken. Een goede wintervacht laten kweken en zorgen voor goede schuilgelegenheid.

Sommige paarden kweken gewoon te weinig vacht. Daarnaast, wanneer je op de vlakte staat, heb je niet genoeg een een schuilgelegenheid, dan heb je een serieuze schuilstal nodig om ze de mogelijkheid te bieden uit de wind te gaan staan. Daarnaast zijn sommige paarden "zo dom" om daar geen gebruik van te maken.

shalana1995 schreef:
@ Thirty , ja ik had gelezen op paardnatuurlijk.nl dat een paard het juist koud kan krijgen door een deken omdat hij de haren niet overheind kan zetten om dat de haren worden plat gedrukt door de deken.

Dat is leuk bedacht, maar regelrechte onzin! Ten eerste tillen de haren de deken gewoon op (reken voor de gein eens uit hoeveel kracht er nodig is om met 20.000 haren een deken op te tillen) En bovendien weegt de windbreekfunktie van een deken niet op tegen het effect van regen en wind op een open vlakte.

Kortom: it all depends (conform de uitspraak van mijn instructeur) en het hangt niet alleen van het paard af, maar ook van de omgevingsfactoren waarin de weide ligt. Precies DAT is wat jij dan weer niet leest op Paard Natuurlijk (want dat staat er niet beschreven)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:57

@ ikke , doe even normaal ofzo ik plaats hier een dood normale vraag en jij zit iedereen af te zeiken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:03

shalana1995 schreef:
@ ikke , doe even normaal ofzo ik plaats hier een dood normale vraag en jij zit iedereen af te zeiken

Ik haak hier toch even op in. 'Ikke' zeikt niemand af, absoluut niet. Maar paardnatuurlijk.nl is niet gelijk een feit. Ook al wordt het zo gepresenteerd. Dat is een bepaalde denkwijze die je niet klakkeloos moet overnemen.
Waar 'ikke' op doelt; gebruik ook je gezond verstand en blijf kritisch naar je paard kijken :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:06

@ vuurneon, ik vind paard natuurlijk een hele goed site! paarden in het wild hebben geen deken op , krijgen geen kracht voer en staan al helemaal niet op stal. het is een feit!

maar we raken een beetje off-topic

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:11

Hee je moet niet vergeten dat jouw paard geen wild dier is en dus dit niet gewend is.

Maar als je zo goedkoop mogelijk wilt doen, ga je gang maar, dan heb je een ziek paard binnen de kortste keren.

Wilde paarden is dat van geboorte af aan gewend en er sterven ook veel paarden in de winter, dat is de natuur en dat moet je niet vergeten he.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:14

@ Ragdollcat, hoezo heb je dan een ziek paard? wij kunnen een dure stal niet meer betalen. dus we moeten naar een goedkopere stal. ik zie heel veel paarden buiten staan in de winter.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:16

Denk dat ze bedoelt zonder deken ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:20

shalana1995 schreef:
@ vuurneon, ik vind paard natuurlijk een hele goed site! paarden in het wild hebben geen deken op , krijgen geen kracht voer en staan al helemaal niet op stal. het is een feit!

maar we raken een beetje off-topic

Dat klopt, maar het andere FEIT is dat er op jouw paard geen natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden (er zijn in het wild nooit paarden ouder dan 12-14 jaar gevonden!) die bovendien hard genoeg waren om die omstandigheden te overleven. Je wil om te beginnen niet eens weten hoeveel veulens in het wild de drie jaar niet eens halen......

Laat ik nog even buiten beschouwing wat rijden met paarden doet.......

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:21

Paarden in het wild kunnen zelf op zoek naar een beschutte of zelfs vrijwel droge plek. Ik zou kiezen voor schuilgelegenheid, kan ook een houtwal of bosrand zijn. Ook fijn in de zomer.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:23

Ik ben het helemaal met vuurneon eens. Je doet niet elk paard er een plezier mee om dag en nacht buiten te lopen zomer en winter. Dat is per paard verschillend. Mijn oudje van 20 zou het absoluut niet prettig vinden. Die staat altijd al liever binnen dan buiten. Maar misschien vind jou paard het wel helemaal geweldig. Gewoon proberen dus. En eventueel een stalling met stal achter de hand houden voor als het toch geen succes mag blijken.
Paard natuurlijk is een prima site maar ik vind dat sommige dingen erg overdreven worden en ze het ook doen overkomen alsof dat het enige wat goed is. Een paard op een stukje land achter een draad houden is niks natuurlijks aan en een stal is niet per definitie voor elk paard slecht net zo min als een deken.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:23

Ik zou wel een plek zoeken waar iig een schuilstal is. De meeste paarden vinden veel naar buiten wel lekker, maar jou paard is het wel gewend om op stal te staan. Dan is het fijn als je paard zelf kan kiezen of hij beschut staat of niet. Die van mij zijn het gewend om 24/7 buiten te staan, maar ze maken toch regelmatig gebruik van hun stal. Zeker als het veel regent vinden ze het fijn om binnen te staan, vooral mijn welsh.