Toplaag bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knaasje

Toplaag bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:40

Hallo,

Wij hebben al enige tijd een bak liggen en deze is al vele malen aangepast met een resultaat om in begraven te worden.
Hij blijft enorm zwaar. Nu is hij als volgt opgebouwd, puin, doek, zand, doek met daarboven een zandlaag van 15 cm. (iets wat ik niet geloof maar mijn papa zegt het, als jullie het ook onwaarschijnlijk vinden dan ga ik morgen wel even graven en meten). Het zandsoort is mc3 zand. Ook ligt er drainage in wat ervoor zorgt dat elk druppeltje water direct weggezogen wordt, er blijft zelfs op het moment van de hardste stortbuien geen enkel plasje liggen. (Ohja, puin is de laatste aanpassing geweest -men dacht dat het stevigheid zou geven- maar dat was dus niet, daarvoor was het allemaal mc3 zand met daaronder drainage en wat doeken ertussen)

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie misschien een tip hebben om de toplaag te verbeteren (vaster te maken) met een zo een klein mogelijke aanpassing? Aangezien wij al 3 agterbergbodems neer hadden kunnen leggen van het geld dat wij in deze flutbakbodem hebben gestoken, maar dat is achteraf.

Ook hebben wij een keer van dat witte stofspul erdoorheen gedaan (witte balen, geen idee hoe het heet) maar ook dit gaf ook geen gewenst resultaat. Nu dacht ik dat er misschien teveel zand in lag maar dat leek mij met een 15 cm als toplaag niet het probleem?

Ik hoor graag van jullie!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:42

ik zou toch eerst maar eens gaan graven of het echt maar 15 cm is.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:03

Zou je het misschien iets meer in de richting moeten zoeken dat je bak te droog is? Zo vind ik het althans klinken. Misschien kijken voor een toplaag die wel wat vocht vasthoudt maar niet direct de afvoer verstopt? (Misschien kokosvezels erdoor mengen?)

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:05

Veel sproeien en ik zou toch eens gaan kijken voor iets door het zand. Als je goede snippers ebt werkt het echt veel beter! We hebben het bij ons op stal zelf ervaren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:07

Mc3 is zwaar en de kwaliteit ervan is enorm verschillend...het enige wat je kan doen is enorm veel geopad er door heen frezen

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 23:53

Ohja Geopad, dat is wat er doorheen is gevreesd, ik geloof acht balen in een bak van 20 bij 40, gaf iets effect maar toen was de bak echt een losse boel, bestond toen alleen uit zand.

Nu met puin eronder is hij aanzienlijk verbeterd (zakken stuk minder ver weg) maar nog steeds niet fijn te rijden, het is echt de bovenste laag die veels te los blijft.

Ik zal morgen eens een filmpje maken als ik een pony longeer en ik zal de bovenste laag even opmeten. Weet iemand hoeveel cm dat ongeveer moet zijn?

Dit is trouwens toen hij verbeterd werd, hierna moest de toplaag nog komen, zal wel iets meer dan 15 cm zijn want op die rand liggen betonnen balken en het zand reikt zeker de balk + meer.
Afbeelding

Trouwens als de bak nat/droog is merk ik weinig verschil, ik heb het idee dat als het nat is dat hij nog zwaarder loopt maar behoudt de zelfde losheid.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:50

Houtsnippers van Megatop bodems erdoor fresen. Ideaal spul. Nadeel van Geopad is dat je bodem als verontreinigd wordt gezien, mocht je het ooit willen afvoeren.

Anoniem

Re: Toplaag bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:53

Je hebt kans dst je zand sowieso als verontreinigd wordt geziend als je het wil afvoeren, wordt ook in gemest....

De meeste buitenbakken blijven liggen, als ze niet meer worden gebruikt dan groeien ze dicht, worden ze paddocks...ga je grootscheeps renoveren, zullen bij bijna alle paardenplekjes alle grond nog al snel tot verontreinigd aangemerkt worden, meestal oude grond, voormalige boerenbedrijf.....

Met houtsnippers zul je elke 2 jaar moeten bijvullen.....daar ben je nooit mee klaar en bij een mulle bwk misschien wel elk jaar..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:25

russel schreef:
Met houtsnippers zul je elke 2 jaar moeten bijvullen.....daar ben je nooit mee klaar en bij een mulle bwk misschien wel elk jaar..

Hier niet hoor....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:33

lastig, vooral omdat je zegt dat hij niet verbeterd als hij nat is.
mijn bak is ook snel te mul, maar is wel goed als hij nat is. ik heb er ook nog kokos door heen laten mengen en dat bevalt goed, maar wel in combinatie met sproeien. en als sproeien bij jou al niet helpt vraag ik me af of kokos wel zal helpen.

Yane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:56

Lastig. Ik ben ook nog steeds opzoek naar DE oplossing voor een zware bak. Ook wij hebben er kokos in laten frezen maar zonder het gewenste effect. Na 2 jaar is weinig van het kokos te merken. Ik had gehoopt op een levensduur van 5 jaar maar helaas. Die houtsnippers van megatop had ik al even gegoogled. Met houtsnippers heb ik altijd een beetje het idee dat als dit gaat rotten, de drainage dichtslibt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:27

Er zit nogal verschil in houtsnippers. Als je schors of nat hout hebt, gaat dat inderdaad erg snel rotten. Wij hebben versnipperde pallets (goed gedroogd hout), en er rot niets. We vinden het echt een perfecte bodem. Zomer en winter is het goed te rijden, of het nu heel droog is of erg nat. Ook bij vorst is het ideaal.

Komend jaar willen we een extra rijbak laten maken (van 30x60) en die wordt ook weer met megatop bodem :j
Laatst bijgewerkt door tine10 op 17-09-12 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:30

Je bak is te droog zo te horen.. inderdaad iets er doorheen mengen dat vocht vast houdt. En heb je toevallig een rol? Of sleep je alleen?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:37

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb drainagezand (foutje vd aanlegger, had m3c zand moeten zijn, maar lees dat dat dus ook niet goed is) en daar polyvlokken erdoorheen. Hoeveelheid, 8 balen. Mijn bak is wel beter als ie nat is, maar door mijn supergoede drainage is ie dat maar heel even. Mijn bak ligt een jaar. Op de hoefslag begint ie in te klinken en is ie vaster.
Ik hoop dus dat ie mettertijd beter gaat worden (eigenlijk doordat de zandkorrel slijt).
Wat misschien ook helpt, maar dat is puur gevoelsmatig, ik ken geen praktijkvoorbeelden, is een kleinere, plakkerige, vierkante korrel erdoor mengen. Xorgdrager verkoopt dat zand geloof ik. Mijn geld is echter op en ik durf het risico niet te nemen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:53

15cm zand als toplaag is veel!
Hier ligt binnen 20 cm leem (uitgehard en dus beenhard), met daarbovenop 8cm zand+geopad.
Perfecte bodem, is ondertussen al 15 jaar oud en zeer intensief gebruikt (+/- 20 paarden per dag gedurende jaren).

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:00

Ik heb ook megatop gehad. Was een prima bodem maar na een jaar of 4 moest ik hem al weer vervangen. Heb toen dat allweather tuft er in gedaan. Dat is niet zo duur en werkt prima! Heb een container van dat spul er doorheen laten frezen en die bodem is altijd goed. Misschien is dat ook iets voor jou om eens naar te kijken. Anders kan je ook gewoon heel rigoreus de 15 cm zand er af laten scheppen en een hele nieuwe toplaag erop leggen. Misschien dat dat nog het beste gaat werken. Is nu wel duur maar scheelt misschien wel een hoop frustraties.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 18:07

Nou we zijn sowieso van plan om er iets als Geopad, All weather tuft erdoorheen te vrezen maar ik wil eerst zeker weten dat bovenste zandlaag niet teveel is. We slepen de bak met de tractor en een sleep erachter, van die hangende ringen maar na het slepen is de bak zwaarder.

Ik heb hier een filmpje hoe mijn pony erin loopt, die sowieso altijd hele berge zand omspit.
Bij 20 seconde stapt hij en zie je dat zijn hele hoef bijna onder het zand zit, daaronder is de bak verder wel hard maar het is echt de bovenste laag die zo los blijft, het probleem is vooral als ze afzetten dat het geen vaste afzet geeft en dus heel slecht voor de pezen.

http://www.youtube.com/watch?v=iTlG-VqHLsI
Laatst bijgewerkt door knaasje op 17-09-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 18:13

s0173957 schreef:
15cm zand als toplaag is veel!
Hier ligt binnen 20 cm leem (uitgehard en dus beenhard), met daarbovenop 8cm zand+geopad.
Perfecte bodem, is ondertussen al 15 jaar oud en zeer intensief gebruikt (+/- 20 paarden per dag gedurende jaren).

Maar 8 cm + geopad zou dat ook op gewoon zand maar daartussen doek kunnen?

Het is nu sowieso wel tussen 15 tot 20cm met wat licht geopad erdoorheen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:51

je video staat op prive.

ik zou deze bodem zowiezo aanrijden ipv slepen. dus wiel aan wiel aanrijden, of aanrijden met een rol achter de tractor (hoe heet zo'n ding?)

ik rij mijn bak ook eens in de zoveel tijd wiel aan wiel aan en dat bevalt heel erg goed (doe het met de auto, want heb geen tractor)

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 22:02

Ohja, ik heb het veranderd :D

Rol hebben wij helaas niet maar ik ga het eens proberen met dat wiel aan wiel, bedankt voor de tip!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:05

Ik rijd hem idd ook wiel aan wiel aan, dat maakt hem beter (en de buien van afgelopen dag en lagere temp. dus minder verdampen ook).

Edit: typ

Dennis_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:53

bekeek het filmpje maar valt toch best mee,hoe zwaar hij is. bak slepen is een goede optie,je drainage afsluiten zodat je je water vast houd,wordt je zand steviger van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:24

Elke keer na het rijden slepen en idd een rol zou ideaal zijn, veel sproeien, maar we gaan de winter te gemoed en dst scheelt.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:37

Wij hebben er een paar jaar achtereen houtsnippers op de bovenlaag gegooid. Op een akkoordje gegooid met de gemeente, aantal kiepertjes fijgehakt snoeiafval over de bovenlaag gegooid en daardoor een prima bodem gecreerd voor het rijden. En bovendien was de geur ook zeer aangenaam :)
Hierdoor ging de bodem meer veren en ontstonden er ook minder plassen. Wel goed de hoeven controleren want er kan een snippertje achterblijven in de hoef. Maar ook hier nooit problemen om gehad.