Vanavond dreef er een dode muis in een van de waterbakken, gelukkig heb ik er meerdere staan, dus de paarden stonden niet zonder water.
Dooie muis incl. water weggekiepert, maar moet ik de waterbak in kwestie nog ontsmetten of volstaat goed omspoelen? Er heeft toch een dood beest in gelegen.
En ik heb nog gravend spul wat m'n nieuwe uitloop ondermijnt, ik zie geen typische molshopen, maar wel gaten en begin van een gang. Gif strooien of klemmen plaatsen lijkt me niet handig met paarden in de buurt, weet iemand iets wat goed werkt?
RoWi
Geplaatst: 19-09-12 23:18
Oei, lastig! Misschien toch een stalkat?
cam
Geplaatst: 19-09-12 23:19
Bij ons drijven er ook nog wel eens muizen in de waterbak. Ik spoel hem gewoon schoon met water en vul ze weer. En de beste oplossing voor muizen is voer goed opbergen en een kat.
Ik heb 2 weien met schuilstal, er zwerven wel wat katten rond, maar die kunnen niet in die gangen. Voer zit netjes in tonnen, maar de paarden knoeien nog wel eens, en de aangrenzende moestuintjes helpen ook niet qua gratis snacks voor ongedierte.
cam
Geplaatst: 19-09-12 23:55
Onze stalkat vangt heel wat muizen. Ze wacht gewoon tot ze uit de gangen komen. Ze zit ook rustig een uur bij een mollenhoop en vangt er heel wat. Een andere oplossing heb ik ook niet als je geen gif wil gebruiken.
Sientje
Geplaatst: 20-09-12 00:06
Oh, als je moestuinen in de buurt hebt, weet je dan zeker dat die gangetjes van muizen en/of ratten zijn of zijn ze van veenmollen? (dat zijn dus geen echte mollen maar een soort mega-oorwurmen). Ik heb 2 stalkatten en zelden of nooit dode muizen in de waterbakken, maar als/dan, ontsmet ik die bak wel efkes voordat ik 'm weer vul met water.
Niemand ervaring met die dingen die je in de grond steekt en een tril of geluids signaal afgeven?
Ik denk dat het kattenspul wel iets van hier, maar het zijn halfwilde katten, inteelt en zien er niet al te fris uit allemaal. Zie ze wel regelmatig met een muis voorbij komen, maar ik denk niet dat ze redden om alles muis of mol vrij te krijgen.
Laulitz
Geplaatst: 20-09-12 06:59
LBLGypsyCobs schreef:
Niemand ervaring met die dingen die je in de grond steekt en een tril of geluids signaal afgeven?
Wij hadden dat tegen een mol. Had niet echt de indruk dat het werkte want de tuin zat nog vol met molshopen
Gwahir
Geplaatst: 20-09-12 08:39
Als het mollen zijn kun je ook een halve colafles in de grond steken in de gang (meestal dus wel in de molshoop). Het suizen van de wind in de fles jaagt de mollen weg
2 stalkatten en een hond die ook muizen vangt. Bij ons zitten ze vooral in de zadelkamer Dus in elke hoek enz gif en muizen vallen en de katten verblijven ook 2 keer in de week in de zadelkamer. Muizen zijn nu een stuk minder maar toch zijn ze er nog steeds...
Piepkastjes werken iig niet, hebben wij hier geprobeerd. Gif lijkt me het enige, vallen zijn niet erg efficient in deze denk ik...
LBLGypsyCobs
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-12 20:53
Ik heb 2x een wei met schuilstal, paarden kunnen scharrelen waar ze willen en ik wil niet dat ze in aanraking komen met gif of vallen.
Ik kan katten nemen, maar ik denk dat die weggejaagd worden door het groepje halfwild spul wat al rondhangt.
Ik moet zeggen dat dit de eerste keer in 4 jaar tijd is dat ik een dooie muis in het water vind. Ik heb wel een keer een nest jonkies in de mesthoop gevonden.
Groter probleem is het gegraaf onder en rond de uitloop, grond zakt zo ineens weg, moet er niet aan denken dat er eentje een been breekt.
Nee dat heb ik gemerkt, had achter de stal, waar ik een stukje had afgezet, wat appels en maiskolven liggen. Die lagen de volgende dag in de wei, wel wat er van over was dan. Dus hetgeen wat gaten graaft, sleept ook met het een en ander en ik ben bang dat ze het gif de wei in slepen.
Sientje
Geplaatst: 20-09-12 22:09
LBLGypsyCobs schreef:
Groter probleem is het gegraaf onder en rond de uitloop, grond zakt zo ineens weg, moet er niet aan denken dat er eentje een been breekt.
Gaat dit zeker weten over muizen..? Of ook wel ns een rat tegengekomen?