Is dit een giftige plant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Is dit een giftige plant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 09:46

De titel zegt het al. ik kan een klein stukje weide gebruiken (tot het gras op is), waar paardlief enkele weekjes kan opstaan.
echter staat het gras tot dijhoogte, zit er veel brandnetel achtige dingen in (bijna manshoog) en staan er enkele planten met roze bloemetjes.

in het gras zelf zie ik niks bijzonders kwa giftige planten.
de brandnetels staan tot halverwege de weide, moeten die allemaal weggedaan worden, of mag paard dit opeten?
zal ze dijhoog gras deftig kunnen verwerken, of zou dit eigenlijk kort gezet moeten worde? (en mag het gewoon afgemaaid worden of?)
en wat met de roze bloemetjes?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caira

Re: Is dit een giftige plant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:47

als je de brandnetels maait zal ze ze gedroogd heerlijk vinden, meestal na 3-4 dagen eten ze ze op. Zo zal ze er ws niet aankomen. De onderste foto is te klein om te zeggen wat voor plant het is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 09:55

maar de brandnetels mogen in principe blijven staan? (moet ik gewoon een pad maken om mijn omheining te maken, reeds aan drie kanten omheind, maar de kant van de brandnetels niet (of de omheining is onzichtbaar geworden, dat kan ook :D )
de onderste plant is een wat stengelige plant (stelen zijn al verhout zeg maar), met roze fluffy bloemen erop, ding is zeker 1.20 m hoog

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:00

Brandnetels bevatten wel veel eiwitten, hou daar rekening mee als je paard er gevoelig voor is.

Die laatste foto is niet heel duidelijk, lijkt op rode klaver, deze kan fotosensibiliteit veroorzaken.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:00

Crisis wat een slecht onderhouden stuk land, ik zie helemaal geen gras maar alleen maar vuiligheid. Ik zou eerst eens de gifspuit erin zetten maar dan kun je voorlopig je paardjes er niet op kwijt. Brandnetels is voor de paardjes niet erg, laten ze gewoon staan of je moet het inderdaad drogen, dan eten ze het graag. Durf niet te zeggen wat de bloemetjes zijn.

Edit, is volgens mij geen rode klaver, die heeft maar 1 bloem per stengel, deze meerdere.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 10:05

het is een stuk land bij een huisje dat in de familie van mijn vriend zit.
Huisje + land zal een de volgende maanden/jaren in de verkoop komen, en wij zouden heel graag dat huisje kopen. Maar uiteraard zolang we geen prijs weten is er nog niks zeker, en weten we ook niet of we het zullen kunnen kopen.
Echter kan het zo zijn dat het huis volgende zomer verkocht wordt, kan evengoed nog een hele tijd aanslepen.
ik zou het mogen gebruiken, simpelweg om hetgras kort te maken/houden.
ik heb ondertussen al schrikdraad en prikpaaltjes gekocht, er wat werk in gestoken voor de andere stukjes (de voor en achtertuin zeg maar dat ze ondertussen netjes afgegeten heeft, maar dat gras werdt regelmatig afgereden).
dus ik heb niet veel zin om er veel kosten aan te doen (zoals gif gooien oid, zeker niet als dat wil zeggen dat de paarden er een tijd niet op kunnen, dan laat ik het wel gewoon zoals het is).
uiteraard mag er niks giftigs in staan, maar voor de rest als ze wat van het gras kan eten is het al goed.
ze wordt toch bijgevoerd met een goede brok en wat hooi, dus ze zal niks te kort komen. maargoed :D

edit: rode klaver gegoogled, het lijkt er niet op, deze bloemen lijken meer op die witte bloemen op de grasfoto, beetje warrig en fluffy.maar dan in het roze

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:13

Die roze bloemen zien er uit als koninginnekruid (ook wel leverkruid genoemd), de foto is niet erg duidelijk, maar wat ik aan blad zie, lijkt het er op.
Heeft voor mensen een medicinale toepassing, wat over het algemeen inhoudt dat het een giftige plant is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 16:18

en in welke mate is he giftig voor het paard, in de zin van: zal ze er zelf omheen eten (en dus mss enkel eten als er echt te weinig eten is, of gedroogd/gemaaid is?)
en is het zo giftig zoals bv taxus, of meer als ze er dagelijks grote hoeveelheden van eet?
ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de stukken waar er "mooi" gras (ook al is het dijhoog :D) afgezet in kleinere stukken, de stukken overgroeid met die roze bloemen en de hoge distels heb ik eruit gelaten.
dit jaar laati k het voor wat het is dan. eventueel naar volgend jaar toe in vragen aan een bevriende boer om het te maaien, en dan, moet het omgewoeld en ingezaaid worden, of moet ik vergif gooien?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:48

je kunt het ook nu al met een bosmaaier om maaien en dan een paar keer bijhouden met een maaimachine, dan is het volgend jaar waarschijnlijk al een stuk minder met het onkruid.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:24

Wat al eerder gezegd is, brandnetels maaien en laten drogen, bij ons eten ze geen brandnetels als ze nog groeien. Zodra ze gemaaid en gedroogd zijn dan word het wel gegeten.

En volgens mij is de foto met het roze bloemetje inderdaad Koninginnekruid, Leverkruid of op zijn Latijns Eupatorium. Ik weet niet zeker of het een giftige plant is maar je kunt eens googlen..