afspenen veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

afspenen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:54

Ik wilde graag wat tips omdat ik over een paar weekjes mijn veulen kan gaan ophalen. Ze wordt bij de huidige eigenaar niet afgespeend en het is de bedoeling dat ze als ze hier komt, ze in een gemengde kudde komt te lopen (24-7).

Nu vraag ik me af of het verstandig is, om haar, nadat ik haar heb opgehaald, meteen buiten in de nieuwe kudde te plaatsen of dat het misschien beter is om haar een paar dagen op stal te zetten ivm het afspenen.

Er is helaas geen mogelijkheid om dit geleidelijk te doen. De huidige eigenaar doet hier niet aan en de plaats waar het veulen komt te staan is te ver weg van de merrie om ze af en toe nog bij elkaar te laten. Er zit dus niks anders op dan "cold turkey".

Wat zijn jullie ervaringen? Ik ga morgen overleggen bij de stalling waar ze komt te staan en ik weet dat er wel mogelijkheid is om haar een paar dagen te stallen.

Shirley

Re: afspenen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:56

Heb je de mogelijkheid om haar met een andere jonge merrie even apart in een wei te zetten ?
Al is het maar een weekje ...
Kan ze een beetje geleidelijk wennen.

Alleen apart zetten zou ik echt afraden, dan raakt ze waarschijnlijk kompleet in paniek :n

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:58

Dat is inderdaad iets dat ik morgen zou kunnen overleggen. :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:02

Of met een veulen die bij haar in de weide groep komt, even op stal zetten en dan de groep in (heeft ze al een maatje voor ze de groep in gaat).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:09

Onze veulens worden an sich cold turkey afgespeend.
Vorige veulens stonden vanaf een maand of 4 oud 's nachts naast de moeder, beiden apart in een stal.
Dit jaar is deze stal bezet door ander paard.
Afspenen gebeurde verder abrupt, merrie en veulen op de trailer, veulen bij de opfok er uit en bij ander veulen in stal zetten, meteen weer weg rijden met merrie.
Merrie kreeg sedalin.

Morgenavond breng ik veulen van dit jaar weg, zij is verkocht aan mijn buurvrouw.
Merrie en veulen gaan op de trailer. Ik rijd met een omweg naar haar toe.
En ook weer via een omweg naar huis.
Haar wei en onze wei liggen tegen elkaar aan.
Ipv sedalin geef ik dit jaar onze merrie een flesje bruin bier.
(ik denk dat de sedalin twee jaar geleden voor het verwerpen heeft gezorgd)

Morgen zorg ik dat onze merrie haar paarden niet kan zien.
Veulen komt wel op de wei, met een oude ruin. Maar ze kan dus al een avond en nacht aan hem wennen als buur.
Dan is het de bedoeling dat ze woensdag alleen een stukje weide komt, tussen de oude ruin en haar sportpaard in, als dat goed gaat, komt ze tzt bij de oude ruin in de wei.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:34

Het meest ideaal is als je veulen eerst apart kan met een maatje. Zo heb ik dat met mijn merrie ook gedaan. Zij is met 5,5 maand gespeend, had haar graag langer bij de moeder gehad, maar ze trok de merrie echt leeg. Er stond al een andere shetlander bij, dus toen moeders werd opgehaald kon die zo mee de trailer op. Ging eigenlijk erg goed, nooit problemen mee gehad.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:44

tienus63 schreef:
Onze veulens worden an sich cold turkey afgespeend.
Vorige veulens stonden vanaf een maand of 4 oud 's nachts naast de moeder, beiden apart in een stal.
Dit jaar is deze stal bezet door ander paard.
Afspenen gebeurde verder abrupt, merrie en veulen op de trailer, veulen bij de opfok er uit en bij ander veulen in stal zetten, meteen weer weg rijden met merrie.
Merrie kreeg sedalin.

Morgenavond breng ik veulen van dit jaar weg, zij is verkocht aan mijn buurvrouw.
Merrie en veulen gaan op de trailer. Ik rijd met een omweg naar haar toe.
En ook weer via een omweg naar huis.
Haar wei en onze wei liggen tegen elkaar aan.
Ipv sedalin geef ik dit jaar onze merrie een flesje bruin bier.
(ik denk dat de sedalin twee jaar geleden voor het verwerpen heeft gezorgd)

Morgen zorg ik dat onze merrie haar paarden niet kan zien.
Veulen komt wel op de wei, met een oude ruin. Maar ze kan dus al een avond en nacht aan hem wennen als buur.
Dan is het de bedoeling dat ze woensdag alleen een stukje weide komt, tussen de oude ruin en haar sportpaard in, als dat goed gaat, komt ze tzt bij de oude ruin in de wei.

Als ze elkaar kunnen horen zullen zij blijven roepen met alle risico (van uitbreken) van dien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:44

Tja, dat realiseren wij ons ook wel.........

Daarom wordt ze ook in de avond gebracht en rijd ik met een omweg er naar toe. Zodat hopenlijk veulen ietwat gekalmeerd is, als ik weer thuis kom met moeders.
Moeders riep de vorige keer eigenlijk niet naar haar veulen bij thuiskomst.
Deuren en ramen van de stal dicht en radio aan en hopen dat het goed gaat.

Weidegang zal dan zo zijn dat veulen haar moeder en zus niet kan zien

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:57

het cold turkey afspenen zie ik niet direct problemen in ...Maar dan moet het veulen wel oud genoeg zijn... dus niet met 4 maanden weg bij moeders en klaar.

maar ik zou haar niet direct bij aankomst op nieuwe stek in de groep zetten, maar eerst even apart met een ander zetten
dus bv een veulen uit de groep, of een zachte merrie uit de groep en haar dan later met dat paard samen in de groep te plaatsen ,

die van mij is met 14 maanden pas gespeend en toen direct vanaf moeders naar de opfok gegaan en daar bij een oudere merrie geplaatst, alleen toen wij naar de groep liepen om te kijken, besloot mevrouw dat ze ook wel naar de groep wilde en hebben we haar maar direct in de groep gemikt...maar ja, dat was dus op 14 maanden en een nogal bijdehand tiepje :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 14:59

Bedankt voor deze tips, ik ga het morgen overleggen. Er lopen genoeg paarden daar dus vast wel een jongeling of merrie die geschikt is hiervoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 09:14

Ik ben gisteren bij de stalling geweest waar ze komt en ik denk dat het geen problemen moet gaan opleveren. Ze hebben een heeeeeeeeel groot stuk land waar "de groep" op loopt, maar daarnaast ook 4 kleinere weides en ik heb afgesproken dat ze daar eerst op mag. Er komt dan een rustig paard van de staleigenaar bij haar te lopen, zodat ze daar steun aan heeft. Als het na een paar dagen of een weekje goed gaat, dan mag ze mee de grote weide op.

Mocht het ook op de kleine weide absoluut niet lukken, dan komt ze de eerste dagen toch even op stal daar, maar dan ook samen met een ander paard, zodat ze niet alleen staat. Ik hoop natuurlijk dat plan A lukt, dat zou het beste en het mooiste zijn, maar, het is wel fijn om een plan B achter de hand te hebben, want ik wil ook niet dat ze dwars door de omheining gaat natuurlijk.

Nu had ik nog een vraag.. namelijk.. is het verstandig om haar dan de eerste dagen/week haar halstertje om te laten? Dit omdat ze nog niet super halstermak is, en mocht er nood aan de man komen, dan is ze wel sneller te pakken dan zonder halster.

Tweede voordeel is, dat ik ook elke dag langskom de eerste week en dan meteen wat kennis met haar kan maken en misschien ook een klein beetje kan oefenen met halster en touwtje. Ik ben bang dat, wanneer ik haar zo de grote weide op gooi, ik haar helemaal niet aan het halster leer lopen.

Misschien is het zelfs wel wijs om haar zelfs iets langere tijd op het kleinere stuk laat, om dit toch eerst wel wat te oefenen voordat ze het grote stuk op gaat. Er is namelijk ook nog geen hoefsmid bij haar geweest en ik vind dat ze daar eigenlijk wel aan toe is, maar dat gaat niet zonder dat ze vertrouwd is met aanraking, halster, voetjes tillen en al die dingen.

Ze heeft tot nu toe echt gewoon puur in een kudde op het land geleefd namelijk.. Wat zouden jullie doen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:23

Wij lieten altijd de eerste dagen het halster om inderdaad en dan wanneer ze de groep in gaat pas het halster af. :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:52

Gisteravond is ons veulen weggebracht.
Moeder en kind waren beide rustig na de scheiding. Kind uit de trailer gehaald, snel met moeders ervandoor gegaan en met een grote omweg naar huis gereden.
Moeders was vannacht rustig op stal, stond gewoon te eten en te slapen zag ik op de camera.
Van de nieuwe eigenaar hoorde ik dat veulen ook niet erg onrustig is geweest. (daar hangt een microfoon boven de boxen).
Moeders loopt nu wat heen en weer in de wei en hinnikt wat in de rondte, veulen hoort haar niet.
Maar ze vreet gelukkig tussendoor ook wel.

@ ts veulen zeker halster op laten en eerst met een afscheiding ertussen samen met andere paard in het weitje gooien.
Als je ze bij elkaar zet, hoeken goed afzetten zodat veulen nooit klem gezet kan worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:31

Helemaal goed! Gaan we dat zo doen :). Ik voel me net een klein kind/penny whaha! Kan nie wachten tot eindelijk 30 september is, dan komt ze! :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:35

Inmiddels staat ze er sinds zondag. We hebben geprobeerd om haar buiten te zetten met één ander braaf paard, maar doordat ze blind zag ivm het missen van haar moeder, ging ze al door de omheining voordat we het stroom er op konden zetten. Niet geslaagd dus en toen maar besloten om haar toch voor haar eigen rust en veiligheid eerst in een stal te zetten. Daar heeft ze een shet als maatje gekregen naast zich en inmiddels is ze al veel rustiger en goed in contact.

Nu komt het moment waarop ze weer naar buiten mag eraan, maar ik vraag me even af hoe ik dat het beste kan gaan doen. Ik dacht vandaag even te gaan oefenen door buiten met halster en touw een stukje te gaan lopen, maar ze had onmiddelijk contact met de kudde op de grote weide en zette het op een springen, steigeren en hinniken.

Geen goed plan geweest dus, en, nadat ik toch het rondje wandelen had afgemaakt maar snel weer naar stal gelopen. Ook wel logisch, ze wordt natuurlijk flink heet van het op stal staan, dat was ze totaal niet gewend. Maar op stal zelf was ze zo kalm en goed in contact met mij, dat ik dacht dat het wel kon.

Het is ons plan om haar samen met de shet waar ze nu mee op stal staat in een kleiner stuk weiland te zetten om eerst even weer te acclimatiseren aan het buiten staan en de andere paarden te kunnen zien op een afstandje.

Uiteindelijk mag ze 24-7 in de grote kudde.

Ik wil natuurlijk niet dat ze straks weer bzrk gaat en door het lint vliegt, dus hoe pak ik dat goed aan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:39

Sinds gisteren lopen mijn merrie weer naast haar jongste dochter, ze kennen elkaar zeker nog, maar ze blijven allemaal aan hun eigen kant.
Geen paniek gedoe.
Ze roepen wel naar elkaar, maar meer als begroeting en herkenning.
Ze hebben elkaar 14 dagen niet kunnen zien.
Horen konden ze elkaar wel.
Maar daar werd na een dag al niet meer heftig op gereageerd.

Als het goed gaat met haar maatje, gewoon met haar maatje in een kleiner stukje zetten, als ze rustig zijn dan kun je ze bij de rest in doen of eerst derde of vierde koppelgenoot bij shet en veulen doen.

Ons veulen is na 1,5 dag bij haar buurman in het land gezet, hoeken afgezet. Veulen is haar buurman de baas -O-

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:52

lekker buiten zetten met de shet misschien eerst in het land even vast houden dat ze kalm is en een berg hooi in het midden leggen dat ze rustig kunnen eten met zijn 2en.zorgen dat langs de draad mensen staan die haar van de draad weg kunnen jagen als ze echt aan komt gerend.pas weg gaan als ze rustig is.en zorgen voor goede schrikdraad met genoeg stroom

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 22:13

ik denk dat we het idd maar op die manier moeten doen. Ik ben van afgelopen weekend wat geschrokken dat ze zo door het lint heen brak, maar ik neem toch aan dat ze dat niet nog een keer van plan is. Denken jullie dat het lang genoeg is ivm afspenen, om haar na 6 dagen weer buiten te proberen? Zaterdag is het 6 dagen geleden dat ze kwam.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:17

Ons veulen is dinsdagavond gebracht en meteen woensdagochtend liep zij in de wei.
Op een klein stukje en ze had aan beide kanten steun van een ander paard.

Hoe langer je wacht met buiten zetten, hoe drukker ze worden.
Ik zou het morgen proberen, voor vrijdag voorspellen ze herfstachtig weer, dan kun je de klok erop gelijk zetten dat ze gaat rennen en vliegen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 22:34

Wij hebben het dus meteen geprobeerd op een klein stukje wei met een ander paard en naast die wei nog andere weides met paarden, maar dat ging toen niet.

Morgen lukt het niet en vrijdag ook niet. Zaterdag kan ik er zelf ook lang bij blijven en dat is wel belangrijk, wil wel toezicht kunnen houden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:37

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar hoe oud is dit veulen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 22:39

5 maanden

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:43

Die is wel jong, zowel in hoofd als ontwikkeling. Ga vooral helpen. Kijk of je een merrie kunt vinden, die zich over hem ontfermt. Het is gebruikelijk hoor, vanaf 4 mnd al, dat afspenen. Maar als ik zelf kijk in welk stadium van ontwikkeling die veulenkinders zich dan bevinden, zijn ze echt nog wel heul klein. Wij hebben met 9, 10 en 11 mnd afgespeend om die reden, en ze dan ook nog eens in bekende groep gelaten en de merrie weggehaald.
Maar lees ik nou goed dat je dat veulenkind hebt laten komen en pas zaterdag tijd hebt? Hoe zit dat dan? En staat 'ie tot die tijd op stal?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 22:49

Ik speen mn eigen veulens ook niet voor 6 maanden af, maar in dit geval had ik geen keuze om haar langer bij de merrie te laten. Zal je er even over pben.

Ze staat echt niet in dr eentje in een hokje weg te kwijnen hoor ;). Ik kom dagelijks bij mn veulenkindje, om goed kennis te maken, om wat met haar rond te prutsen, vandaag even buiten met haar gewandeld. Ze kende nog helemaal niks he voordat ze kwam, geen halster, geen borstel, geen mens, niks. Dus wat dat aangaat gaat het al heel goed nu.

Buiten mij, zijn de staleigenaren altijd in de buurt en komen ze veel bij haar om haar even wat aandacht te geven. Daarnaast heeft ze een pony als buurjongen, opdat ze niet alleen binnen staat. Er staan verder nu geen paarden binnen (allemaal 24-7 buiten).

Zaterdag is gekozen, omdat ik dan niet hoef te werken en dus de hele middag tijd heb om erbij te zijn, mocht er iets zijn.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:52

Een veulen wat van zijn moeder gescheiden word zal ik zeker de 1e nacht op stal zetten zodat het weet dat zijn moeder er niet meer is en hij/zij ook niet kan gaan zoeken, dit adviseer ik ook bij de verkoop van mijn veulens en tja de 1 luistert er wel na en de ander niet en degene die daar niet naar geluisterd heeft had daar achteraf berouw van :+, maar goed dit is voor jou niet meer van toepassing ;)
De andere dag of in jou geval een aantal dagen later het veulen aan het halster mee naar buiten nemen in de wei zetten en met een paar man op verschillende punten toekijken of hij/zij zich rustig houd en zo niet dan kan er met elkaar ingegrepen worden.

Sientje Zo laat afspenen is natuurlijk heel goed, mits je geen hengstveulens heb en je merrie weer drachtig is, niet inlevert op haar gewicht etc...
Hier vorig jaar ook gedaan hoor, althans niet gedaan moeders heeft zelf afgespeent ze is er bij blijven lopen, maar voor aankomend jaar heb ik ze niet drachtig en wil ik dat met hengstveulens zo houden, want ze kunnen al dekken met 5 maanden ;)