Bak drijfzand...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Bak drijfzand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 11:04

Mijn bak wordt als het nat is drijfzand; de onderlaag is hard en daar gaat het water dus niet goed door, de bovenste 20 cm zak je helemaal in weg. Het wordt een dikke blubberzooi. De bak heeft wel drainage, maar dit werkt dus niet afdoende helaas. De ellende is begonnen toen we een paar jaar geleden er nieuw zand bij gedaan hebben...
Zelfs met een cultivator krijgen we hem niet goed; zouden houtsnippers of kokos een oplossing kunnen bieden..? Graag ervaringen en tips!!
Laatst bijgewerkt door Lante op 17-09-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Bak drijfzand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:07

kan je het niet met een trekker even trekken en het zand omtrekkenh? dat helpt meestal ook wel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:09

Denk dat er weinig anders op zit dan het zand af te graven en wat aan de ondoorlatende onderlaag te doen. Dat zand gaat drijfzand blijven worden als het water niet weg kan. Wat voor grond is het?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:10

Edit: ik heb niet goed gelezen, sorry!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 11:12

Woudzand onder met een percentage leem wat dus dicht slipt... Bovenop ook woudzand, maar met een lager leempercentage (omdat de bak voorheen wel eens wat te hard werd).

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:20

Houtsnippers zou ik persoonlijk niet aan beginnen. wat ik daar tot nu toe ( bij verschillende stallen) van gezien heb is dat het max 1 jaar beter is maar daarna alleen maar slechter word. zodra de houtsnippers gaan verrotten krijg je nog meer blubber en het stink ook heel erg. Kokos heb ik geen ervaring mee. ik heb wel ( ook bij verschillende stallen) goede ervaring met Polyvlokken. ( http://www.polyvlokken.com/?gclid=CMCQ6 ... fAodFl8Aqg ) ik heb in een bak gereden waar de vlokken door het zand heen gefreesd waren en een bak waar ze er overheen gelegd waren. beide fijn te rijden en erg droog. de bak waar de vlokken er door heen zaten word ik persoonlijk iets fijner met rijden. maar dat is wel meer werk om het goed te krijgen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 11:31

Er staat wel op de site dat de waterhuishouding van de bak goed moet zijn en dat is natuurlijk niet het geval... Maar bedankt voor de tip; ik hou het in gedachten. :)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:36

Mengen met leemvrij woudzand of drainagezand. Goed laten omtrekken zodat alles weer loskomt.
Vervolgens zou je door de toplaag (bovenste 5/10cm) tapijtsnippers (houtsnippers als je milieuvriendelijk wil) kunnen mengen.

Wij hadden ook een bak met woudzand (met leem) die stond met een klein regenbuitje al vol met water. Omdat het leem een dicht pakket werd. Vervolgens 60 kuub drainagezand er door gedaan. Bak was veel te los, maar water liep weg. We hebben tapijtsnippers laten komen. Door de toplaag verwerkt (bovenste 10cm) bak is super fijn, altijd goed, altijd droog!!!

Edit: wij zitten op veengrond, en bij ons zijn de bakken nu altijd droog :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 11:40

Het moet inderdaad goed omgetrokken worden; we zijn er deze zomer al tig keer met de cultivator doorheen gegaan, maar die komt niet eens door die vaste leemlaag heen! :+ Misschien toch eens een zwaarder type er doorheen halen van het loonbedrijf ofzo, maar je wilt ook niet dat hij dwars door de drainage gaat natuurlijk ...

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:44

Kan je geen kokos vezel gebruiken? Wij hebben dat in de bak en werkt uitstekend! Het is niet duur in aanschaf en verteerd groten deels vanzelf!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 11:44

Waarom hebben jullie de kokosvezel erdoor gedaan als ik vragen mag? Ook omdat het te nat/drijfzand werd? :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:49

Drainage heeft idd niet zoveel zin als het zand daarboven dichtslipt. Het water komt op deze manier niet of nauwelijks tot de drainagepijpen. Je hebt ook All-weather tuft om door de bak heen te doen, vanuit de huidige staat, of een stukje afgraven. Dit spul neemt goed water op.

Beter zou zijn om de bak opnieuw af te graven, je moet van dat niet waterdoorlatende zand af, zodat het water de drainagepijpen weer kan bereiken. Drainagezand zou ik niet aanraden in een rijbak, kan erg zwaar worden. Als onderlaag kan het evt. maar dan moet je weer wel dieper afgraven. En dan daarboven een goede toplaag (evt nog vermengd met snippers).

Een goede rijbak is opgebouwd uit lagen, om zo het water goed door te laten, maar geen harde bodem te creeeren. Het nadeel van de tuft is dat ook hier in het begin de bak heel zwaar is, water doet de bak goed en na een poos heb je er een goede bak aan.

Omzetten heeft weinig zin, na verloop van tijd gaan de natuurkundige wetten toch weer het werk doen, zwaar zand beneden (gaat afdichten), licht zand boven en heb je weer hetzelfde probleem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:28

Wij hebben hetzelfde hier (6 jaar oud, vanwege nattigheid na 2 jaar drainage aan laten leggen en drainagezand door de leemachtige toplaag laten vermengen en toen na weer 3 jaar dringend aan onderhoud toe omdat het steeds langer duurde voordat het water wegzakte) en wat wel werkt is echt goed los laten trekken met een sterke cultivator. Hier is vorig najaar zo een geweest die gebruikt wordt om bouwland-maisland los te trekken. Die kan tot wel 60 cm diep.

De boerenhulp heeft hem zowel over de lange zijde als over de korte zijde losgetrokken dwars door de aangekoekte leemlaag heen. Hele plakkaten leem (en keien) kwamen mee naar boven! Het kostte de grote trekker echt wel moeite en hij is een uur aan het werk geweest!
Ik heb hem wel af laten stellen op ongeveer 40/50 cm zodat hij niet tot aan de drainage zou komen.
Daarna heeft hij hem wiel aan wiel aangereden en ben ik met de auto nog een uur aan het slepen geweest om hem weer vlak te krijgen en verder aan te rijden. Hij was eerst nog wel een beetje zwaar maar na 2 weken was hij weer normaal te rijden.

Eerder al hadden we dus drainagezand door de toplaag gemengd zodat die losser zou worden en beter doorlatend, daar bleef het water ook op liggen als hij hard was, nu is de toplaag sneller los/rul en neemt dan de eerste buiten gewoon op zonder plasvorming.

Nog beter zou zijn om extra sleuven te laten trekken met drainage en een flinke hoeveelheid drainagezand. Nu zitten ze om de 2,5 meter en dat is te ver uit elkaar voor hier.

Hij werd hier echt veel beter van. Nog wel dat met heel veel water tegelijk na een droge periode er eerst een papperige laag ontstaat als de bovenste laag verzadigd is, maar met een paar uur redelijk droog weer zakt dat weer vlot weg.

Drainagezand door de onderlaag/tussenlaag laten mengen helpt ook tegen het verdichten en voor het beter doorlatend houden maar onderhoud heb je altijd. Eigenlijk zou je hem elk jaar in elk geval voor de winter een keer goed los moeten laten trekken met een sterke trekker en echt goede cultivator (en dan weer wat aanrijden en vlakken natuurlijk, anders zakken de paarden er te ver in weg). Zo'n baksleep is echt niet voldoende, die komt niet diep genoeg. Vandaar dan 20 cm los zand en dan drijfzand...
En dan kun je hem de rest van het jaar bijhouden met een gewone baksleep/weidesleep of manegevlakker.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 14:53

We hebben zelf een cultivator en een weidesleepsleep, maar de cultivator gaat er niet diep genoeg in. Misschien ook maar eens zo'n maisland ploeg ding gebruiken. :+ Bedankt voor de tip!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:55

Was echt een joekels groot ding! Kwam tot mijn middel denk ik! Tanden staan wel ver uit elkaar, vandaar dat hij er vaker doorheen moest en zowel in de lengte als in de breedte. En die tanden zijn echt flinke stalen "messen" die met flinke bouten vast zaten dus als er 1 doorsloegf was het niet gelijk kapot. Een hobby bakvlakker met stalen pinnen trok krom op onze bodem :P Zo hard was die tussenlaag, en door de keien 0:) en de trekker (zo'n oudere die nu veel gebruikt wordt door hobbyboeren om te hooien en zo) redde het ook niet...

Was dus geen hobbytrekker maar een moderne grote professionele zoals de loonbedrijven ook hebben, en die moest er hard aan trekken.
Twijfel of ik het nu ook zal laten doen of volgend jaar weer. Een buurboer zijn hulp heeft het gedaan voor een redelijk bedrag, bij het loonbedrijf wordt het al snel kostbaar vanwege het hogere uurtarief en de aanrijdtijd die ze hier rekenen bij kleinere klussen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:02

Ik heb een loonwerker in mijn kennissenkring, die kan ik wel even vragen. :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:41

Lante schreef:
Waarom hebben jullie de kokosvezel erdoor gedaan als ik vragen mag? Ook omdat het te nat/drijfzand werd? :)

Waarom weet ik niet helemaal, sta pas 2 maanden op die stal maar wat ik merk bij het rijden dat de ondergrond niet te zacht of hard word, er liggen nooit plassen in de bak en zelfs de dressuur ruiters kunnen hun ding doen dus misschien iets voor jou? Je kan altijd even google-en