Vergunning nodig bij bakverlichting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Vergunning nodig bij bakverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 20:58

De situatie;
Wij wonen in het buitengebied van Enschede, en willen graag verlichting aanleggen bij onze 14 jaar oude rijbak ( bak is toendertijd met vergunning aangevraagd)
Dit, omdat ik een bedrijf ben begonnen welke oa therapie geeft, en we de avonduren eigenlijk tijdstechnisch goed kunnen gebruiken, maar nu al problemen krijgen met het rap donker worden.
Maaarrrr... We zijn nu het een en ander aan het uitzoeken, en krijgen tegenstrijdige antwoorden, of via de zoekfunctie; zeer oude berichten die niet meer actueel kunnen zijn.

Dus hierbij de vraag aan bokkers die hiermee te maken hebben of er verstand van hebben;

Voor 2 gasverbrandingslampen op masten van 8/9 meter hoog in het buitengebied, met je hier wel/ niet een vergunnng voor aanvragen?
Of is dit gemeente afhankelijk, of gewoon landelijk op 1 lijn?

joyce B

Re: Vergunning nodig bij bakverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:12

ja, daar heb je een vergunning voor nodig.
Voor het verkrijgen van een vergunning is, als de gemeente er positief tegenover staat, meestal een verlichtingsplan nodig waaruit blijkt dat "alleen" de bak verlicht wordt en niet te veel lichtvervuiling of overlast voor de omgeving veroorzaakt wordt (natuur is ook omgeving in geval van rijbaanverlichting). Denk aan overleg met buren, richting van de lampen ten opzichte van omwonenden of verkeer.

In het bestemmingsplan staat meestal wel iets over wat wel of niet mag en je kunt altijd een verkennend gesprek aanvragen bij de gemeente over de mogelijkheden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:13

waarom vraag je het overal behalve op de juiste plek?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 21:39

Kinke schreef:
waarom vraag je het overal behalve op de juiste plek?

Omdat ik weinig tijd heb om naar die betreffende gemeente (huis) te gaan. Beperkte openingstijden en als er een algemeen iets is dat je geen vergunning nodig hebt, bespaar ik mij die trip liever.
Maar zo te horen is het meer tricky dan we dachten, dus aanstaande maandag maar eens op naar de gemeente vrees ik -O-

Iemand enig idee hoelang het duurt eer zo'n vergunning erdoorheen is?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:48

Ik weet zeker dat ze op het gemeentehuis in Enschede ook een telefoonverbinding hebben of misschien wel een email adres op hun site :D
Laatst bijgewerkt door Kinke op 14-09-12 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:53

Hier is ook vergunning nodig. Die werd niet gegeven omdat de pensionstal dan teveel op een manege ging lijken en hierdoor de concurrentie te groot werd?! Je mag wel losse bouwlampen oid neerzetten. Zolang ze niet met palen vast in de grond zitten..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 22:55

Kinke schreef:
Ik weet zeker dat ze op het gemeentehuis in Enschede ook een telefoonverbinding hebben of misschien wel een email adres op hun site :D

:') denk het ook wel hoor. Maar wilde eerst even wat ervaringen van bokkers :j

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:35

Bouwpalen met verlichting mag ook niet zomaar. De gemeente Breda handhaaft dat bijvoorbeeld om te voorkomen dat er te veel verlichting komt in het buitengebied :( , omdat de natuur beschadigt. Is zelfs nog een uitspraak van de Raad van State door geweest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:36

Wat mag verschilt per gemeente, bellen dus.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:39

even vergunningscheck doen op www.omgevingsloket.nl

Als het goed is heb je een omgevingsvergunning nodig voor de activiteit bouwen. In het bestemmingsplan staat hoe hoog je mag gaan. Lichtmasten mogen buiten een evt bouwblok worden geplaatst, omdat het bouwblok is voor gebouwen. Lichtmasten zijn bouwwerken niet zijnde een gebouw.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:33

Uit mijn hoofd weet ik dat de maximum toegestane hoogte voor lichtmasten hier 6 m is. Dus aanzienlijk lager. Of je er officieel ook vergunning voor aan moet vragen? Geen idee eigenlijk... Als je op safe wilt spelen dus even bellen met de gemeente.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:40

Bij ons is het 15 meter. Wij hebben ze van 8 meter staan. Dit verschilt dus echt per bestemmingsplan

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:28

We gaan vandaag even bellen :j

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:51

Zolang je ze aan een bestaand gebouw vastmaakt heb je ook geen vergunning nodig. Kwam ik achter na het bellen van de gemeente omdat mijn buurbedrijf een enorme schijnwerper aan de gevel gemaakt had om zijn parkeerplaats mee te verlichten. Kon ik niets tegen doen...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:00

Inderdaad gemeenteafhankelijk. Je kunt even bellen, maar met een beetje geluk is het bestemmingsplan online te raadplegen op de website van je gemeente.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:13

Sunny schreef:
Zolang je ze aan een bestaand gebouw vastmaakt heb je ook geen vergunning nodig. Kwam ik achter na het bellen van de gemeente omdat mijn buurbedrijf een enorme schijnwerper aan de gevel gemaakt had om zijn parkeerplaats mee te verlichten. Kon ik niets tegen doen...

:') Dat is dus net zoiets als onze 'feestverlichting'. Voor officiele bakverlichting, d.w.z. op eigen palen die daar speciaal voor in de grond worden neergezet, hadden we een vergunning nodig die we niet zouden krijgen i.v.m. het wonen in een buitengebied. MAAR vertelde een gemeente-ambtenaar ons, als we de lampen in de bomen zouden ophangen dan was er sprake van feestverlichting en daar hadden we dan geen vergunning voor nodig 8)7
Rara, waar onze lampen hangen? :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:43

lang leve meedenkende ambtenaren toch?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:52

Wij zijn de goede man nog steeds dankbaar voor zijn loslippigheid :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 21:23

Hier helaas geen gebouw in de buurt van de bak, maar nav gesprek vandaag waarin ambtenaarlief geen concreet antwoord kon geven, morgen maar naar de inloop ochtend van de gemeente met ons plan....

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:13

Hoe is het afgelopen Lowara?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:31

We zijn op dit moment druk bezig met een mobiele lichtmast installatie, waarschijnlijk vanaf volgende week operationeel.
We vielen in het grijze gebied aldus de ambtenaar, prima.. Zorgen we vooral dat we daarin blijven :+

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:03

Dat grijzige werd niet door een plaatselijke mistbank veroorzaakt? :') (sorry... kan het niet laten)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:12

flettie schreef:
Dat grijzige werd niet door een plaatselijke mistbank veroorzaakt? :') (sorry... kan het niet laten)

:') ehm, nee, gelukkig niet!!