Wat te doen met grootste gedeelte van de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bolderkar

Wat te doen met grootste gedeelte van de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:29

Ik kom er maar niet uit. :+

Sinds dit jaar juli huur ik een wei waar 3 paarden opstaan. De wei is 1 hectare groot met een inloopstal/pad met geel zand.

De paarden staan er sinds begin juli op en ze zijn begonnen op een klein stukje wei. Elke avond is de draad een stuk verder naar achteren gezet en momenteel zijn ze bijna bij het achterste gedeelte. Op dit moment staat er overal nog voldoende gras, behalve vooraan (ik denk 1/4 van de wei). Daar is het meeste al weg en mogen ze van mij ook wel kapot lopen op den duur, al wordt het dan wel een flinke modderpoel.

Nu vraag ik me af wat ik moet doen als we het draad niet verder naar achteren kunnen verzetten. Moet ik het hele achterste gedeelte weer afzetten (is ruim de helft van de wei) zodat ze er in de herfst/winter niet op kunnen en flink bijvoeren, of juist open laten zodat ze lekker rond kunnen scharrelen en ik wellicht minder bij hoef te voeren. Maar dan vraag ik me weer af of het gras in het voorjaar wel voldoende zal groeien omdat ze dan ook het achterste gedeelte kapot zullen lopen. Of moet ik het dadelijk per dag aan gaan kijken en wanneer het droog is ze een keer op de achterste weide laten.

Misschien is het wel een idee om de achterste weide in 2en te delen en 1 gedeelte open te laten wanneer het weer het toelaat, en het andere gedeelte gewoon standaard dicht te laten.

Wie helpt mij? Want ik ben echt een kneus die dit voor het eerste jaar doet.. :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:34

Die van mij gaat in de winter helemaal van de wei af, staat dan op de "bak" (staat ook gras in) wat hij kaal mag eten. Normaal mocht hij altijd in de hele bak lopen met de helft van de wei, echter dit jaar heb ik een stuk van de bak afgezet zodat daar ook eens het gras kon groeien wat hij nu weer strookgewijs krijgt. Heb nu de helft van de wei wat laten bijgroeien en twijfel of hij er nog op komt of dat ik het zo laat liggen tot volgend jaar zodat hij gelijk in het voorjaar weer kan beginnen met strookbegrazing. Nadeel van het kaal laten liggen tot het voorjaar is dat het in het voorjaar weer langer duurt voordat je gras hebt (tenminste bij ons).

Ondanks strookbegrazing wordt hij nu ook bijgevoerd, maar in de winter is het dus de bedoeling dat hij op een stuk van 20 x 50 loopt en dan hooi krijgt over de hele dag (hij heeft nog nooit dit stukgelopen).
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 19-09-12 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:43

Ik heb zelf 2500m2 voor 2 pony's en die mogen daar echt niet meer op vanaf ongeveer nu t/m het voorjaar. Nu zit ik op kleigrond en het stuk wordt echt aan bagger gerend. Als de grond bevroren is of het land is droog, dan mogen ze er wel op in de winter. Dat is dan meer om de beentjes echt te kunnen strekken, zonder gelijk op de rem te hoeven. Nu doen die van mij ook echt aan minstens 6 keer per dag gymnastiek en dan staan de sporen en de gaten in het land wanneer het nat is.

Je zou het even moeten bekijken. Of het hele stuk, zodat door het oppervlakte er minder schade aangebracht wordt, of een klein stuk wat ze gewoon aan gort mogen lopen en waardoor de rest bespaard wordt.
Laatst bijgewerkt door Estera op 19-09-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:45

Mijn paarden hebben 's winters de hele wei (5 paarden op 1,5 ha, dus qua dichtheid vergelijkbaar) tot hun beschikking. Pas in maart gooi ik 'm dicht, laat bemesten en dan kunnen ze er in mei weer op.
Hoe meer wei ze hebben, hoe minder ze kapot lopen, is mijn ervaring. Hoe kleiner het stuk, hoe groter de bagger. Tenzij je op natte klei/veengrond zit, dan is het misschien minder handig.

vuurneon

Re: Wat te doen met grootste gedeelte van de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:48

Als ik de 2 ponys op mijn 1 hectare laat lopen is er niets meer over na de winter.... Dus ik zet een klein stuk af rondom de stal; winterland. Dat wordt volledig vertrapt en er groeit ook echt alleen maar onkruid terug.
De rest van het land krijgt rust en wordt in het voorjaar bemest.

Met als goed gevolg dat ik ook elk jaar kan hooien :)

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:55

Ibbel, krijg je dan gewoon volop gras terug? En je wei wordt niet helemaal stukgelopen? Opzich zou dat hier ook wel kunnen. Het achterste gedeelte ligt ook nog eens een stuk hoger dus zal droger blijven.

En op wat voor grond zit jij vuurneon?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:57

Klei :) (helaas)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:03

Het blijft gewoon gras, er wordt niets vertrapt. Doorgang naar de wei is verhard, er is een stuk zandpaddock aan het begin van de wei en rond de stallen, en verder gras. Waar ze veel lopen is dus zand, en de rest wordt echt niet vertrapt. Wel zorg ik voor goed weidebeheer, dus onkruid bestrijden, bemesten, slepen, en iedere 6-7 jaar opnieuw inzaaien (in etappes). Grasland is niet bedoeld om tientallen jaren begraasd te worden, dat moet af en toe op de schop.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:52

Wij hebben een paddock paradise, kan juist mooi bij een hectare! Maak er een pad rondom omheen, dan de rest in weitjes verdelen en kun je naar behoeven een weitje openen. het pad kunnen ze dus de hele winter door betreden. Lopen ze in ieder geval lekker veel, kunnen op de lange stukken wedstrijdjes rengalop doen! wil je meer info hoe wij t hebben gedaan dan kun je me pben. kijk ook eens op www.paddockparadise.nl, staat veel ideeen op, ook voor de winter

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:03

hangt wel van je bodem af.
En van het gedrag van je paarden!

hier veengrond met leem er onder en elke pas zakken ze er diep in weg als het echt nat is.
Met zandgrond gaat je zode soms een beetje stuk, maar krijg je meestal niet dat ze er echt diep in wegzakken, of toevallig net bij de doorgang of zo, maar niet je hele wei.

Ik heb een stuk vooraan bij de bak en paddock, wat nu ongeveer nog zo'n 2500m2 is denk ik (was ong. 4000m2, maar veel omgezet tot paddock, sloot met waterbuffer en zandpad en een deel wat grasveldje voor de tuin moet worden)

Dat is het stukje waar ze in de winter af en toe op mogen lopen grazen als ze rustig zijn. Meestal doe ik dan een uurtje of 2. Ze hebben er de zomermaanden opgelopen (juli en augustus) nu is het bemest met eigen mest van de paarden en heeft het rust en lopen de paarden op het hooiland. Daar blijven ze zolang de bodem het toelaat en er gras is (verschillende stukken met redelijk lang gras, dus schuif ze een stuk door zodra de toppen er af zijn omdat anders die volgende stukken te lang worden en anders krijgen ze het niet meer voldoende afgegraasd voor het te nat en zacht wordt)

Ik zou als ik jouw was stukken weer afsluiten, ofwel door ook vanaf achteren een rantsoendraad mee te laten schuiven als je de voorste opschuift, ofwel door verschillende stukken te maken zodat je kunt wisselen. Eventueel vooraan een klein stuk wat kapotgelopen mag worden, maar als dat klei of veen is, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om daar een zandpaddock van te maken, aangezien ze anders tot ver in de modder weg zullen zakken.

Met stevige droge zandgrond kun je er voor kiezen het hele stuk open te laten (of misschien liever de helft) zodat ze de hele winter nog wat te scharrelen hebben, in elk geval een deel van de dag, en dan zo rond februari dat deel afsluiten, (laten) bemesten en rust geven zodat het gras kan herstellen en kan gaan groeien. Meestal is het zo half april dat het ineens snel kan gaan met het gras.

Mijn kleine stukje is begin voorjaar echt helemaal kaal en zodra het hooiland weer voldoende opgedroogd is en redelijk (meestal ergens half maart of begin april) stevig krijgt het kleine stuk rust en zet ik ze op een stukje hooiland waar dan ook nog voldoende gras op staat zodat ze gaan eten in plaats van rennen. Zo tegen de zomer (juni) staat er dan weer voldoende gras om de dazenperiode door te komen.

Als je in de winter je gras wat spaart, heb je daar in het voorjaar en zomer meestal profijt van.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 22:23

Thanks allemaal!

Ik laat het gewoon open en wanneer het echt te nat wordt sluit ik de grote wei gewoon af. Dan doe ik dat rond februari inderdaad afsluiten en laten bemesten. Kan ik daarna weer werken met strookbegrazing (zo heet dat toch als ze elke dag een stukje meer krijgen??). Gelukkig zitten we op zandgrond en ligt het achterste gedeelte ook nog eens een stuk hoger. Vooraan zal het wel een modderpoel worden maar dat mag, en heel misschien komt daar drainering onder dus dat zou ideaal zijn! :)