Lopen met paard dat zn eigen gang wil gaan, Hellup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Lopen met paard dat zn eigen gang wil gaan, Hellup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 23:11

Hoii,

Als ik bijvoorbeeld met een bepaald paard aan een halster ergens anders heenloopt, wil hij zn eigen gang gaan en voorop lopen en me vooruit trekken, of een andere kant op... Wat kun je hieraan doen?

Alvast bedankt voor de reacties :)

Geen idee of het hier goed staat

Angela

Re: Lopen met paard dat zn eigen gang wil gaan, Hellup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:24

Zorgen dat je paard je serieus gaat nemen. Als je paard voor je uit loopt, trek je je paard om, en loop je de andere kant op. Leuk dat je paard bedenkt om ergens heen te gaan, maar dat is toch echt aan jou.

Werkt dat niet? dan achterwaarts zetten bij iedere halve pas die je paard voor je uit wilt. Desnoods helemaal achterwaarts heen brengen waar je heen wilt gaan. In ieder geval geen halve maatregelen, wees duidelijk in wat je van je paard wilt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 23:26

Angela schreef:
Zorgen dat je paard je serieus gaat nemen. Als je paard voor je uit loopt, trek je je paard om, en loop je de andere kant op. Leuk dat je paard bedenkt om ergens heen te gaan, maar dat is toch echt aan jou.

Werkt dat niet? dan achterwaarts zetten bij iedere halve pas die je paard voor je uit wilt. Desnoods helemaal achterwaarts heen brengen waar je heen wilt gaan. In ieder geval geen halve maatregelen, wees duidelijk in wat je van je paard wilt.

Thanks, meteen een tip waarmee ik aan de slag kan... Zal ik wel veel geduld voor nodig hebben. Tis een echte heethoofd en kan amper stilstaan..

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:32

Mijn paardje was ook zo toen ik haar kreeg. Gewapend met een zak vol kleine stukjes winterpeen en appel zijn we aan de slag gegaan.
Na iedere pas die zij netjes mee liep en op mij lette kreeg ze een stukje. Eerst kleine stukjes gelopen, later langere stukken. Dus echt heel, heel veel beloond voor netjes mee lopen.
En nu is ze het braafste paardje wat er bestaat. Ze weet dat er bij mij heel veel te halen is en heeft dus geen enkele behoefte meer om ergens anders naar toe te gaan.
Nog steeds heb ik peen en appel in mijn zak en af en toe krijgt ze daar nog wel eens een stukje van onder het lopen. Ik laat haar wel weten dat het nog steeds erg leuk is om netjes met mij mee te lopen, echter niet meer na iedere pas en ook niet iedere keer dat we samen lopen. Uiteindelijk moet je niet afhankelijk van die stukjes peen en appel worden, want als je ze dan eens niet bij je hebt moet je ook samen kunnen lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:34

In dat geval vooral de rust belonen. Bij echte heethoofden 2 stappen vooruit, 1 achteruit. Beloon het stilstaan, en negeer het drukke gedrag. Gewoon blijven doen wat je van plan was. Al duurt het de eerste keer een paar uur om van punt 1 naar punt 2 te gaan, een dag later merk je al dat het een stuk gemakkelijker gaat. Dikke kans dat je na een week nergens last meer van hebt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:07

Niet terug gaan trekken, met een los touwtje blijven lopen, maar direct corrigeren als hij je voorbij wil stormen. Als je paard een paar keer het uiteinde van het halstertouw tegen zijn neus gehad heeft met voorbij drammen, let hij echt wel beter op daarna. Kwestie van 5 minuten. Uiteraard goed belonen als hij het goed doet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 15:27

Thanks voor de reacties :)

clairexlois

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:59

probeer misschien met een hengstenketting & snoepjes in je hand te lopen en dan af en toe stil te staan en dan weer lopen en dan weer even stil staan & dan telkens als hij stil staat hem een snoepje geven & goed belonen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:20

wat ik bij mijn drammerd een tijdje gedaan heb is een touwtje voor haar neus ronddraaien. liep ze netjes naast me - niets aan de hand. kwam ze vóór me dan liep ze met haar neus tegen het ronddraaiende touwtje op. dat had ze héél snel door... verder hoef je niets te zeggen of te doen, laat het paard zelf ervaren dat iets niet prettig is.