Geel zand,te zwaar,hoe beter krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Geel zand,te zwaar,hoe beter krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:05

Op stal hebben we voor heen kleine paddocks gemaakt,hierin is geel zand gestort.Door omstandigheden liggen deze al een tijd ongebruikt.Plan was om er twee roundpens/longeercirkels van te maken echter ik vind het gele zand wat er in ligt te mul/zwaar.
Nu vroeg ik me af of er handige tips zijn om dit zand wat minder los en zwaar te maken.
Ik denk dat een flinke partij regen en misschien eens aanrijden met de trekker wel iets zal doen,maar gaat het voor langere tijd helpen.

Tips zijn welkom!

Utixo

Re: Geel zand,te zwaar,hoe beter krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:13

In een binnenbak gooi je er zaagsel doorheen , denk alleen dat dat buiten niet werkt...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:14

Heel veel aanwateren (en dan veel meer als een buitje) en veel aanslepen helpt wel echt, maar kost wel veel tijd. Met een trilplaat (voor bestrating) eroverheen maakt dat je het meteen goed aanklinkt en het al beter te doen is. Anders moet je gaan mengen, bijv met tapijtsnippers/houtsnippers.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:15

Mss is cocos iets voor je, er is een heel topic over met ervaringen. En verder regelmatig even slepen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:27

@ Angela,houtsnippers gaan niet rotten?Of scherpe stukjes in de hoef ofzo?
Mengen met snippers of cocos gaat het niet worden helaas.Stukje moet ook beschikbaar zijn als doorgang voor een trekker die op de akker moet zijn die er achter ligt.Vind het zonde om dan teveel te investeren als hij alles dan aan gort/blub rijd.Of zou het mee vallen?

Het aanwateren kan ik zo en zo eerst eens proberen.Trilplaat is misschien ook wel te regelen maar zal ook eerst eens even een kennis vragen het aan te rijden en te slepen met de trekker.

Vind het lastig want wanneer is het nou te zwaar en wanneer valt het wel mee?
Nu is het echt te zwaar want ze zakken er vrij diep in weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:28

Je freest de kokos erdoor, dus het mengt wel goed met het zand, dus wellicht valt het wel mee. Hier iig het topic waar ik het over had, mss heb je er wat aan.

[VSW] Kokos in de buitenbak??

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:30

Dank je,zal eens gaan lezen :-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:34

losgestort zand op een hoop blijft lang zwaar. Als hier de grond omgezet is, dan laat ik het wiel aan wiel aanrijden (meerdere keren) en dan moet het een aantal weke inklinken met veel regen en dan wordt het stevig. Slepen kan ook, maar dan in de zin van rechttrekken en aanrijden, niet met zo'n cultivator, want daar houd je de bovenlaag juist los mee.
Het gaat inderdaad sneller als je het aan trilt, maar bij een dikke laag moet je dan wel een echt zware trilmachine hebben. En de paarden er op een gegeven moment gewoon op zetten. Die stampen het dan ook aan en dan tussendoor weer rechttrekken.

Als de trekker vanuit het zand de modder in rijd en weer terug, dan krijg je inderdaad dat hij modder mee het zand op neemt en je zandbodem slechter wordt. Een paar betonplaten in je doorgang kan al een hoop schelen, of je moet je zand ook aan het begin van de weide storten zodat daar geen modder is maar zand.

Waarom wordt het nu niet als paddock gebruikt trouwens?

leem of zwarte grond mengen door je zand geeft ook meer stevigheid/stabiliteit maar kan wel de doorlatendheid verminderen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:39

@joyce, paarden hebben een eigen paddock.Deze paddocks waren toen der tijd voor bv bezoekers.

Cocos heb ik de eerste pagina's doorgelezen en om eerlijk te zijn ben ik er niet zo weg van.

Momenteel groeid er aardig wat onkruid en dat helpt wel om het iets minder zwaar te krijgen :+ maar is niet de bedoeling natuurlijk.
Het oogde zo mooi geel zand dacht ik toen,had misschien iets beter na moeten denken over de grondsoort.

We zullen eens kijken om te zien hoe het word als de trekker het aanrijd en er nog wat regen overheen gaat.het ligt er in mei 2 jaar in,is wel minder zwaar maar nog steeds te.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:42

Hoe meer er paarden inlopen en aanlopen hoe beter de bodem gaat worden

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 10:46

Dus jij wil zeggen paarden erin zetten.Ploegen ze het dan helemaal niet om?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:01

ze lopen er gaten in, die moet je weer vlak trekken en dan lopen ze er weer gaten in en die trek je weer vlak. Zo stampen ze het beetje bij beetje aan. Maar 2 jaar is wel heel erg lang om een beetje stabiele bodem te krijgen, kan heel goed dat dit zand te goed doorlatend is en te droog is, dan is de "lijm" tussen de korrels weg en blijft hij te los. Net als in de duinen.

Dan kan het helpen om er wat zwarte grond in de mensen en evt. wel gras in te zaaien zodat de wortels de boel bij elkaar houden. Als je dat niet wil, en ook geen leemzand er door wilt doen, dan ben je toch snel afhankelijk van speciale mengsels of een sproei-installatie/nathoud installatie (van onderaf bijvoorbeeld zoals met eb en vloed bodems) En als je de bodem toch weinig gebruikt, dan is zo'n investering eigenlijk zonde!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 11:07

MMM lastig,ik ga morgen nog eens kritisch kijken in hoeverre het zand wat vaster zit als toen het gestort is.
Ik zal eens wat foto's maken om een idee te geven en misschien al een deel sproeien.

bedankt voor het mee denken!

Overigens is het indien de bodem goed is wel de bedoeling om er wekelijks gebruik van te maken met enkele paarden.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:21

Mijn rijbak met geel zand was ook altijd zwaar. Maar daar lag een te dikke laag in.
Toen we een 2de rijbak aan gingen leggen en daar het zand vanuit de ''oude'' andere rijbak inreden was de laag dunner en ging het vaster zitten. nu heb ik dus het zand verdeeld over 2 rijbanen vanuit de eerste rijbaan.

Misschien bij jullie ook wel het geval, die dikke laag ?

Wij houden het wel goed bij met rechttrekken en in de zomer bij droge periodes beregenen, anders word het wel weer wat mul maar dat zul je altijd houden bij ''normaal'' zand zonder iets erdoorheen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 11:23

Ik denk idd dat er wel een flinke laag op ligt.Ik zou alleen niet weten waar ik met het deel moet blijven wat er eventueel van af zou komen. (misschien een heuvel op de gebruikte paddock?)
Eigenlijk niet eens zo'n gek idee.Dank je!