bijkomende onderhouds kosten pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyHorse33

bijkomende onderhouds kosten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 23:19

Hallo allemaal,
zit met veel interesse jullie bok-verhalen te lezen. Misschien kunnen julllie ons op weg helpen.
Mijn man en ik zitten erover te denken om een pony voor onze zoon te kopen. De stalling waar ik ging informeren over prijzen en die ik jaren geleden al erg mooi vond bleek niet alleen plaats te hebben maar ook nog binnenkort een mooie pony mogelijk te verkoop te hebben.
Nu heb ik een aantal vragen
1. onze zoon is 145 cm lang en weegt 45 kg. Kan hij met goed fatsoen op een pony met een schofthoogte van 128 cm (geen rank slank paardje maar meer een stoer stevig paardje), of moeten we naar een grotere pony uitkijken?
2. wat zijn eigenlijk de bijkomende kosten? Wij moeten hier bij de stalling 150 euro per maand betalen voor voer en stalling . Paardje, pony dus, staat in een zeer nette stal, met binnen en buitenbak en paddocks en ruime pony weide. Ze zetten dan de paarden wel voor je buiten en binnen en voeden de paarden. Jij moet alleen staluitmesten en paardje vertroetelen natuurlijk ;)
maar ik kan me voorstellen dat je een aantal keren per jaar bijkomende kosten hebt (gebit reiniging (?) , hoefsmid, dierenarts. Ik heb geen idee. Wie o wie maakt ons wijzer, of bestaan daar boeken over? Zelf heb ik altijd paard gereden op een manege, dus nooit stilgestaan bij de bijkomende kosten........................(afspraken over voer etc kan je maken: zij voeren wat jij wilt evenals stalbedekking)
3. zijn er nog aanvullende zaken

Lien2

Re: bijkomende onderhouds kosten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:25

Welkom op Bokt! Er staat veel info op de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Kosten.

Ik heb naturulijk geen idee hoe oud je zoon is maar als hij binnenkort in een groeistuip komt is 128 misschien te klein. Als je een stevge D pony koopt of een E pony kan hij voorlopig door en kan jij er eventueel ook nog zelf op rijden als je die ambitie tenminste hebt.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 00:09

hoi lien2
dank je wel , ga even op wiki kijken.
Onze zoon is 9 . Zelf zat ik ook meer aan een Dpony te denken omdat het bij mij toch ook weer begint te kriebelen. Heb jaren geleden een lelijke smak geplaatst en sindsdien niet meer erop gestapt (wel direct na de smak en 3keer daarna) maar verder niet meer: ik ben zzp-er en vond het risico te groot. Maar dacht ik nu..............als ik een lieve leerpony koop die bomproof is kan ik er misschien ook weer op.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:18

Als je de pony lang wil houden kan je beter kijken naar een grotere pony.
150euro vind ik een nette prijs voor wat je hebt op die stal.
Bijkomende kosten? Eens in de zoveel tijd hoefsmid, jaarlijkse enting (rond 40euro maar verschilt heel erg), zakken voer (tussen 10 en 20euro per 15kg ongeveer). verder... Sja, ik hou het eigenlijk zo simpel mogelijk :)

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 00:23

xSCWx
tja ik vind het moeilijk. Aan de ene kant denk ik: beter iets grotere pony, aan de andere kant: is het niet verstandiger om -als het je eigen pony is- niet een te groot beestje te hebben. Worden ze er dan niet sneller bang van als ze eraf vallen bijvoorbeeld? Kan me voorstellen bij manegepony dat mijn zoon denkt, nou ja, dan rijd ik volgende keer op een ander, maar dat kan natuurlijk niet bij een eigen pony.
Maar ja, als je de pony over een jaar alweer moet verkopen omdat hij -onze zoon- er dan te groot voor is geworden is ook weer sneu voor de pony zelf denk ik dan............. Wat kost een hoefsmid trouwens?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:28

De grootte maakt niet zoveel uit, het karakter wel. En dat ligt voornamelijk aan ras en leeftijd. Je zal hem alleen moeten helpen met opzadelen (maar dat moet je toch wel denk ik).
Hoefsmid, ligt eraan hoe groot je paard is. Voor mijn shet is bekappen 25euro, ijzers voor 60, rondom 80. Voor een fries rondom op ijzers is het 125euro, bekappen 60, voorijzers 80 of 90 als ik het goed zeg.
Maar dat kan je het beste vragen aan een hoefsmid uiteraard. De een is duurder dan de ander.
Ijzers blijven er zo'n 6 tot 8/10weken onder zitten.
Ik laat de hoefsmid maar 1x per jaar komen, voor de rest vijl ik zelf bij.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 00:39

Ja denk ook wel dat ik erbij wil zijn als hij gaat rijden en dus helpen met zadelen. De pony die we op het oog hebben is 12 jaar en goed bereden, zou braaf zijn, maar moeten ons nog verder orienteren, vandaar eerst maar eens uitzoeken of hij niet 'te klein is' karakter lijkt prima

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:49

Ik zou gaan voor een wat oudere D pony (10-12), die een goede basis heeft, en al een zegje heeft gedaan in de sport, zodat je zoon van zijn pony kan leren. Doe vooral veel kijk-uren op, fout van erg veel mensen is dat ze verliefd worden op een pony, maar zich daardoor heel erg op een beest en vooral de gebreken kunnen verkijken.
Onze hoefsmid kost bekappen 25 euro (ongeacht grote van het paard). Zolang je geen wedstrijden rijdt op gras en je niet te veel over de weg draaft/galoppeert zijn ijzers ook niet nodig. Jaarlijkse entingen bij de DA is bij ons 25 euro, wormkuurpakket plus mines 100 euro per jaar. En daar omheen natuurlijk de kosten die je niet kunt voorspellen, tandarts, dierenarts, fysiotherapeut. Dat kan heel erg meevallen, maar ook heel erg tegenvallen.
Mijn tip, zet af en toe wat geld apart, dierenarts loopt heel makkelijk in de honderden euro's, als je geld apart zet is dat niet zo erg, maar wel als je het zo ineens uit je zak moet toveren. En zorg dat je goede begeleiding hebt op stal, het scheelt dat je al wat ervaring hebt op de manege, maar de stap van manege naar eigen pony kan behoorlijk groot zijn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 01:16

- Hoefsmid: 6x per jaar à € 35,- (bekappen) of € 100,- (rondom beslag).
- Veearts: 1x per jaar vaccinatie tetanus/influenza, 2x als je op termijn ook wedstrijden wilt gaan rijden. Als dat centraal via stal georganiseerd wordt moet dat voor ± € 25,- kunnen, separaat € 40,- à 50,-.
- Ontwormen: 4x per jaar mestonderzoek à € 15,-, indien daaruit blijkt dat het nodig is wormenkuren: 2x ivermectine à ca. € 10,-, 1x moxidectine (nov/dec) en 1x Equimax (jan/feb).
- 1x per jaar paardentandarts: ca € 30,- gebitsinspectie, evt. behandeling oplopend tot € 100,- plus evt. kosten sedatie.
- Voor in de zomer: anti-vliegen/dazenspray en/of -gel of iets dergelijks. Een paar flessen gebruik je zomaar.
- Niet direct aan de pony gerelateerd, maar loopt door het jaar heen lekker op: iig. voor je zoontje (en gezien je trackrecord misschien voor jezelf ook niet onverstandig): INSTRUCTIE.

Verder verdient het aanbeveling een (substantieel) potje aan te houden voor de niet-voorzienbare dingen, waarmee vroeger of later bijna iedereen met een eigen paard wel te maken krijgt: bloed- en/of urineonderzoekje, medicijntje, supplementje, hoefzweertje of kreupelheidje hier, koliekje of slokdarmverstoppinkje daar en zo zijn er nog wel een aantal dingen te verzinnen, waarbij je er niet aan ontkomt een da. te consulteren. En alsof de duvel er mee speelt: dat soort gelul heb je altijd 's avonds en in het weekeinde, dus dat zijn dure consulten en dan heb ik het nog niet over eventuele medicijnen, vervolgbehandelingen of zelfs een doorverwijzing naar een kliniek. Als dat je door het jaar heen gemiddeld nog eens € 50,- per maand extra kost, mag je nog helemaal niet mopperen.

Tenslotte zijn er nog de kosten voor onderhoud aan, cq. reparatie of vervanging van harnachement (nieuw hoofdstelletje, beugelriemen, dekje, evt. stal- en/of buitendekens, zadelkussens op laten vullen etc.). Als je een beetje knap spul wilt (goede kwaliteit en pasvorm) en geen HH of Zadelmarkt-troep, kost dat je ook zomaar nog eens een paar honderd per jaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:45

Mijn zoontje is ongeveer net zo groot als jouw zoontje, en had laast even op mijn merrie gereden van ca 1.48. Persoonlijk vind ik haar nog net ff te groot voor hem. Maar nu is mijn merrie ook geen smal ding, maar ook niet super breed hoor.
Maar over een jaartje (ervan uitgaande dat hij zo door blijft groeien) kan het over een jaartje wel. Hij rijdt nu op kleinere pony's waar hij dan te groot voor is, mocht hij door willen gaan mag hij verder lessen op haar.

Ik denk dat de meeste dingen wel genoemd zijn waar je rekening mee moet houden aan bijkomende kosten. Wellicht is het verstandig de pony te verzekeren tegen oa dierenartskosten. Je krijgt dan wel niet alles terug, maar wel een deel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:00

Het lijkt mij maar de vraag hoe lang een jochie van 9 het leuk vindt om met de pony bezig te zijn, en hoe snel hij ineens gaat groeien. Daarbij begrijp ik dat je zelf ook nooit een eigen paard of pony hebt gehad?

Al met al lijkt het me iets te vroeg om een beestje te kopen, het is dan voor alle partijen veel verstandiger om eerst eens een poosje een pony te huren. Zou dat met deze pony niet kunnen?

Zeker voor kinderponies is er toch best wel aanbod normaal gesproken, van mensen die hun pony graag willen houden maar er zelf niet (meer) op kunnen rijden (of hun kinderen zijn te groot geworden ofzo).

Voor hun is het dan fijn als iemand anders met de pony aan de slag gaat, en een deel van de kosten op zich wil nemen. Voor jullie zou het dan fijn zijn dat je een "eigen" pony hebt, zonder dat je meteen 100% verantwoordelijk bent voor het dier. Je kunt dan rustig ervaren hoe het is om een pony te hebben.

En wanneer zoonlief eruit groeit of geen zin of tijd meer heeft, dan hoef je het beestje niet te verkopen want die staat nog gewoon fijn bij zijn eigen baasje zoals die al jaren staat :)

Mocht het zo goed bevallen dat je echt zeker weet dat je een eigen pony wilt, dan ga je na zo'n lease-periode veel beter beslagen ten ijs en wie weet kun je dan ook de gehuurde pony wel overnemen....als je dat nog wilt i.v.m. de hoogte van het dier :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:15

goede tip hierboven van Marena. Je moet er zelf ook wel plezier in hebben, want als je het alleen voor je zoontje doet en hij heeft geen zin meer... Leasen is een goed idee.

Ik heb overigens voor mezelf en mijn dochtertje van 10 (1.55 cm en 35 kilo) wel een e-pony gekocht (anders pas ik zelf er niet op).
Niet de grootte is belangrijk maar wel het karakter van het paardje. Als ik alleen voor mijn dochtertje een pony gekocht zou hebben zou ik wel een D hebben gekocht denk ik....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:29

Als je op een stal staat doe je meestal mee met de hoefsmid die daar komt, je kunt dus vragen hoe duur deze is, als je ze laat bekappen is dat zo'n 5x per jaar.
Wormenkuur moet je ook even vragen daar, het gaat normaal gesproken collectief, dus kun je ook precies uitrekenen hoe vaak.
En hetzelfde met de inentingen.
Als je paard geen gebitsproblemen heeft kun je af en toe eens laten kijken, ook gewoon door de dierenarts, daar hoef je niet standaard wat aan te doen.
Dierenarts kosten e.d. zijn onvoorzien, dus daar kun je niks over zeggen.
Zelf heb ik een Arabisch Volbloed van rond de 1.50m en daar rijden mijn dochter van (net)10 en ik (ben 1.64m) samen op. (zie profiel)
De hoogte maakt niks uit qua vallen, belangrijker is dat het beestje betrouwbaar is!
Ik zou zeker niet kleiner nemen, omdat je dan straks met een te klein paardje zit die je moet verkopen als je wil blijven rijden, das niet echt leuk zeker niet voor kinderen.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:53

xSCWx schreef:
De grootte maakt niet zoveel uit, het karakter wel. En dat ligt voornamelijk aan ras en leeftijd. Je zal hem alleen moeten helpen met opzadelen (maar dat moet je toch wel denk ik).
Hoefsmid, ligt eraan hoe groot je paard is. Voor mijn shet is bekappen 25euro, ijzers voor 60, rondom 80. Voor een fries rondom op ijzers is het 125euro, bekappen 60, voorijzers 80 of 90 als ik het goed zeg.
Maar dat kan je het beste vragen aan een hoefsmid uiteraard. De een is duurder dan de ander.
Ijzers blijven er zo'n 6 tot 8/10weken onder zitten.
Ik laat de hoefsmid maar 1x per jaar komen, voor de rest vijl ik zelf bij.

ik heb inmiddels de eigenaar gesproken en die kon mij ook nog even de prijzen doorgeven. Vond het -vergeleken met de getallen hier- wel erg goedkoop klinken wat ik hoorde, maar goed, geeft me iniedergeval een goede richtlijn.
Dank je wel!

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:58

RusselNuwell schreef:
Ik zou gaan voor een wat oudere D pony (10-12), die een goede basis heeft, en al een zegje heeft gedaan in de sport, zodat je zoon van zijn pony kan leren. Doe vooral veel kijk-uren op, fout van erg veel mensen is dat ze verliefd worden op een pony, maar zich daardoor heel erg op een beest en vooral de gebreken kunnen verkijken.
Onze hoefsmid kost bekappen 25 euro (ongeacht grote van het paard). Zolang je geen wedstrijden rijdt op gras en je niet te veel over de weg draaft/galoppeert zijn ijzers ook niet nodig. Jaarlijkse entingen bij de DA is bij ons 25 euro, wormkuurpakket plus mines 100 euro per jaar. En daar omheen natuurlijk de kosten die je niet kunt voorspellen, tandarts, dierenarts, fysiotherapeut. Dat kan heel erg meevallen, maar ook heel erg tegenvallen.
Mijn tip, zet af en toe wat geld apart, dierenarts loopt heel makkelijk in de honderden euro's, als je geld apart zet is dat niet zo erg, maar wel als je het zo ineens uit je zak moet toveren. En zorg dat je goede begeleiding hebt op stal, het scheelt dat je al wat ervaring hebt op de manege, maar de stap van manege naar eigen pony kan behoorlijk groot zijn.

heel erg bedankt voor je input. Wat een verschil in prijzen he, als ik e.e.a. zo lees.
Dat van die kijk-uren is een goede tip. Je bent inderdaad geneigt verliefd te worden en neit meer reeel te zijn (ach, dat kleine valt wel mee...............etc). Ik zal mijn ogen open houden

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:02

Eirikur schreef:
- Hoefsmid: 6x per jaar à € 35,- (bekappen) of € 100,- (rondom beslag).
- Veearts: 1x per jaar vaccinatie tetanus/influenza, 2x als je op termijn ook wedstrijden wilt gaan rijden. Als dat centraal via stal georganiseerd wordt moet dat voor ± € 25,- kunnen, separaat € 40,- à 50,-.
- Ontwormen: 4x per jaar mestonderzoek à € 15,-, indien daaruit blijkt dat het nodig is wormenkuren: 2x ivermectine à ca. € 10,-, 1x moxidectine (nov/dec) en 1x Equimax (jan/feb).
- 1x per jaar paardentandarts: ca € 30,- gebitsinspectie, evt. behandeling oplopend tot € 100,- plus evt. kosten sedatie.
- Voor in de zomer: anti-vliegen/dazenspray en/of -gel of iets dergelijks. Een paar flessen gebruik je zomaar.
- Niet direct aan de pony gerelateerd, maar loopt door het jaar heen lekker op: iig. voor je zoontje (en gezien je trackrecord misschien voor jezelf ook niet onverstandig): INSTRUCTIE.
...................

Dank je vor deze grondige opsomming. Ik mijn zoontje zal inderdaad 1x per week op een manege (dan wel op een ander paardje , maar het is niet te realiseren dat hij daar met zijn eigen pony naartoe gaat) en 1 of 2x per week nog op de stalling les krijgen is het idee. Ik heb gehoord dat de eigenaren van het pension enorm klaarstaan voor beginners zoals wij en je met raad en daad bijstaan, dus ik heb goede hoop dat het met het instructie deel ook goed gaat komen.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:05

kiki1976 schreef:
.......................Ik denk dat de meeste dingen wel genoemd zijn waar je rekening mee moet houden aan bijkomende kosten. Wellicht is het verstandig de pony te verzekeren tegen oa dierenartskosten. Je krijgt dan wel niet alles terug, maar wel een deel.

Ja, daar had ik inderdaad ook over gelezen alleen niet genoemd nog. Maar ik begreep dat verzekering bij paarden ouder dan 15 een probleem zou kunnen zijn. Hoe is het dan als wij dit paardje nog 3 jaar zouden hebben. Of verkoop je een ouder paard dan zonder de mogelijkheid tot verzekeren?

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:06

pmarena schreef:
Het lijkt mij maar de vraag hoe lang een jochie van 9 het leuk vindt om met de pony bezig te zijn, en hoe snel hij ineens gaat groeien. Daarbij begrijp ik dat je zelf ook nooit een eigen paard of pony hebt gehad?

Al met al lijkt het me iets te vroeg om een beestje te kopen, het is dan voor alle partijen veel verstandiger om eerst eens een poosje een pony te huren. Zou dat met deze pony niet kunnen?................ :)

goede tip. Heb het bij de eigenaar neergelegd. Die stond niet gelijk te springen maar ze wil er over nadenken.
Hoe lang hij het leuk gaat vinden weet ik ook niet maar hij is niet te vergelijken met een 9 jarige die voetballen leuk vind.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:09

max66 schreef:
goede tip hierboven van Marena. Je moet er zelf ook wel plezier in hebben, want als je het alleen voor je zoontje doet en hij heeft geen zin meer... Leasen is een goed idee.

Ik heb overigens voor mezelf en mijn dochtertje van 10 (1.55 cm en 35 kilo) wel een e-pony gekocht (anders pas ik zelf er niet op).
Niet de grootte is belangrijk maar wel het karakter van het paardje. Als ik alleen voor mijn dochtertje een pony gekocht zou hebben zou ik wel een D hebben gekocht denk ik....

ja, dat is de twijfel. Ik merk dat ik er toch eigenlijk ook wel weer op wil (1.75 en 76 kg helaas)

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 17:12

MirandaFuego schreef:
......................De hoogte maakt niks uit qua vallen, belangrijker is dat het beestje betrouwbaar is!
Ik zou zeker niet kleiner nemen, omdat je dan straks met een te klein paardje zit die je moet verkopen als je wil blijven rijden, das niet echt leuk zeker niet voor kinderen.

ja, dat komt inderdaad steeds weer terug.................dat is ook mijn grote 'angst' dat het toch een te kleine pony blijkt en dat hij over een jaar te groot is. Voordeel van een grotere schofthoogte is ook dat ik er dan op kan :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:12

Je zoon kan ook op een groter paard rijden hoor, vroeger reed ik het liefst ook op het grootste paard van de manege op die leeftijd!
Als het beestje maar braaf is.
En omdat je samen wil doen zou ik toch echt iets zoeken wat voor jou ook geschikt is.
Heeft je zoon dan geen zin meer heb jij hem lekker voor je alleen.. :P

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 18:01

MirandaFuego schreef:
Je zoon kan ook op een groter paard rijden hoor, vroeger reed ik het liefst ook op het grootste paard van de manege op die leeftijd!
Als het beestje maar braaf is.
En omdat je samen wil doen zou ik toch echt iets zoeken wat voor jou ook geschikt is.
Heeft je zoon dan geen zin meer heb jij hem lekker voor je alleen.. :P

........... Klinkt wel het meest logisch.neem het mee, bedankt voor je reactie

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:30

Mijn vroegere verzorgstertje reed liever op mijn welsh van 136 dan op mijn shet, terwijl ze op die shet perfect pastte qua maat. Grotere pony's zijn vaak toch wat rustiger dan die kleine felle ponytjes is mijn ervaring en uiteindelijk gaat het meer om karakter dan om de hoogte. En ik neem aan dat jullie er toch altijd bijzijn met rijden en verzorgen? Want zelf zadelen gaat vaak wel lastig bij een grote pony.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:27

Nou, capopjekop, ik ben van mening dat een kindje van 9 nog niet de verantwoording kan dragen om dat zelfstandig te doen, niet alleen het opzadelen maar het hele gebeuren, dus ik hoop toch( en neem aan) dat er altijd iemand bij is.. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:52

Daarom, dan is een grotere pony ook geen probleem :D