stalmatten in schuilstal met zand of stoeptegels eronder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

stalmatten in schuilstal met zand of stoeptegels eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:00

Ik heb een schuilstal verdeeld in 4 stallen, ( eigenlijk 4 stallen zonder voorfront) waar nu zand in ligt. Het stuk voor de stallen in betegeld. Nu lopen ze telkens zand uit de stallen wat ik weer vegen kan. Ook als ik stalen uitmest, neem ik zand mee wat aan de mest blijft plakken, en zo wordt de stalbodem steeds leger.
Nu kan ik heel makkelijk aan stalmatten komen, maar vroeg ik me af of dat wel gaat aangezien de bodem gewoon zand is.

Ook vroeg ik me af of ik het misschien beter kan beklinkeren eronder, ik heb namelijk geen idee als ik het ophoog en evt aantril met een trilplaat, en dan de matten erop lig, of dat na verkoop van tijd niet gaat bobbelen. Ik zal in elk geval eerst nieuw zand erin moeten doen, aangezien het nu ongelijk is door het in en uitgeloop van de paarden.

Zou dit werken of wordt dit niks?

capopjekop

Re: stalmatten in schuilstal met zand of stoeptegels eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:03

Ik had precies het zelfde als jij, tegels ervoor en in de stal zand. Dat was even fijn, maar dat zand werd al snel vies en het was zwaar met uitmesten. We hebben een deel zand eruit geschept en dit aangevuld met grind. Dit aangetrild en daarna rubberen tegels erin gelegd. Dit heeft een paar jaar mooi strak gelegen, maar vorig jaar was er een konijn onder de stal gaan graven en begon het op sommige plekken in te zakken. Toen hebben we de tegels losgeklikt en de bodem weer gelijkmatig gemaakt met grind en de tegels weer vastgeklikt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:06

Ik heb ze gewoon op zand met matten staan. Nu is er hier bij mij niet aangetrilt, en dus hier begint het te hobbelen. Weet ook niet of het aantrillen echt verschil zou hebben gemaakt. Voordeel imo van direct op zand is wel dat je zomers niet hoeft in te strooien. Met matten op verharde ondergrond vind ik dat persoonlijk iets te hard.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:12

Krijgen jullie daar geen last mee? In principe moet de 'stal' een vloeistofdichte vloer hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:18

Mijn tegels laten nauwelijks water door. Als ze plassen blijft het er gewoon opliggen, daarom heb ik hier 's winters altijd bodembedekking op de bodem. Zomers ligt er niets in, dan staan ze meestal buiten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:23

Ik wil dus geen bodembedekking, alleen rubber. Is een inloopstal en met bedekking knoeien ze alleen maar.
Dus het zou wel kunnen, ok, dat is fijn om te horen.
Maar dan grond, stoeptegeld of zand eronder?
het zijn hier trouwens geen tegels maar echt matten uit 1 stuk, mijn neef met koeien / varkens had deze over en kan ze gebruiken

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:29

Als het van die ligmatten (voor koeien/varkens) zijn kan je verharden, anders zou ik het toch op aangetrild geel zand leggen. Op stenen is echt te hard en koud in de winter om te liggen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:35

Hier liggen de rubber matten op beton, en ze liggen er heerlijk op hoor Rina, het zijn paarden, die liggen ook te slapen in de sneeuw.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:58

ze liggen niet in de stallen, ze liggen altijd buiten, gaan er alleen in staan als het erg hard regent. Het gaat puur om het "gemak" van het onderhoud nu

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:01

Graskeien die op de kop gelegd zijn?
Zo maken wij altijd een semi verhard pad voor de koeien naar de wei door een andere wei.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:25

Caira schreef:
Hier liggen de rubber matten op beton, en ze liggen er heerlijk op hoor Rina, het zijn paarden, die liggen ook te slapen in de sneeuw.

Tot je een keer 1 treft die van op de oude vloer liggen een baarmoederontsteking oploopt ;) Dan wil je niet meer dat ze op zon koude vloer liggen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:30

als het puur voor jouw gemak is, zou ik geen rubberen matten neerleggen.
die zijn meestal niet vochtdoorlatend en wordt een vieze smeerboel.

Stenen in de schuilstal neerleggen is dan de makkelijkste optie, als ze er toch niet in gaan liggen

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:47

Ik heb ook een inloop nstalletje, en ook gewoon zand met rubber matten. Wij hebben ze er ook gewoon zo opgelegd en dat gaat al 3 jaar prima..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:31

\dat is niet mijn vraag, ik wil weten of ik de matten op zand of op stenen moet leggen
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 19-09-12 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:18

Je kan het toch eerst zo proberen, als je het niet goed vind kun je altijd nog later laten bestraten

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:25

wij hebben ze op stenen vloer gaat hartstikke goed alleen twijfel ik of ik daarboven weer zand moet doen, kan zo niet blijven liggen als ze plassen wordt het glad en stro lopen ze naar buiten. maar als er zand op komt kan het water ook geen kant op toch? of wel?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 12:33

wereld schreef:
Je kan het toch eerst zo proberen, als je het niet goed vind kun je altijd nog later laten bestraten

Ik zal zowieso moeten opvullen met zand. als ik alleen zand doe zal ik meer zand erin moeten doen, dan als ik betegel, als ik al dat werk nu ga doen, wil ik het wel in 1 keer goed doen en niet over een jaar weer alle seruit, zand wegscheppen, bestraten en weer alles erin

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:39

Ik heb ook stal matten (rubber van 1 bij 1 meter) en heb ze op de grond/ zand liggen.
Ik heb het zand overigens wel aangetrild van te voren, weet niet of het heel veel zal uitmaken,
maar dan is je ondergrond in ieder geval mooi recht.
Matten liggen al 7 of 8 jaar en liggen nog steeds prima.
Heb ook getwijfeld om onder de matten te bestraten, maar tot nu ote werkt het dus prima.
De matten passen ook perfect in de stal (precies op maat gemaakt), kunnen dus niet schuiven / bewegen denk dat het daarom
ook zo goed blijft liggen.
Laatst bijgewerkt door Just_Natural op 19-09-12 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:40

Lynn_Nikita schreef:
wereld schreef:

Ik zal zowieso moeten opvullen met zand. als ik alleen zand doe zal ik meer zand erin moeten doen, dan als ik betegel, als ik al dat werk nu ga doen, wil ik het wel in 1 keer goed doen en niet over een jaar weer alle seruit, zand wegscheppen, bestraten en weer alles erin

Nee dat is idd niet handig in dat geval

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 12:41

meeste ervaringen met alleen zand zijn dus goed, aan trillen is geen probleem aangezien ik toch een stuk stoep ga bij betegelen en dan toch al een trilplaat heb
Ik weet genoeg hartstikke bedankt voor de reacties

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:11

ik zag de topic vrij laat, maar wil er toch nog op reageren. 5 jaar lang heb ik zand gehad in de inloopstal. ze plasten zich helemaal leeg in de stal, en het werd een grote stinkboel. ik doe dit in ieder geval nooit meer. inmiddels zijn de paarden verhuisd naar een andere locatie. daar stonden stallen met beton als bodem. en zo heb ik het gelaten. perfect voor hun hoeven en wat helemaal perfect is, ze plassen er niet in (omdat het tegen hun benen spettert) en mesten enkel in hoge nood.
voor de koude jaargetijden wil ik wel dat ze kunnen rusten in hun stal. daarvoor koop ik matrassen die ik in de stal leg.

als ik jou was, zou ik stoeptegels of grindtegels gratis via marktplaats halen en dat als ondergrond leggen. dan matrassen erop zodat ze kunnen liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:03

Ik heb nu ook al 4 jaar alleen maar zand en que rommel valt het reuze mee, ga dit weekend de matten halen en op maat snijden

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:34

Wij hebben de matten op stenen liggen dit werkt prima.. Soms verschuiven ze wat maar valt redelijk mee. Als je het op zand legt dan word het op en gegeven moment modder eronder denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 16:53

hoe kan het modder worden dan? Aan de voorkant is stoep en de zijkanten is gewoon damwand plaat. Er kan dus eigenlijk niet veel onder komen van vocht denk ik.
ik heb nu zand erin gedaan, en morgen wordt deze aangetrilt met een trilplaat en zaterdag komen de matten erop