laten jullie je hengst ruinen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle3412

laten jullie je hengst ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 08:44

ik ga binnekort een hengstje aanschaffen ben benieuwd of jullie je hengste hebben laten ruinen of vonden jullie dat niet nodig?

ben gewoon benieuwd

:)

Pluttersput

Re: laten jullie je hengst ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:51

Ik zou altijd, tenzij je een hengst uit hele goede lijnen hebt en wil gaan dekken, castreren. Allemaal overbodige hormonen, is voor het paard ook niet prettig ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:55

Altijd laten ruinen tenzij je er mee wilt fokken. En als je er mee wilt fokken bedenk dan dat er al zat paarden en ponys zijn de op het ogenblik vreselijk veel geslacht wordt omdat er een overschot is. Dus waarom zou je. Een hengst houden is prima mogelijk maar dan moet hij wel heel goed opgevoed zijn en op eigen terrein gehouden worden, pensions zijn er meestal niet zo dol op. Hengsten zijn explosiever, eerder afgeleid, kleiner dan ruinen, bijteriger, hygienischer en dominanter.
Een paard alleen houden is niet zo heel diervriendelijk dus zit je met een hengst altijd weer met de vraag hoe je dat oplost.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:56

Heb die van mij laten ruinen toen die 1 jaar en 2 maand was. Hij stond bij merries op het land en begon al aardige hengstengedrag te vertonen tegenover de merries. Het moest dus wel. Had geen mogelijkheid om hem apart te zetten bijruinen of hengsen. Wel kon hij alleen staan maar dat wou ik niet, een paard hoort in een kudde. Als ik de mogelijkheid had om hem in een kudde ruinen/hengsten te zettn had ik hem langer hengst willen laten zijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:11

Ruinen.
Als je geen ambities hebt tot fokken of geen ervaring met hengsten scheelt je dat een hoop gedoe.
Met een hengst moet je scherp zijn en ogen in je achterhoofd hebben en zeer sterk in je schoenen staan.
Een ruin heeft over het algemeen ook een socialer leven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:15

Lekker laten ruinen.

Geeft een paard zo veel meer rust in zijn lijf en een socialer leven.
Ik heb 2 jaar geleden ook mijn veel belovende jonge hengst laten castreren, tot ongenoegen van diverse hengstenhouders die hem graag op stal hadden willen hebben. Vorig jaar kreeg hij een 1e premie en werd kampioen op de keuring als ruin.
Ik heb ook mijn oudere 1e premie definitief goedgekeurde en meervoudig nederlands kampioens hengst laten castreren. Gewoon omdat het voor hem fijner is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:18

Wij hebben 2 hengstjes was eigenlijk niet de bedoeling ze staan thuis op het land als weide vulling zullen we maar zeggen. We wilden eigenlijk voor 2 merrie's gaan maar die waren minder leuk als deze 2 hengstje was een hele groep waar we uit konden kiezen dus hebben we daar voor gekozen. Het heeft op zich geen nut voor hun om hengst te zijn maar last hebben ze er ook niet van dus hier blijven ze gewoon hengst. Zijn wel shetten en gezien ze thuis staan is het makkelijk. Zou ik nu een rijpaard kopen en deze moet op een pensionstalling wordt het anders en zou die wel gecastreerd worden anders wordt een sociaal leven veel minder en vele stallen willen (begrijpelijk) geen hengst op stal dus dan zou het makkelijk zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:39

Ik heb momenteel ook 3j (paard) hengst. Super braaf af en toe wat hengst met andere paarden. Niet gecastereerd omdat hij zo braaf is en omdat we hem wilde uit laten zwaren (en niet zo'n grote slappe slungel wilde) en... Ze zijn er zo af... Maar je krijgt ze er niet meer aan ;).
Momenteel geen keurings ambities, kijken wat hij in de sport doet als hij echt lastig wordt gaan ze er wel onderuit.
(Als hij hierdoor niet buiten zou kunnen zou ik hem wel castereren, maar bij ons kan hij gewoon veel buiten)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:42

Ik vind dat een ruin een veel beter leven heeft dan een hengst. Volgens mij is het voor een paard veel leuker om samen met andere paarden in een wei te kunnen staan.

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:49

Mijn zus heeft een Friese jaarling hengst.
Zijn ouders komen niet boven de 1.68M
Maar de ruin van 1.60 die bij hem staat is even hoog als hem.
Flinke knul wordt het dus.

Mijn zus heeft een groot stuk land waarbij ze weides verhuurd,
toen die hengst kwam heeft ze alle merries 'weggestuurd'
Nu staat de jaarling hengst bij een hengst van zijn leeftijd, een ruin met pensioen (20),
een 3-jarige groninger ruin en een (sinds 2 maanden)ex-hengst shetlander van 18

De Fries is heel koel in zijn hoofd,
haar dochtertje loopt bij wijze van spreken nog gewoon door zijn benen door,
hij is nou al zowat bomproof, doet geen vlieg kwaad.
Hem willen ze het liefst tot zijn 4e uit laten groeien als hengst zijnde omdat hij dan mooier zou ontwikkelen.

Echter, de shetlander hengst.. was onhandelbaar.
Stijgerde en bokte bij alles, beet, was brutaal..
aan het halstertouw was het alsof je je Sint Bernard aan het uitlaten was zo erg trok hij.
Gillen en brullen dat hij deed! Je kreeg er echt hoofdpijn van.

Elke situatie is dus anders.
Als hij geen speciale bloedlijn heeft (die de Friese hengst van mijn zus wel heeft, maar toch wordt hij straks wel geruint..)..
zou ik hem toch laten ruinen.
Je voelt vanzelf aan wanneer het juiste moment is.
Die Friese hengst was bij 5 maanden al aan het pootje halen, qua dat hij het liefst op je wou springen en dat is ook goed gekomen.
Ik zou hem dus zo lang mogelijk hengst laten tot het lastig voor hemzelf of jou wordt (onrust)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:52

Tenzij ik ooit een hengst krijg die echt wat toevoegt aan de fokkerij, maar die kans is heel klein ;)

Kyola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:08

Ruinen lijkt mij verstandiger. Als het volgende zomer +30 graden is en er staan hengstige merrie's op de weide zou jij je hengst om die reden op stal moeten houden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:25

Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt waar hij komt te staan en wat je er mee wil gaan doen.
Ga je hem op een pensionstalling oid zetten dan zou ik zeggen ruinen.
Als hij aan huis staat of op eigen weide zie ik niet in waarom je hem zou moeten ruinen, je moet natuurlijk wel naar het gedrag ed kijken.
Ik heb hier een hengstje staan van 17 maanden, maar daar moet je echt bij vertellen dat het een hengst is := die blijft ook hengst zolang het allemaal goed gaat, heeft hele goede papieren en staat gezellig met een ander paard en straks met nog 1 in de wei.
Ik heb hier 4 merries staan en kan bij hem geen verschil merken als er 1 hengstig is , maar goed dat kan nog komen. ;)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 01:11

Ik ben gek op de hengsten met een hoog testosteron gehalte, gewoon de hele manier van uitstraling. Geweldig om te zien! Maar of het heel handig is om zelf te hebben, nee, ik denk het niet, want een hengst met zo'n testosteron gehalte is ook niet het lieve brave paardje dat netjes achter zijn draadje gescheiden blijft met de hengstige merries.
Tenzij je echt sportambities hebt met een paard en/of hem voor de fokkerij wilt gebruiken, zou ik je paard echt laten castreren. Daarbij is het gewoon erg onpraktisch, als je wedstrijden gaat rijden moet je eerst een bepaald niveau hebben gereden voor je met je hengst uit mag komen (ik geloof M1+winst, correct me if I'm wrong).

Mijn vorige pony was ook nog hengst op het moment dat ik hem bij de vorige eigenaar bekeek. Op zich was het totaal geen hengst in karakter, en mijn ruin heeft volgens mij nog een hoger testosteron gehalte. :') Zag er dan ook absoluut geen nut van in om hem hengst te houden, schrikt alleen maar stallen en toekomstige kopers af, beest is dan ook al voor aankoop op mijn wensen gecastreerd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:05

ja, vooral omdat ik het paard dan een beter leven kan geven dan dat hij hengst is. In veel gevallen komen hengsten minimaal buiten en is het vinden van een stal een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:12

Heb je het over een shetlander of rijpaard?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:41

En hengsten moet je vaak toch net iets meer bij voeren om op gewicht te houden.

Dus dat uitzwaren ja en nee de energie van het Hengst zijn vreet ook behoorlijk wat energie.
Ze ontwikkelen meer boeg en nek maar achter zou je de bespiering er echt zelf op moeten trainen.
Te veel nek is ook niet altijd in het voordeel met rijden.

En ze kunnen nog zo goed opgevoed zijn....het blijft een risico.

En ik zeg altijd weer in dit soort topics: Jij als eigenaar kan nog zo streng zijn en oplettend, vaak doet je omgeving dat niet en het is altijd de hengst die het gedaan heeft;)

En hoe ouder ze zijn kwa castreren hoe moeilijker en meer risico en dan kom je vaak uit bij operatief verwijderen in plaats van stal of wei.

Dus ik ben er echt van Niet GGK niet voldoende ras type eraf die ballen.

Die van mij zou zelfs zijn ballen kwijt zijn al had hij een 3e premie gekregen wat een eis is om GGK te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:43

Ja hoor, bij een hengst gaan bij mij de ballen eraf. Ik wil rustig en relaxed met mijn paard om kunnen gaan en niet voortdurend ogen in mijn achterhoofd moeten hebben of voortdurend op mijn quivive moeten zijn dat ik - als ik eens wat minder oplettend en misschien wel ziek naar mijn paard toega, een aanvaring krijg....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-09-12 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:50

Cassidy schreef:
Ja hoor, bij een hengst gaan bij mij de ballen eraf. Ik wil rustig en relaxed met mijn paard om kunnen gaan en niet voortdurend ogen in mijn achterhoofd moeten hebben of voortdurend op mijn quivive moeten zijn dat hij - als ik eens wat minder oplettend en misschien wel ziek naar mijn paard toega, ik een aanvaring krijg....

Juist zelfs als jij je niet lekker voelt juist dan is het oppassen...
Je bent dan vaak toch minder alert..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:55

Ik heb mijn hengst laten castreren, en ben er erg blij mee. (Al was het een knappe dekhengst.. :D ) Maar hij is een stuk rustiger geworden. Moet ik er wel bij zeggen dat hij uit het wild komt, en dit nummer 1 reden was om hem te castreren.
Ik had geen zin in dat vervelende hengstengedrag.. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:02

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:10

Ik ben voor ruinen. Stalling en hengsten geven vaak problemen, niet alleen kan de hengst drukker ed worden de paarden in de omgeving worden dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:24

Mijn shetlander hengst ga ik deze winter toch laten castreren. Hij is voor mij perfect handelbaar maar naar mijn zin te dominant naar mijn andere hengst toe. Hij is ook papierloos, een kruising (welsh x shet vermoed ik) en kan wel eens irritant doen met merries in de buurt. Hij was al 6 en hengst toen ik 'm kocht, dus ik verwacht niet zoveel verandering als de ballen eraf zijn maar bon, hij kan dan toch niet meer dekken en daar zal ik hem ook nooit voor inzetten. Zijn balletjes zijn dus nutteloos en mogen weg deze winter.

Mijn andere hengst is een warmbloed van net 4 jaar. Castratie staat voorlopig niet op het programma. Ik heb de mogelijkheid om een hengst op een paardwaardige manier te houden dwz tussen maart/april tot eind september 24/7 in het land met 1 tinkerruin, 1 shetruintje en dan dat andere hengstje. Die 2 hengsten klikken niet echt als het om eten gaat, verder lukt het wel. Dus bij de shet zoals eerder gezegd hakkie takkie bye zakkie.

Deze 4-jaars heeft een best leuk papier en heerlijk karakter. Enorme werklust, veel plezier in alles, leergierig, niet te groot (wordt waarschijnlijk 1m65) en door DA bij aankoop op RX goedgekeurd voor de sport. Heeft zeer vriendelijke uitstraling en goed bewerkbaar karakter. Heel loyaal paard ook.
Het is in overleg met mijn instructie en DA dat ik hem voorlopig ook nog steeds hengst hou. Hij kan de uitgroei als hengst best gebruiken en als ik castreer bestaat momenteel (volgens de DA) de kans dat hij als ruin net dat tikje "pit" verliest wat hem nu exact goed maakt.
Kan er mee op stap als er een merrie bij is, hij laat zich perfect rijden. Wedstrijden is pas voor volgend voorjaar, maar bedoeling is wel dat hij uitgebracht gaat worden.

Ben ik met hem op stap dan word ik er stilaan meer en meer op aangesproken wat voor aansprekend paard hij is en hoe netjes hij zich gedraagt. Op zich lijkt er dus wel mogelijkheid dat er interesse komt. Hij is een laatbloeier en erg laat in het jaar geboren (end augustus) en om die reden is hij niet uitgebracht op keuring, hij had veel te veel achterstand naar jaargenoten toe. Plan is nu opleiden, uitbrengen en bekijken wat de meningen en prestaties zijn. Wie weet bied ik hem dan alsnog aan. Begint het toch lastig te worden met hem als hengst dan is castratie wel het plan.

Qua stalling hoef ik me helemaal geen zorgen te maken, ze zijn daar even gek op hem als ik :+ Net omdat ze hem evenveel lol gunnen als elk ander paard is er een speciale paddock voor hem voorzien waar hij met een maatje op kan en ik heb evenveel rechten en plichten als alle andere pensionklanten. Het is ook een kleine stalling met slechts een paar klanten dus nooit een overvolle bak en iedereen kan prima met elkaar overweg en afspraken zijn er snel gemaakt. Ze doen ook allemaal relax over de hengst, niemand gaat problemen zoeken en we houden rekening met elkaar. Vaak merken ze niet eens dat hij er is :+

Mijn instructie is ook ervaren met hengsten én jonge paarden en alles wordt besproken. We bouwen alles rustig op en bekijken het wekelijks. Vanaf oktober heb ik 2x/week les met hem, dus goed overzicht.
Met merries is hij erg netjes en binnenkort kan ik dus op stal even kijken wat hij doet met meer dan 2 paarden op stap, dat worden eerst ervaren ruinen. Pas als dat vlot loopt gaan we erna testen met ruinen en merries door elkaar op veilig terrein, testen op verplaatsing naar een binnenbak wat verderop en dàn pas eventueel denken over wedstrijden. Heb totaal geen zin in een onervaren hengst (of gewoon paard) onder mijn kont dat voor het eerst in de mix moet met vreemde paarden en flipt omdat hij het niet kent.

Veiligheid staat bij iedereen hier op het hoogste stapje en ik neem mijn verantwoordelijkheid.
Moesten de resultaten op wedstrijd tegenvallen en er is ook geen interesse, nou ja, dan mag de boel er ook af :)
Het lollige is wel dat hij zo cool in de kop is dat andere paarden er ook net kalmer van worden. Zo ook de merrie waar ik mee op stap ga, dat meisje is net blij dat hij dit effect heeft op haar dame :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:58

als het dier niet ingezet word voor de fok zeg ik : castreren. waarom je dier beperken in de omgang met andere paarden en vaak ook zijn vrijheid (hengsten kunnen en mogen niet overal lekker de wei op etc ) als er geen verdere waarde aan hangt buiten het kunnen zeggen "ik heb een hengst"

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:21

Wat is een goede leeftijd om te ruinen?
Het lijkt mij, als je het te vroeg doet: dat hij niet mooi uitgroeid.
En als je het te laat doet: dat er mogelijk al gedragsproblemen ingeslopen zijn.