Welke dekens voor een paard dat op stal staat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dawson123

Welke dekens voor een paard dat op stal staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:06

Na lang zoeken zonder veel resultaat heb ik dit topic geopend(sorry als het verkeerd staat)

We gaan binnenkort met ons nieuwe paardje naar een stal waar ze de hele winter binnen staat jammer genoeg. Maar mijn vraag is welke dekens heb ik dan allemaal nodig kwa gram enzo? Alsvast bedankt :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:41

Dawson123 schreef:
We gaan binnenkort met ons nieuwe paardje naar een stal waar ze de hele winter binnen staat jammer

Voelt een bokt-rel aankomen :=

Dawson123

Re: Welke dekens voor een paard dat op stal staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:13

Ik ook alleen , als er te veel sneeuw ligt (echte winter) anders staan op het land of paddock van buurman

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:29

wat voor werk doet het paard? ik zou sowieso niet al te warm gaan voor een paard dat op stal staat, omdat het in de stal al gauw een graad of 10 warmer is dan buiten, en veel mensen vergeten dat wel eens :)

Mijn paardje werkt 5-6 dagen in de week, wordt niet geschoren (houdt eigenlijk altijd wel een dunne vacht) staat 's nachts binnen en overdag in de wei, en als het écht te nat is gaat hij in de paddock. Hij krijgt met nat weer een 0grams waterdichte deken om als hij buiten staat en het overdag rond de 10*C is, de deken gaat dan weer af op stal. Hij krijgt een 100 grams deken om als het overdag onder de 10*C komt en 's nachts tegen de 0*C zit, en als het gaat vriezen en het overdag rond de 5*C is krijgt hij een deken van 200 gram om. Bij temperaturen van -20*C zoals afgelopen winter hier, krijgt hij een onderdeken er bij, dan heeft hij in totaal 400 gram om.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:40

Moet nog ingereden worden dus op dit moment heel veel meer dan genieten van de mooie dagen land voor die terug naar stal gaat en de paddock op moet. Bedankt voor de tip vind het altijd zo lastig met dekens :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:42

in dat geval zou ik binnen sowieso geen deken omdoen, maar de vacht lekker te laten groeien :) Als je nou merkt dat het paard het koud heeft buiten zonder deken, kan je er een deken van zo'n 100-200 gram op doen, maar zou verder lekker de vacht laten groeien :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:03

Heeft hij een buitenluik of staat hij helemaal binnen?
Hangt ook een beetje van de isolatie vd stal af en of er verwarmt wordt.
Een gewone staldeken,dus geen waterdichte,van zo'n 200 gr lijkt me afdoende als je niet scheert.
Anders nog een 200 gr erbij.In het geval van een buitenstal gewoon kijken naar de buitentemperatuur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:20

Als het dier nu geen deken op heeft en je gaat niet scheren, gewoon lekker zonder deken laten staan en niet aan dat gedoe met dekens beginnen. Kweek je alleen maar zwakke en snel zieke paarden mee, en voor jezelf (en eventueel de stalhouder) is het alleen maar veel extra gedoe en kopzorg.

Voor het paard is het ook veel prettiger om gewoon in zijn blote kont te staan met zijn automatische winterjas die goed past, nergens knelt, trekt of belemmert en die hij nog zelf kan regelen ook door de haren omhoog te zetten eventueel, gewoon zijn vacht :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:43

ik ga met pmarena mee, desnoods als het erg slecht/vies weer is en hij gaat naar buiten een ongevoerde regendeken op doen en weer af zodra hij weer binnen staat.