Sinds dit jaar juli huur ik een wei waar 3 paarden opstaan. De wei is 1 hectare groot met een inloopstal/pad met geel zand.
De paarden staan er sinds begin juli op en ze zijn begonnen op een klein stukje wei. Elke avond is de draad een stuk verder naar achteren gezet en momenteel zijn ze bijna bij het achterste gedeelte. Op dit moment staat er overal nog voldoende gras, behalve vooraan (ik denk 1/4 van de wei). Daar is het meeste al weg en mogen ze van mij ook wel kapot lopen op den duur, al wordt het dan wel een flinke modderpoel.
Nu vraag ik me af wat ik moet doen als we het draad niet verder naar achteren kunnen verzetten. Moet ik het hele achterste gedeelte weer afzetten (is ruim de helft van de wei) zodat ze er in de herfst/winter niet op kunnen en flink bijvoeren, of juist open laten zodat ze lekker rond kunnen scharrelen en ik wellicht minder bij hoef te voeren. Maar dan vraag ik me weer af of het gras in het voorjaar wel voldoende zal groeien omdat ze dan ook het achterste gedeelte kapot zullen lopen. Of moet ik het dadelijk per dag aan gaan kijken en wanneer het droog is ze een keer op de achterste weide laten.
Misschien is het wel een idee om de achterste weide in 2en te delen en 1 gedeelte open te laten wanneer het weer het toelaat, en het andere gedeelte gewoon standaard dicht te laten.
Wie helpt mij? Want ik ben echt een kneus die dit voor het eerste jaar doet..