Schuilstal zonder vergunning ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Schuilstal zonder vergunning ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:10

Voor de paarden wil ik voor de echte herfst komt graag nog een schuilstal in de wei zelf hebben.

Ik heb me een tijd terug er wat over ingelezen, en geloof dat je niet voor alles een vergunning moet hebben (zolang het verplaatsbaar is?)

Nu zou ik graag van jullie tips ontvangen voor een simpel (maar uiteraard veilig) schuilstalletje. Hoeft absoluut geen luxe te zijn, enkel dat ze uit de wind en regen kunnen staan. De regen komt meestal van dezelfde kant, dus als ik hem aan 3 kanten dicht heb dan is het inprincipe prima!

ManonGrr

Re: Schuilstal zonder vergunning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:14

Een oude trailer?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:20

Dat is wel een slim idee!

Maken paarden daar ook echt gebruik van? Hier in de buurt heeft iemand wel een 2 paards trailer in de wei staan maar dat is voor 2 kleine mini's. Die kunnen er in draaien en zie ze er zelfs in liggen, dus ruimte genoeg.
Maar met een paard word het een ander verhaal natuurlijk haha.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:39

Dan zou je een oude tweepaards trailer moeten gebruiken zonder tussenschot enzo, lekker dik bedje. Heb er zelf geen ervaring mee, maar zie het vaker staan.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:44

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:54

Schuilstallen zonder vergunning kunnen alleen geplaatst worden als er bouwblok aanwezig is. Op weilanden is 99% van de gevallen geen bouwblok aanwezig. Bouwblok is grond waar je mag bouwen.
Verplaatsbaar is onzin. Dat wordt door verkopers gebruikt als argument, maar ook verplaatsbaar betekent dat er éérst bouwblok moet zijn.
Zonder vergunning bouwen op een bouwblok betekent in het algemeen minder dan 60 m2 in totaal aan bijgebouwen (dus staat er ook al een tuinschuurtje en een garage, dan tellen die oppervlakten mee), en lager dan 3 m nokhoogte.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:57

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:04

Je zou een schuilstal van stroballen kunnen maken.
Met een beetje stapelkunst kan je heel wat bouwen.
Persoonlijk zou ik voor de zijkanten wel voor grote balen gaan, de bovenzijde balken overheen leggen en daar kleine baaltjes overheen.
Alles afdekken met plastic en je hebt een mooie schuilstal die niet permanent is.

Daarnaast is het ook een beetje afhankelijk waar je woont en of je wei in open terrein staat of met bebossing er omheen.
Sommige gemeentes doen niet moeilijk als het maar niet opvalt, zo hebben wij een openkap schuur gebouwd, zonder vergunning die bij de gemeentelijke herindeling zonder problemen werd ingetekend en dus legaal werd.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:11

@Joelleollie:
Zoiets ziet de boer niet zitten, waarom weet ik niet precies. Hij is nooit uitgebreid met woorden haha. Heb er wel aan zitten denken, maar die zijn geloof ik ook nog vrij duur?

@Keona;
Er zijn erg veel mooie te koop, maar ik vind dat gewoon veel geld.. Natuurlijk moeten de paarden goed en veilig kunnen staan en is dat belangrijk. Maar ik zoek eigenlijk iets goedkopers :o Ik ga nog naar school dus verdien nog niet erg veel haha. :P

@Ibbel;
Dat wist ik niet, dan word het al een stuk lastiger..

@Zahlina:
Dat heb ik is voor gesteld, maar de boer zegt dat het geen nut heeft omdat ze het dan op zullen eten (of een weg zoeken dat ze het op kunnen eten).
Er staat bebossing omheen, het land ligt tegen een groot bos aan. Hier kunnen ze wel onder 'schuilen' ook, alleen komt de regen vanuit de tegenoverstaande richting als de bosrand dus hebben ze in zulke gevallen niet zo heel veel te schuilen meer..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:18

Het stro inspuiten met kribox en dit eens in de zoveel tijd herhalen.
Ik kan me geen paard indenken die het stro dan nog gaat opeten.
Je zou er ook voor kunnen keizen om een container neer te zetten maar daar zit weer een prijskaartje aan.
Voordeel van stro is dat het een goedkoop product is waardoor je het gemakkelijk kan vervangen.
En als er voldoende te eten is voor de paarden dan zullen ze vast niet de hele stal opeten.

Wij zelf hebben een vaste schuilstal maar deze is niet zonder vergunning.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:29

Stroomdraad binnenlangs laten lopen. 60m2 vrij is op je eigen erf/tuin. Wei is een ander perceel, en daar geld die regel niet. Vraag even in de rondte wat er door jouw gemeente gedoogd wordt en bel ook met de gemeente wat zij accepteren. Dierenwelzijn EN een constructie die niet opvalt EN niet zo solide/gefundeerd is dat het een huis wordt (want heel belangrijke reden niet willen schuilstallen/bouwsels buiten al bewoond erf) geeft wel mogelijkheden. Dit bv zou je met die argumenten misschien een ontheffing voor kunnen krijgen :
Afbeelding
Site:
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... -3-6m.html

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:40

Het zal niet in het zich staan, iig niet storen. het zal voor een groot gedeelte beschut worden door bomen, dus het staat niet midden op een kaal land zeg maar.

De foto hierboven brengt me wel op ideeën. Als je 4 palen in de grond zet en daar golfplaten omheen maakt/er op legt ben je er al (of zelfs met een goed stuk zeil).
Maar of dat ook veilig is??

Ik moet even googelen op 'Kribox', maar is dat niet giftig voor ze, mochten ze eventueel wel een hap nemen?

Iedereen bedankt voor het meedenken!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:44

4 palen plus golfplaat komt dichter bij bouwwerk en je moet een stuk meer solide bouwen dan 4 palen en wat plankjes voor je golfplaat. Instructies voor goede en stevige schuilstal staan hier (maar dan kom je al rap richting chalet/blokhut en dus woning voor een gemeente ambtenaar):
http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:26

Ik ben bang dat het een heel bouw werk gaat worden dus.. Hoopte dat ik het simpeler kon oplossen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:33

Wil je ivm rare winters met sneeuw stevig bouwen ben je gewoon meer kwijt omdat het echt stevig en solide moet. Voor mij is die tent ook duur, maar en minder problemen met gemeente en ook voor mij handig dat er geen middenpaal in moet waar de pony's omheen moeten/tegen kunnen schuren, etc.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:27

Kijk eens op www.schuilstal.com

Hier kan je ook schuilstallen huren. Ik ben ook aan het rondkijken naar een simpele en goedkope oplossing, net als jij :)

In de wei waar mijn paarden van de winter komen is al wel een hele wand met pakken kuilgras gebouwd, zodat ze uit de wind kunnen staan. Om die wand heen is schrikdraad gespannen zodat ze er niet aan kunnen komen of tegenaan kunnen schuren en het zo om kunnen gooien. Deze wand staat haaks op de bomenrij die aan de rand van de wei is dus uit de wind staan kunnen ze wel. Ze zijn alleen nog wel dakloos :+

Ik zit nu nog in dubio of dit gewoon goed genoeg is, of dat ik aan de stalhouder ga vragen of ik er een gehuurde schuilstal in mag zetten.