Manen lang laten groeien.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yanne_RP

Manen lang laten groeien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 23:20

Hallo iedereen.
Ik heb mijn pony pepper het is een 24 jarige kruising ijslander / new forest pony. Hij heeft zijn hele leven al korte manen gehad omdat als ze langer werden begonnen ze heel dun en raffelig te worden ik heb sinds een tijdje dat ik vlechten in de manen doe zodat ze dik blijven en mooier lang groeien omdat ik toch lange manen altijd het mooist vind.
Zijn er nog tips om de manen "mooi lang" te laten groeien ? :)
Groetjes, Yanne

Ibbel

Re: Manen lang laten groeien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:54

Je kunt niets doen aan de lengte/dikte van de manen van je paard. Ook vlechten is zinloos. Het is genetisch bepaald hoe lang en dik de manen worden, daar helpt echt helemaal niets bij. Tenzij je paard altijd kunstmatig kort gehouden is natuurlijk, dan kun je kijken wat de natuurlijke lengte is/wordt als je ze laat groeien.
Maar het eindresultaat en de snelheid van groeien kun je niet, nergens mee, beinvloeden.

Maar hier vind je nog meer lotgenoten:
[PP] Lange manen kweken: wie doet er mee?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:55

Mm, nou ik denk dat een pony dat heeft, of niet heeft. Ik denk dat je het een beetje kunt helpen. Veel mensen zijn dol op cowboy magic producten. Ik gebruik zelf simpele manenspray in oranje flessen. Dit gebruik ik 1 keer per week. Ik kam elke dag de manen uit. Mijn pony is wel een kruising ijslanderxshetlander, dus ja, die heeft van nature al wel een mooie bos.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 09:04

Ibbel schreef:
Je kunt niets doen aan de lengte/dikte van de manen van je paard. Ook vlechten is zinloos. Het is genetisch bepaald hoe lang en dik de manen worden, daar helpt echt helemaal niets bij. Tenzij je paard altijd kunstmatig kort gehouden is natuurlijk, dan kun je kijken wat de natuurlijke lengte is/wordt als je ze laat groeien.
Maar het eindresultaat en de snelheid van groeien kun je niet, nergens mee, beinvloeden.

Maar hier vind je nog meer lotgenoten:
[PP] Lange manen kweken: wie doet er mee?

Dit klopt ten dele. INderdaad is het genetisch bepaald hoe lang de manen worden. Echter als je zoals mijn pony heeeeeeeeeeeeeeel lange manen kunt krijgen (tot over de knie) dan lukt je dat alleen maar door manen in te vlechten want met rollen, schuren en ander normaal paardengedrag verliest paard anders te veel haar. Sinds wij op advies van iemand zijn gaan vlechten, heeft het paardje zo veel manen en zo lang. Maar dan praat ik over echt heel erg lange manen. De vlechten moet je wel af en toe eruit halen en haren dan goed los laten en weer op een andere manier invlechten, bijvoorbeeld als je lange buitenrit gaat maken. TEvens ook goed anti klit gebruiken en voorzichtig alles dan los uit pluizen en met daarvoor geschikte borstel voorzichtig uit kammen. Door in te vlechten voorkom je ook dat je paard op de manen gaat staan. Vandaar dat wij alleen met rijden de vlechten los doen (niet altijd) zodat ze met grazen er niet op kan staan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:01