Wat is dan het verschil in stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Wat is dan het verschil in stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 11:11

Ik was net bokt een beetje aan het doorspitten en dan kom ik verschillende oproepen tegen van "stalling gezocht". Nou valt het me op dat paardenbezitters er dan bijzetten wat voor een stal ze zoeken. Ik snap het lijstje met: genoeg weidegang, ruime stallen, verlichte bak om in te rijden etc. Maar nou lees ik (om een voorbeeld te geven) dat iemand op zoek is naar een westernstal. Wat is het verschil daarin dan met een "gewone" stal? Want ik neem aan dat we voor ons paard allemaal het beste willen wat betreft weidegang, stalling, voer etc. Maar rijden is toch rijden? Dus of je dan met een westernzadel, engels zadel of zonder rijdt maakt dan toch niet uit? Het is voor mij gewoon iets wat ik me afvroeg, dus ik heb het er niet over wat nou beter is.

Vjestagirl

Re: Wat is dan het verschil in stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:12

Ik geloof dat het ligt aan de ondergrond in de bak...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:13

Een westernstal heeft meestal een andere bodem in de rijbanen dan een gewone pensionstal.

Vooral voor de slidingstops is er een andere bodem benodigd.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:14

Om echt goed reining te kunnen rijden heb je bijvoorbeeld een goede bodem nodig, zo'n bodem vind je eerder op een stal waar voornamelijk western wordt gereden dan op een 'engelse' stal. Verder stellen veel 'engelse' stallen het vaak niet op prijs als je in hun bak slidings of spins maakt.
Dit is het meest simpele voorbeeld maar eentje die wel het meeste voorkomt volgens mij.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:19

Het maakt wel degelijk uit :j

Je kan niet als springruiter op een die hard dressuurstal komen aanstappen,
van zodra je een parcours uit zet is er iemand die komt klagen omdat ze wilt dressuren en geen plaats heeft.

Omgekeerd, net hetzelfde :-)

Zo hebben wij hier 2 stallen, op de ene stal zijn de springruiters vertrokken omdat de dressuurruiters klaagden, op de andere stal zijn de dressuurruiters vertrokken omdat de springruiters hun geen ruimte gaven om te dressuren.

Ik zeg NIET dat dit overal zo is, ik spreek enkel uit eigen ervaringen.

Het gaat vaak ook over attitudes en meningen.
Het is nu eenmaal gemakkelijker om op een stal te staan waar iedereen eenzelfde stroom volgt.
Vaak zijn de accomodaties daar ook op voorzien.
Op een springstal vindt je vaak meer en beter springmateriaal.
Op een westernstal moet je geen schrik hebben als je een sliding stop wil gaan uitvoeren,
de bodem kan het daar wel hebben dus de eigenaars slaan ook niet groen en geel uit als je een sliding stop gaat uitvoeren.
Op een 'natural' stal heb je dan nog een totaal andere manier van paarden houden en rijden die op andere stallen vaak raar worden bekeken.

Ik word vaak nagestaard op een die hard dressuurstal hier in de buurt.
Dan zegt men: 'kijk, dat is die die haar paard niet eens een halster aandoet en allemaal rare gebaren maakt'. Dat noemen ze in 'mijn' wereld lichaamstaal, voor de personen daar is dat 'raar'.

Ik sta nu dus op een weiland met allemaal natural volk (op 'mijn' stukje dan toch).
Daar voel ik mij uiteindelijk het beste bij.

Als ik ooit nog zou verhuizen zou ik dus ook op zoek gaan naar een 'natural plaatsje'.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 11:26

Oké dat zijn duidelijke uitleggen. Ik heb namelijk zelf hier in de buurt een westernstal en daar rijden ze voor mijn idee dus gewoon alleen met een westernzadel en dat noemen ze western rijden :+ . Dan denk ik "tja dat kan in een weiland ook gewoon". Maar komt het natuurlijk op de reining aan dan kan ik me voorstellen dat een bodem belangrijk is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:29

Buiten de andere bodem, is het het gewoon fijn als ze op stal hetzelfde doen.
Je kunt hier weer van leren en ook als je ergens tegenaan loopt is dat gewoon gemakkelijk omdat iedereen met hetzelfde bezig is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:35

Ik vraag altijd aan potentiële nieuwe klanten naar wat voor een stal ze op zoek zijn, en wat ze verwachten. Je hebt geen idee hoeveel mensen je raar aankijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:06

Hoe saai is dat, als iedereen hetzelfde doet op stal? Het is toch juist leuk als je als dressuurruiter ook eens op een quarter kan of als NH'er een keer een springlesje meepakt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:54

anoukie88 schreef:
Oké dat zijn duidelijke uitleggen. Ik heb namelijk zelf hier in de buurt een westernstal en daar rijden ze voor mijn idee dus gewoon alleen met een westernzadel en dat noemen ze western rijden :+ . Dan denk ik "tja dat kan in een weiland ook gewoon". Maar komt het natuurlijk op de reining aan dan kan ik me voorstellen dat een bodem belangrijk is.

Je zegt 'voor mijn idee'. Dus kan het kan misschien ook zo zijn dat je het concept western rijden niet snapt. Lange teugels in 1 hand en een draf die voor dressuurfans meer op ondermaats sloffen lijkt, dat is normaal in de westernsport. :+

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 13:09

Gini, ik bedoelde met "mijn idee" ,de keren dat ik er langsrij (zo'n 3x per dag misschien) dan zijn ze alleen aan het rondjes rijden in de bak. Ik heb daar nog nooit een sliding, spins of iets dergelijks gezien. Er wordt hoogstens een keer een jog getoond (dus niet ondermaats sloffen). Ik heb er dus bij gezet naar mijn idee, omdat ik tot nu toe niks anders gezien heb daar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:37

Ah zo, recreatie/basiswesternruiters zullen idd niet meteen gaan sliden of spinnen, net zoals je niet iedere dressuurcombinatie pirouettes en wissels om de pas ziet rijden. Verder bestaat western uit zoveel meer (waar ik zelf ook niet naadje tot draadje bekend mee ben).

Een heel basic en begrijpbare uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Westernrijden

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:45

ruitje schreef:
Hoe saai is dat, als iedereen hetzelfde doet op stal? Het is toch juist leuk als je als dressuurruiter ook eens op een quarter kan of als NH'er een keer een springlesje meepakt?

Moet hier wel om lachen hoor, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een dressuurruiter op mijn paint te zetten....(bij ons op stal he) En nog minder haren op mijn hoofd die op een dressuurpony gaan zitten...

Denk dat mensen die specifiek een westernstal zoeken vooral een wesetrn bodem willen, maar waarschijnlijk ook de mentaliteit, en een eventueel voerbeleid (met qpa gericht voer, minder eiwit etc). Hier zijn geen speciale stallen, kijk dus altijd naar de bodem.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:56

Bij ons op stal gebeurt dat dus wel, niet elke dag, maar er is gewoon veel interesse in verschillende dicipline's en dat zorgt juist voor een leuke sfeer! Het gaat mij ook niet om het 'paard wisselen' , maar om het leren van andere soorten rijden en ieder lekker zijn eigen ding laten doen. Ik neem mensen mee op de sulky, de boomloos/bitloos rijder helpt mensen die ook die kant eens willen proberen, er zijn springparcourtjes terwijl in een andere bak de westernruiters samen met een dressuurruiter een trailparcourtje oefenen..

Het is qua dicipline's een chaos, en volgens mij geeft dat juist een betere sfeer dan met zijn alle hetzelfde willen( qua druk op de accomodatie, maar ook qua competitie en ergernissen m.b.t. manieren van rijden) ?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:09

Het werkt inderdaad prettiger als je (ongeveer) dezelfde uitgangspunten hebt.
Dat kan echt misverstanden voorkomen!
Zo zie ik bij ons op stal meer en meer recreatieruiters. Daar is uiteraard niets mis mee! maar .... als ik een (dressuur) Z-combinatie zie trainen en ik zie vanuit m'n ooghoek dat zij extra verzameld voor de hoek, kan ik verwachten dat er een appuyement ingezet wordt. Dus stuur ik de andere kant op.
De 'nieuwe lichting' :o blijft echter rustig doorsturen en schrikt zich een ongeluk als 'dat paard opeens de bak oversteekt'.... -O-
Dit geldt uiteraard voor alle disciplines én hun specifieke trainingen.
Kortom: zoek iets wat bij je past!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:08

En daarnaast ook handiger met lessen e.d.
Bij mijn vorige stal was het half-half, en reden alle westernruiters samen les. (geen westernbodem)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:28

Gini schreef:
Ah zo, recreatie/basiswesternruiters zullen idd niet meteen gaan sliden of spinnen, net zoals je niet iedere dressuurcombinatie pirouettes en wissels om de pas ziet rijden. Verder bestaat western uit zoveel meer (waar ik zelf ook niet naadje tot draadje bekend mee ben).

Een heel basic en begrijpbare uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Westernrijden

Naast de reining (waarin sliding stops en spins voorkomen) bestaat westernrijden inderdaad uit nog zeker 30 andere onderdelen, waar iedereen zijn keuze uit kan maken. Dat je geen sliding stops ziet wil dus niet zeggen dat die mensen geen western rijden. (Hoewel er inderdaad ook zat mensen zijn die er een westernzadel op gooien en dan vinden dat ze western rijden.) :)

Bij western rijden hoort ook een bepaalde omgang met de paarden en bepaald rijgedrag in de bak. Ik kan me wel voorstellen dat mensen dat zoeken. Bovendien kun je bijvoorbeeld makkelijker hulp krijgen bij wedstrijden etc. als je op een specifieke westernstal staat.

Dat zal ook vast voor andere disciplines gelden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:24

Ik sta op een stal met een paar dressuurruiters (waaronder mijzelf) en het grootste gedeelte westernruiters, superleuk en afwisselend. Er zijn wedstrijdruiters en recreatieruiters. Wij hebben een gewone bodem zand met houtsnippers. Iedereen heeft intresse en respect voor elkaar en niemand wordt buitengesloten. Je kunt gewoon je eigen instructie nemen, je eigen voer etc. Als we samen in de bak rijden zijn er de gewone bakregels, nooit een probleem en supergezellig.