Hoelang bewaren/opslaan hooi en stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Hoelang bewaren/opslaan hooi en stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:53

Ik moet zelf mijn hooi en stro gaan regelen op mijn nieuwe stal.
Ik ga proberen zo veel mogelijk samen te doen met stalgenoten, maar om te voorkomen dat ik eind van de winter het 3 dubbele betaal van wat stro nu kost, zou ik graag willen weten
hoelang je stro kunt bewaren/opslaan en wat en waar is het beste om dit te bewaren?

Hooi/kuil idem dito..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:58

minimaal een jaar, dus je kan voor deze winter gewoon vooruit kopen.
beste droog opslaan. In een schuur bijvoorbeeld. Let op ongedierte

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:01

Stro ligt hier altijd gewoon in de schuur en hier doen we wel een tijdje mee hier gaan ze maar paar maand op stal en mocht er over blijven dan gebruiken wat dat het jaar erna weer gewoon eerst. Je merkt wel dat het ouder is maar op zich hebben we daar nooit problemen mee gehad met hooi het zelfde toen we nog kleine pakjes hadden.
Nu gebruiken we voordroog dat ligt gewoon buiten gestapeld en als we wat nodig hebben word er een pak in de schuur gelegd en doen we er een week of 2 max mee in de winter. Zolang de pakken dicht zijn kun je het ook lang gebruiken bij ons ligt het ook makkelijk een jaar of langer. Maar als voordroog open is moet je het vrij snel opvoeren of je moet alles goed uit elkaar leggen anders gaat het broeien in de winter heb je daar minder last mee maar dan doen we er ook niet lang mee.
Kuil is geen paarden voer dus daar zou ik niet aan beginnen.

Diaz

Re: Hoelang bewaren/opslaan hooi en stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:12

met kuil bedoelde ik voordroog;)

Dus stro binnen en blijft gewoon oke,
hooi en voordroog zit in plastic, kan buiten, en wanneer open snel opmaken.

DuidelijK! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:16

Ook hooi of voordroog hebben wij soms nog niet op na een jaar en dan gebruiken we het gewoon het jaar erna. Dus ook daar zou ik me niet teveel zorgen om maken...Maar je hebt wel echt veel nodig voor een jaar hoor, weet niet hoeveel opslag ruimte je hebt?

Bij het opslaan van plastic balen wel altijd zorgen dat je er nog een dik zeil oid overheen gooit, vogels pikken graag gaatjes in de pakken en zelfs een klein gaatje zorgt al voor flinke schimmel. Dus regelmatig controleren en evt afplakken als er ergens iets stuk is.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:17

En zien dat er zeker geen gaatjes in de plastiek komen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:20

Wij laten 1x per jaar graszaadhooi komen dat niet ingepakt is. Daar doen we een jaar mee. De laatste balen zijn dan nog steeds goed van kwaliteit. Vorig jaar heb ik ook voordroog van eigen land gehad, nu ben ik bezig met de laatste baal. Zolang je het zo opslaat dat er geen ratten en ander ongediertje aan gaat knagen blijven ze lang goed. Ik heb er een aantal weg kunnen gooien doordat ratten de onderkant hadden kapot geknaagd. Toen ging de hele baal schimmelen. De laatste balen lagen op zolder en die zijn super mooi van kwaliteit een jaar na winning.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:20

Zorg dat je het stro kunt opslaan met lucht er onder. B.v. door het op pallets te leggen zodat het vocht van de grond niet in het stro trekt. Heb je het geluk dat je heel mooi geel en vooral droog (ook binnen in het pak) stro hebt dan kun je dat wel 3 jaar bewaren en misschien ook nog wel wat langer. Wel zal het dan afgedekt met b.v. plastic zodat het niet van boven af vol stof komt.
De bewaartijd van voordroog is net zo, we hebben hier wel eens een pak opengemaakt dat al 2 jaar oud was en het was nog geheel goed. Maar dat is zeer afhankelijk van de manier waarop het gewonnen is. Ook zal, bij een open pak, de luchtvochtigheid een rol spelen bij de houdbaarheid op dat moment.
Wel laten wij onze voordroogpakken dubbel wikkelen, kost ietsje meer maar ook ons is gebleken dat het de houdbaarheid ten goede komt.
Ook voordroog zou je op pallets buiten kunnen/moeten zetten, Wij hebben dat niet en zo nu en dan zit er een behoorlijke plek in de onderste balen, ondanks de dikke laag plastic. En heel soms is het aangevreten door een dier en dat is dan zonde.