Drainage rijbak, wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Drainage rijbak, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 15:29

Aangezien we hier met honderden paardenliefhebbers zitten waar vast enkele wel een eigen rijbaan aangelegd hebben. Hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met drainage van een rijbaan.

Eigenlijk vooral ook naar ervaringen van de drainage en wat je anders zou doen.

Wij zitten op erg natte klei/leem grond en eigenlijk op precies het natste punt moet de rijbak komen (omdat dat het enige redelijk vlakke gedeelte is). Echter willen we niet diep graven, alleen vlak grave en de rijbak komt er verder dus "boven" op te liggen.

Nu is mijn vraag hoe hebben jullie de drainage en bodem opgebouwd? Welke "maat" stenen, zand en drainage buizen (en hoever uit elkaar liggen)? Plus hoe dik zijn de lagen en waar hebben jullie het doek tussen gelegd?

Wij zelf zaten te denken aan zo'n opbouw (even snel getekend op de computer, dus let niet op de geweldige teken kunsten):
Afbeelding

Waarbij het gele de toplaag wordt
Rode is het doek
Bruine is het grind
Grijze rondjes de drainage buizen (die helemaal in de "riggels" komen te liggen).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:34

Wat voor zin heeft het doek eigenlijk? Om de boel gescheiden te houden oid? Ik ken ze niet met doek, maar dat kan misschien net toeval zijn.

Edit; ik denk dat het aantal buizen en soort buizen echt afhankelijk is van de specifieke plek waar je de bak wilt maken.

Quir

Re: Drainage rijbak, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:03

Doek is er inderdaad om er voor te zorgen dat het zand niet tussen het grove grind gaat zitten en zo dus de drainage verstopt.
Ken je rijbanen die aangelegd zijn zonder doek? Hoe is dit dan en gaat het niet mengen?

Bedankt in ieder geval. :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:59

Ik zit op kleigrond, heb een paddock/rijbak aangelegd. Eerst alleen toplaag afgegraven en daar zand op en dit iets hoger dan de rest. Dit bleek niet genoeg en hebben we er een loonbedrijf bijgehaald en die hebben drainagebuizen ingegraven. deze buizen zijn zo'n 60cm diep gelegd (de bovenste 30 a 40 cm was dus al zand, de diepste 20cm is klei. De buizen zijn omwikkeld, dus raken niet verstopt door zand. In de gleuven waar de buizen in gelegd zijn is scherp zand gestort tot de hoogte van de rest van de bak.
Dit werkt voor ons prima.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:20

Ik zal het morgen even nakijken verder, maar bij ons komt om de 2 meter drainage te liggen. Verder moet ik de offerte even nalezen voor je dan.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:28

Donja schreef:
Ik zit op kleigrond, heb een paddock/rijbak aangelegd. Eerst alleen toplaag afgegraven en daar zand op en dit iets hoger dan de rest. Dit bleek niet genoeg en hebben we er een loonbedrijf bijgehaald en die hebben drainagebuizen ingegraven. deze buizen zijn zo'n 60cm diep gelegd (de bovenste 30 a 40 cm was dus al zand, de diepste 20cm is klei. De buizen zijn omwikkeld, dus raken niet verstopt door zand. In de gleuven waar de buizen in gelegd zijn is scherp zand gestort tot de hoogte van de rest van de bak.
Dit werkt voor ons prima.

Precies. Deze vorm van draineren bedoel ik :j Buizen die al omwikkeld zijn. Zo worden ze aangeleverd.
De verschillende lagen gaan niet door elkaar heen lopen hoor TS. Dat blijft prima op z'n plek zolang de toplaag lekker los blijft (en niet compleet vast gereden wordt.
Nadeel van veen/klei grond is dat de buizen wel makkelijker kunnen verzakken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 09:02

Oke, dus zonder doek zou ook prima moeten kunnen.

Ik ben hier nog geen omwikkelde buizen tegen gekomen eigenlijk, maar mijn voorkeur gaat er ook niet naar uit. Aangezien de kokosvezels die er om heen zitten, verteren en de buizen dan alsnog verstopt raken. Al zal dat met kiezel/grind niet snel gebeuren.

Hebben jullie de buizen in de lengte of in de breedte liggen? Wij hebben straks aan 3 kanten sloten liggen (2 lange zijdes en 1 korte zijde).

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:32

is geen kokos maar een kunstofvezel.

Bbij mij liggen de buizen in de lengte en dan aangesloten op 1 buis in de breedte in die mondt uit in de sloot.