tot december op 1 hectare wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

tot december op 1 hectare wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 18:26

Al 5 jaar op zoek naar een wei omdat we maar 3000m2 aan huis hebben en dat is elk jaar opnieuw inzaaien geblazen.
Nu stond plots een man voor de deur of ik een weide van 1 hectare tot 1 december wil huren voor 250 euro tot die tijd.
Ik ben direct mee gaan kijken en het is paar minuten fietsen en mooi afgezet. Gras staat zo'n 40 centimeter tot een halve meter hoog.
er is géén schuilmogelijkheid maar er staan grote bomen aan de rand van de wei. De wei ligt achter 3 woonhuizen dus er is 'controle' de man bood zelfs aan om het water te vullen dus daar heb ik dan geen gesleep etc. aan...

Nu is mijn vraag, is het wijs om een warmbloed en een tinker nog tot december -zonder stal maar evt. op te vangen met dekens- buiten te laten? Natuurlijk kan ik evt. nog 's ochtendsvroeg brengen en 's avonds halen... maar ik vind het idee 'eng' dat ze niet aan huis staan... omdat ze dan achter huizen staan .. ben ik ook weer bang dat er van die sneuzels aardappelschillen en weet ik veel wat allemaal aan de jongens gaan voeren... die ervaring heb ik met mijn eerste pony gehad die op een dijkje in het dorp stond.

Ik ben zo blij voor de jongens dat ze zooo'n megawei op zouden kunnen maar anderzijds, niet aan huis en dan moet ik een stukje controle uit handen geven.
Ik denk ook niet dat het handig is tot december wegzetten op zo'n wei want als het periodes enorm regent lopen ze nog alles tot bagger en ze zullen dan echt een keer blij zijn met een lekkere droge dik opgestrooide stal...

Ik ben altijd van de 24/7 buiten maar dan wel met een schuilplek en natuurlijk 24 uur toezicht...pffft. Ik vind dit heel moeilijk maar wil in het belang van mijn paarden denken en ik denk dat ze het geweldig vinden...
Ik denk dat de twijfel tussen mijn oren zit die zorgen?

Ik ken ook die man niet en vind het zo eng... stel ze stelen mijn paardjes, mijn dieren zijn toch mijn waardevolste bezit...( ik maak mij gewoon enorm zorgen...net als kinderen loslaten zeker..pfft)

lagavita

Re: tot december op 1 hectare wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:03

Hang een bordje op aan het hek: verboden te voeren en je telefoonnummer in geval dat er iets bijzonders te melden is. Ik heb mijn paarden op een bosweide gehad waar niemand er controle op had en mensen ze graag kwamen aaien of een appel geven. Uiteindelijk heeft zo een bordje geholpen en mensen belden zelfs om overtreding omtrend voerbeleid te melden of om simpelweg te vragen of ze een wortel wel mochten.
Over buiten staan zou ik me geen zorgen maken. Goede winterdeken op en ze krijgen daarnaast een lekker vachtje. Mijn paarden hadden een schuilstal maar stonden er nooit in. Ze stonden liever naast elkaar met hun kont tegen de wind in als het regende. Zeker als er wat bomen zijn waarbij ze kunnen schuilen tegen de wind is dat prima.
Voer de paarden in de winter wel goed brok bij. Dat hebben ze echt nodig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:07

Ik zou een brief rond sturen in de huizen die grenzen aan de wei.
Daarin kan je uitleggen wat de paarden wel en niet mogen. Dat er bijvoorbeeld wel wortels gevoerd mogen worden maar geen aardappels. En daarnaast kan je gelijk vertellen wie jij bent en waar je te bereiken bent.
Zodat mocht er iets zijn je bereikbaar bent.
Maak kennis met de mensen. Wees vriendelijk. En mensen zijn best bereid om rekening te houden met je paarden en met je wensen. En ze houden het meteen in de gaten. Extra ogen zijn altijd gewenst,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:23

Ik vraag me af waarom die man juist jou heeft gevraagd om het land te huren.
Je kent hem niet zeg je, dus eerst eens informeren of het wel echt om zijn stuk land gaat.
Zo ja, dan zou ik ze er overdag op zetten en als het weer slecht word s'nachts binnen halen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:25

bedankt voor de reacties, ik vind jullie tips heel nuttig ( de brieven vond ik idd erg goed idee..)

Mijn man zei gisteren direct nee toen hij thuis kwam van zijn werk... gewoon omdat ik geen zicht heb op mijn/ons kostbaarste bezit.
Een belg die zomaar uit het niets zoiets aan komt bieden is ook vrij 'verdacht' hihi, ik ben namelijk al 5,5 jaar bezig met weidegrond bijhuren en nu plots een hectare... goed.. dat terzijde

er zijn gewoon teveel tegens in de overweging en omdat mijn man zo stellig was en hij vaak gelijk heeft of dingen aanvoelt laatste tijd, neem ik zijn stellige "nee" maar voor lief en laat ik ze lekker aan huis, anders heeft mijn hart echt geen rust meer ;-)

We zijn op zoek naar een huurwoning met meer grond en hebben afgelopen vrijdag een woning bezocht met 2 x zoveel grond dan nu dus in de toekomst krijgen ze toch nog meer weide ter beschikking :-), als deze woning niet door gaat, dan de volgende met meer grond.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:31

Ik denk dat je hier goed aan doet en niet met deze man in zee moet gaan!
Duimen dat het andere huis doorgaat met meer land!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:40

@aerdehout1 , hartelijk dank, wij hopen het ook, het is erg moeilijk, als nederlander een huis huren hier wordt steeds moeilijker, ze hebben een vreemd beeld van hollanders :-( of er mogen geen huisdieren

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:19

liekensancho schreef:
@aerdehout1 , hartelijk dank, wij hopen het ook, het is erg moeilijk, als nederlander een huis huren hier wordt steeds moeilijker, ze hebben een vreemd beeld van hollanders :-( of er mogen geen huisdieren

Ben benieuwd wat voor beeld dat dan is. Mocht het niets worden met dat andere huis hebben wij op ons landgoed (in portugal) nog wel een leuk huisje te huur voor de winter en... er ligt 4 hectare land omheen, afgezet en wel.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 01:18

@lagavita
We zijn er sindskort achter dat in veel streken hollanders als brutaal en ongewenst gezien worden. Dit hebben wij na een uur praten als brugman voor een boerderij eindelijk losgekregen uit een man van de zomer. Ze hadden in dat dorp 1 nederlander die een loods huurde en die nederlander had heel het dorp op zijn kop gezet met geschreeuw etc... dus dág verhuren aan hollanders... door 1 persoon!
Daarbij hoor ik van sommige makelaars ( die er wel voor uit durven komen..) dat men liever 'ons kent ons' verhuurt.. dus liefst mensen uit dezelfde streek, een verhuurder krijgt van een makelaar een mapje met reacties die hebben bezichtigd al en de gegevens en hop, ze kiezen liever jantje pietje klaasje van die en die uit het dorp...Omdat we dit al meerdere keren hebben meegemaakt kunnen we wel stellen dat het zo is, we hebben al zo'n 30/ 40 woningen bezichtigd om te huren.
Het feit is dat mijn man al 13 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt met een prima baan maar dat het loon uit nederland komt ziet een Belg dan ook weer liever niet, ook al verdient hij leuk :-), verdient meer dan 3 keer de huur standaard en dan heb ik nog inkomen..
We wonen nu in een grensdorp met zoveel nederlanders, de belgen hier zijn ook kwaad op de nederlander die de prijzen zo hoog heeft opgedreven van de woningen etc., kan daar heel goed inkomen want de starters die hier nu een woning willen kopen kunnen echt niets kopen, het is zo duur!
Anderzijds.. ik zou toch liever een nederlander in mijn huurwoning hebben als belg ( onderhoud...) dan een belg want als ik zie hoe een huurhuis hier vaak uit ziet, daar is vaak sinds jaren 60 niks aan gedaan. Dat weten wij dan wel maar helaas zien de belgen dat niet zo, we zijn toch wel het opknapvolkje ;-). Nu wil ik ook niet alle belgen over 1 kam scheren hé maar het is schrikbarend in wat voor staat soms iets aangeboden wordt/ iets achtergelaten is, we zijn nog een poos op zoek geweest naar een koopwoning maar als je dan oude hoevetjes gaat bekijken verval je van de ene verbazing in de andere.. een jaren 30 woning was gewoon tot kort bewoond geweest maar het toilet bestond uit een houten plank met een gat erin... echt... we vielen van ons stokje bijna toen we het zagen plus er zat geen keuken in dat huis,wat voor nog meer vraagtekens zorgde hihi.
De meeste streken en in algemeen is onze ervaring en met ons zeer veel andere nederlanders, dat de belg erg besloten volk is, is niks mis mee hoor :-) maar onze openheid en daarbij de 'brutaliteit' ( we zeggen snel onze mening en zijn wat vlugger van de tongriem gesneden) speelt daarbij een grote rol.

het is laatste jaren enorm erg met de wanbetalers en verhuurders zitten dan met de gebakken peren want als huurder ben je vrij goed beschermd in belgie. Ik denk dan ook dat een nederlands inkomen meer risico inhoud ( beslag leggen naar nederland) dan belgisch inkomen en daar dan ook de schoen wringt. Het is erg dat dit aan de orde is vandaag de dag maar het is in deze tijden gewoon zo, erg genoeg voor mensen die wél een woning zoeken met goed inkomen en goed voor een woning met grond zorgen maar in zo'n tijd leven we nu.

We hebben zelfs een verhuurder gehad die ons 'verdacht' vond omdat wij een nogal groot zoekgebied hebben. We waren perplex want ja, grensgebied/ noordelijk belgie is vrij groot ja maar verdacht? *lol. Plus we wonen toch ook al 5,5 jaar hier in belgie???

Ok, dit is nogal een typverhaaltje geworden en dat nog offtopic van mijn vraag... sorry. Mijn man en ik kunnen onderhand een boek schrijven over huizen zoeken in belgie :-) we hadden alle foto's ook moeten bewaren van de vele vele bezichtigingen...hihi

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:14

:D :D Rare jongens, die Belgen! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:02

Mja, maar zelf vind je het ook verdacht dat iemand je een wei aanbiedt, dus tja :P

Als je al zo'n tijd op zoek bent naar een wei, kun je ook gewoon blij zijn dat je er nu 1 aangeboden krijgt, toch? Wie weet hoe het van oor tot oor gaat, als je al een tijd zoekt neem ik aan dat meerdere mensen het weten en het zo bij deze man terechtgekomen is. Dan heb je een keer mazzel en ga je zelf moeilijk doen :P

Zet ze er desnoods alleen overdag in? Als je wei zoekt en niks kunt vinden, is het toch zonde om dit te laten schieten en zeker als het nergens echt op gebaseerd is behalve wantrouwen, wat je zelf ook gek en onterecht vindt van anderen :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:46

Haha, als er idd een oude herenboerderij, vierkantshoeve, kasteel,... opgeknapt aan het worden is, dan zeggen we spontaan 'kijk, weer Nederlanders'. Jullie zijn gewoon te rijk. :D

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:39

Jeetje, en waarom willen jullie dan toch nog in Belgie blijven wonen? Omdat de huurprijzen er goedkoper zijn oid? Ik denk dat vooral in de grensgebieden veel belgen nederlanders inderdaad als indringers zien die uit zijn op koopjes en hun prijzen misschien zelfs wel opdrijven. Zo zijn mensen helaas maar de ons kent ons dorpsmentaliteit heb je ook wel in nederland als je een huis zou willen huren in een dorpje. Ook dan verhuren ze liever aan klaasje en pietje uit het dorp al krijgen ze er dan zelfs wat minder huur voor.
Verder vind ik belgen altijd hele gezellige mensen dus het valt me dan toch wel van ze tegen. Zo zie je maar weer dat je niet alle belgen over een kam kan scheren. Lijkt me toch echter niet prettig wonen dan.

Om on topic af te sluiten zou ik dan ook wat voorzichtiger zijn met een landje huren. Misschien biedt hij het alleen aan omdat het voor een gemiddelde belg een woekerprijs is per maand. Ik weet niet of je de eigenaren van de omliggende huizen kent maar zoals ik begrijp niet. Ik zou daar inderdaad eerst eens mee gaan praten en kijken of je daar een goed gevoel bij hebt. Misschien vertrouw je hen wel een oogje in het zeil te houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:49

250 euro voor twee maanden wei zonder faciliteiten is idd aan de hoge kant.

Nu heel eerlijk: moest er in mijn stadje allemaal Duitsers komen wonen (ik neem deze nationaliteit at random om er geen Belgie-Nederland tegenstelling van te maken) omdat prijzen hier relatief lager zijn voor de "rijkere" Duitsers en hierdoor dus de huizenprijzen kunstmatig de hoogte injagen, waardoor ik geen kans zie om een huis te kopen in mijn geboortestad. Dan zou ik ook vloeken op die Duitsers hoor. :o Alleen zou ik het wel binnensmonds doen en de Duitsers niet minder vriendelijk bejegenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:22

Tja, maar die "verdrijving" zie je overal....

Ik kom uit Westvoorne, zo'n 30 km onder Rotterdam, en daar kan de plaatselijke jeugd geen huis kopen omdat de Rotterdammers die "landelijker" willen wonen, de prijzen opdrijven.

Vervolgens ben ik dan bijvoorbeeld weer een eiland lager gaan wonen, waar de prijzen nog iets betaalbaarder zijn. En dat doen meer mensen uit mijn oude regio :j

Waardoor hier de prijzen weer opgedreven worden, en bijvoorbeeld mijn schoonzusje die hier weer geboren en getogen is, hier ook weer geen huis kan kopen en dan maar naar Brabant is gegaan waar vervolgens ook de huizen weer duurder worden, en mensen die uit Brabant komen, maar weer uitwijken naar Limburg, waardoor de jeugd daar weer uit moet wijken naar bvb. België en Duitsland....en zo blijf je gaan :P

Wij mopperen ook op die "klöte Rotterdammers", vroeger waren de heel leuke typisch Voornse duinhuisjes juist voor de armoedzaaiers maar tegenwoordig gaan ze duur verkocht naar "buitenstaanders" die ze dan bovendien vaak afbreken en vervangen door een kapitale villa _-:( De meeste duinhuisjes zijn inmiddels dan ook verdwenen, echt eeuwig zonde....

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:25

Heel mooi gezegd Pmarena
zo gaat het ook in het gewone Belgische binnenland jammergenoeg.
Grond (landbouw of bouwgrond) wordt praktisch onbetaalbaar en jongeren worden verplicht om te huren (vaak krotten) aan woekerprijzen.
Leuk is het niet, maar jammer genoeg is het iets dat overal gaande is.

(wel raar dat de belgen opeens zo vrijgevig zijn met weides, wij kregen 2 maand terug een aanbod om een weide te kopen, jammer genoeg hebben we gebouwd en er dus geen centjes voor)

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:58

Niet doen als je er zelf niet 100% achter staat!

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:03

paardjes zonder toezicht? echt niet doen hoor...kost je je nachtrust :)
ook hier in Elspeet worden de leuke boerderijtjes verbouwd/vernield......jammer hoor....

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:25

Ik denk ook dat het komt dat de paardensport explosief groeit in Belgie.

Weet iemand -een van de nederbelgen-
toevallig ook iets over een nieuw mestdecreet dat men vanaf 500 kilo mest vervoeren een nummer zou moeten hebben hier in Belgie? Ik wilde van een nederlands bedrijf een container laten neerzetten maar die vragen om een mestnummer wat sindskort dus ook voor kleine hoeveelheden mest nodig zou zijn?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:41

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 22:47

@ gini, bedankt, moeilijk dat het met een vervoerder weer zo ingewikkeld moet worden.

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:38

pmarena schreef:
Tja, maar die "verdrijving" zie je overal....

Ik kom uit Westvoorne, zo'n 30 km onder Rotterdam, en daar kan de plaatselijke jeugd geen huis kopen omdat de Rotterdammers die "landelijker" willen wonen, de prijzen opdrijven.

Vervolgens ben ik dan bijvoorbeeld weer een eiland lager gaan wonen, waar de prijzen nog iets betaalbaarder zijn. En dat doen meer mensen uit mijn oude regio :j

Waardoor hier de prijzen weer opgedreven worden, en bijvoorbeeld mijn schoonzusje die hier weer geboren en getogen is, hier ook weer geen huis kan kopen en dan maar naar Brabant is gegaan waar vervolgens ook de huizen weer duurder worden, en mensen die uit Brabant komen, maar weer uitwijken naar Limburg, waardoor de jeugd daar weer uit moet wijken naar bvb. België en Duitsland....en zo blijf je gaan :P

Wij mopperen ook op die "klöte Rotterdammers", vroeger waren de heel leuke typisch Voornse duinhuisjes juist voor de armoedzaaiers maar tegenwoordig gaan ze duur verkocht naar "buitenstaanders" die ze dan bovendien vaak afbreken en vervangen door een kapitale villa _-:( De meeste duinhuisjes zijn inmiddels dan ook verdwenen, echt eeuwig zonde....

Maar het wordt toch altijd een andere kwestie wanneer deze prijsopdrijving gebeurt door de komst van 'buitenlanders' dan door landgenoten. In de eerste situatie is het gewoon vraag aanbod verhaal en in de tweede situatie kan deze wel eens helemaal uit verband worden getrokken. Dit is bijvoorbeeld in Spanje en Portugal het geval. Doordat engelsen nederlanders en duitsers daar dachten: "zo dat is goedkoop" werden daar vraagprijzen betaald die aanzienlijk stegen. Overigens daarnaast ook te danken aan emigrerende landgenoten die in het buitenland goed verdienden zoals mijn portugeze vriend zijn eigen vrienden niet meer onder ogen kon komen in Portugal omdat hij continu uitgemaakt werd voor landverrader, emigrant etc.
Het is in feite stom maar op zo een moment is er een bepaalde groep aan te wijzen als de boosdoeners. Wat je dan krijgt is dat mensen die hun huis voor een eerlijke prijs aanbieden daar liever geen buitenlander inzien, die moet maar naar de commerciele bazen en komt er in lokale kringen heel moeilijk tussen. Als het duitsers waren die in nederland zo de prijzen opdreven dan denk ik dat iemand niet graag zijn huisje verhuurt aan een duitser tenzij je een woekerprijs vraagt en er geen emotionele waarde aan het huis zit. Zelfde gebeurt overigens vaak met marokkanen en polen in nederland.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:43

Mwoah, ik zie dat verschil niet zo eigenlijk. Het maakt voor de mensen in de streek die geen huis meer kunnen betalen, niet zo gek veel uit of het nu mensen uit een bepaalde regio van binnenland of buitenland zijn, het effect blijft hetzelfde. Is ook gewoon vraag & aanbod :P

Dan moet een land gewoon aan buitenlanders verbieden om een huis te kopen zols in sommige landen het geval is :)

Maargoed, gaat wel heel erg off-topic.