Paard slaat stal aan diggelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hef

Paard slaat stal aan diggelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:06

Hallo Bokkers!

Ik zit nog niet zo lang op bokt en ben vooral een stille meelezer. Nu ik zelf in een dubio zit ben ik benieuwt hoe jullie hier over denken.
Ik heb onze paarden(2) aan huis staan.

Een jaar geleden is er spijtig genoeg een paard van ons overleden hij heeft samen met mijn merrie 9 jaar bij ons gestaan. Die twee waren echt beste vriendjes. Na het overlijden van dat paard hebben we een fries erbij gekocht. Echter kan mijn merrie het totaal niet vinden met de fries. Hebben haar daarom ook niet meer langs elkaar in de stal kunnen zetten. Tussen de weien van die twee moet 1 wei tussen zitten.
Nu 1 jaar later leek het beter te gaan daarom heb ik mijn merrie weer in de box langs de fries gezet. Dit leek heel goed te gaan(heb ze bespioneerd) alleen maar vriendelijke geluidjes en ze stonden rustig te eten. Ben er die avond nog paar keer heen geweest. Alles ging goed, dus met gerust hart gaan slapen.

Kom ik vanochtend in de stal staat mevrouw daar met dikke achterbenen en der hakken kapot. Bloed zat aan de tussenwand….
(het gaat verder wel goed met der , loopt niet kreupel etc)
Twijfel nu of ik ze vannacht weer langs elkaar moet zetten in de hoop dat ze door heeft dat trappen geen zin heeft en pijn doet… of toch weer in “totale”afzondering moet zetten.

Ben echter wel bang dat ze zich zelf straks echt blijvend beschadigd!
Wat zouden jullie doen?

Somebitch

Re: Paard slaat stal aan diggelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:10

Op stal zetten op de momenten dat jij er zelf bij bent of in de buurt bent en regelmatig een kijkje kan nemen. :j Niet gelijk een hele nacht alleen laten.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 09:54

Dank voor je reactie :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:02

Ik denk niet dat paardlief dat lesje gaat leren: slaan doet zeer en helpt niet. Zo denken paarden (helaas) niet.

Dus ik denk dat je het langzaam weer op moet bouwen. Of gewoon accepteren dat het niet samen zal gaan. Niet alle paarden kunnen het met elkaar vinden, soms is dat gewoon zo, en dan moet je even zien hoe je het regelt.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 10:13

@ Amaris: Ja idd ik heb me erbij neer gelegt. Kan haar niet dwingen! Ze staat nu weer 's nachts in een andere stal. Denk niet dat het nog goed gaat komen tussen die twee, niet meer na één jaar.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:26

Ik zou er eerst bij blijven en rustig oefenen eerst een kwatier en daar na een half uur n daarna drie kwatier enzo... oefenen oefenen en nog eens oefenen veel sterkte en sucsess

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:29

Ik ga mee met de visie van Amaris

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:32

Maak twee boxen voor haar klaar! Een voor de nacht en een voor overdag of s avonds of voor s ochtend tijdens het voeren (de box naast je fries). Je kunt de wanden eventueel verzachten met rubbere matten, dat helpt. Rustig opbouwen en als het weer fout gaat, accepteren dat ze niet bij elkaar passen.