Eindelijk stallen aan huis! Tips, ervaringen, ... ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

Eindelijk stallen aan huis! Tips, ervaringen, ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 16:51

Eindelijk is het dan zo ver... de paardjes komen aan huis staan ! *\o/*

Maar wat een gedoe en en geregel allemaal! En dan zijn er vast nog een hele hoop dingen die ik helemaal aan
het vergeten ben! Tips & handige ideeën ? Shoot !! :)

Het plan tot nu toe :

*2 stallen van 3.5 x 3.5 met luifel van 2.5m
stallen hebben schuifdeuren en tussenwand is gedeeltelijk tralies.
Een deur volledig open, andere deur weefrek aangezien mijn jaaring moeilijk alleen kan blijven en dus een anti ontsnap stal moet hebben :)

* Er wordt electriciteit naar achteren gelegd, maar wat zouden jullie doen ivm verlichting ? Hoeveel en wat voor lampen? En stopcontacten ?

*De stallen + 1m van de luifel wordt bestraat, net zoals een meter langs 1 kant van de stal & luifel.

Wij wonen namelijk in een bos van een 180 Ha groot, met ruiterpaden, zwemvijvers en wat je maar wil! En geen buren..
Een ideale plaats om paarden te houden!
Ze zouden er wel enkel in de winter (okt->apr) staan en met wedstrijden aangezien ze in de zomer periode op een huurweide staan.
Het gaat hier dus om 2 paardjes, een 18 jarige bwp merrie en een 1.5 jarige kwpn merrie!

Foto's van de plaats waar de stallen komen te staan volgen vanavond ;)

tinkersjakie

Re: Eindelijk stallen aan huis! Tips, ervaringen, ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:36

Wat ik mis, heb je een paddock of uitloop? Waar laat je je mest, hooi, en al je spullen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:39

Wat super gaaf!
Verder zou ik het niet weten haha, weet wel dat er op bokt een topic is "hoe ziet jou stal eruit" wellicht dat je daar ideetjes op kan doen? en even wat kan vragen?

Succes!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:43

Ik mis inderdaad ook mestopslag en je mestafvoer, hooi/stro opslag, plekje om je spulletjes te bewaren. En het belangrijkste een uitloop voor je paarden..
Hoe is het geregeld met de waterleiding? En hoe doe je dat bij extreme vorst?

Ik heb paarden neit direct aan huis, op particuliere doe het zelf stal op 5 min (lopen) afstand en ik moet alles zelf doen, zelf regelen ed.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 17:50

Ze hebben (uiteraard) uitoop. Is ook de reden dat ze thuis komen te staan, aangezien ik ze de hele dag buiten wil en hier geen geschikte stallen voor zijn in de omgeving.
Spullen staan in papa's garage, die staan er sowiso want op de wei doen ze niets anders als stof verzamelen!
Hooi heb ik in kleine wikkels, dus makkelijk buiten te leggen op paletten, als vloerbedekking zou ik voor houtkrullen willen kiezen, mede voor de opslag & de mestafvoer gemakkelijker te maken! Waar we met de mest moeten blijven, nog geen idee.
Waterleiding leggen we niet, ivm vorst & kapotvriezen van leidingen. Zat met het idee om dakgoten te hangen en het opgevangen water als drinkwater te gebruiken. Indien dit op is wordt het emmers sleuren :')
@remark, goede tip !

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:54

Mooizo!
Was je in je OP namelijk niet helemaal duidelijk of je daaraan gedacht had!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:04

Ga er ergens een heel klein beetje vanuit dat het normaal is... Al krijgen ze geen mega stuk, ze kunnen wel lekker de hele dag buiten!

foto van de tuin : ( stal komt op zandstuk vanachter, tevens uitloop! Er gaan bomen weg en is nog heel stuk achter rododendrons.. )
Afbeelding

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:16

Is geen slecht idee om het regenwater op te vangen!

Voor mest zou ik eventueel een soort remorque gebruiken waar je meteen je mest in kan doen als je ergens hebt waar je het mag gaan afvoeren? Bij een boer ofzo?
Ik zou eerst eens gaan horen voor je mest of je iemand vind die houtkrullen wil komen ophalen? Bij ons doen ze dat echt niet graag in vergelijking met vlas, daar maken dan wel ze geen problemen van.

Als je bomen laat staan vergeet niet dat ze daar wel graag eens in knabbelen ;)

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:53

Je kunt ook een soort hoek afzetten, met hout ofzo. Dan kun je daar de mest deponeren. vaak zijn er wel bedrijven die dit ophalen

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:57

Doe het nu ook zo op de wei, maar kom heel vaak water tekort en moet dan gaan sleuren. Gelukkig regent het hier in de winter genoeg :')

De mest kunnen we voorlopig kwijt bij een vriend, maar diens huis staat te koop, vanaf dat dus verkocht is heb ik een probleem... want inderdaad, houtkrullen wil niemand aannemen!

De bomen die in hun uitloop blijven staan mogen ze gerust aan knabbelen, zijn maar naaldbomen. Zolang ze maar van de loofbomen afblijven, en dan vooral voor papa ! :)

@patrick, hier in Belgie enkel bedrijven die de stromest ophalen. Mag ook geen mesthoop maken thuis van ouders, dus moet regelmatig kunnen afgevoerd worden ( 1x per week)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:01

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:06

naaldbomen kunnen harsen en dat is snotvervelend als ze dat in hun haren hebben zitten.

Waterleiding is echt geen overbodige luxe, voor de vorstperiode kun ze doorblazen en afsluiten of vorstbeveiliging aanbrengen. Ik heb van die zwarte buizen en die vriezen niet kapot. En je kunt zelfdrinkers inbouwen.
Slepen met emmers is bijna niet te doen. Lijkt simpel in den beginne maar in de praktijk... en ik spreek uit ervaring :j

Waar ik eerder woonde had ik eerst boxen met een gangpad in de schuur zelf, en uitloop mogelijk aan de andere kant. Dat vond ik ideaal later hebben we gerenoveerd en hadden we geen gangpad meer en dat ben ik wel gaan missen. Ik vond het handig met voeren, opstrooien etc. Of als er een keertje eentje onverhoopt ziek is. Kun je in iedergeval binnen zitten.
ps gangpad was puur voor mij en niet voor de paarden gedacht.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:09

Rodondendrons zijn giftig, goed opletten dat je paarden er niet bij kunnen. Als je de waterleiding diep genoeg ingraaft en een vorstvrije waterbak hebt, scheelt dat veel gesleep.
Enne, ik zou ook geen boxen maken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:09

Qua afvoer is het misschien dan ook een idee om een aanhangertje neer te zetten en daar de mest in de gooien. Op een stal waar ik stond deden we dit ook, mocht bij een tuinder over het land (moesten wel op vlas staan) en met 4 paarden hadden we aan een aanhanger per week precies genoeg. Het fijne als je minder paarden hebt, zoals jij, is dat als je een keer niet in de gelegenheid bent om je mest weg te brengen je niet met een volle aanhanger zit :+

Zou wel kijken of je je bodembedekking en hooi ergens onder een afdak (of binnen) kunt opslaan. Is echt ellende als dat open en bloot buiten staat, altijd dat gedoe met zeiltjes... Waaien weer op of er komt regen onder etc etc. Onder een afdak is dan veel fijner!

Maar ontzettend gaaf in elk geval! :D

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:15

Wat een mooie plek !

Behalve de al genoemde Rododendrons is de naaldboom Taxus ook heel giftig(dodelijk)

Kan je van de mest niet een composthoop maken?
Paps kan daar zijn tuinafval en groenafval uit de keuken op kwijt , en niet te vergeten al het blad wat in de herfst op jullie erf ligt.
Tesamen met de paardenmest creëer je prachtige compost.
Zelf gebruiken wij hennep strooisel , composteert heel snel.

Je kunt als je (nog) geen waterleiding hebt of niet genoeg regenwater, je water ook met zo'n plasticzak in je kruiwagen aanvoeren. http://www.agradi.nl/stal-erf/stal/krui ... 500750/789

En buiten de dingen die al genoemd zijn: een buiten poetsplaats.
Daar heb je ook stromend water nodig om je paarden na het werk of bij een blessure af te spoelen.

Lampen met een bewegingsmelder die aangaan als jij van het huis naar de stallen loopt zijn ook handig.
Als er 's nachts veel dieren over het erf lopen (b.v. katten, vossen ) moet je de lamp goed afstellen zodat deze niet de hele nacht aanfloept.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:26

@arabesk, boxen zet ik sowiso. Mijn jaarling moet binnen als ik met de andere weg ben. Mijn ouders mogen dan wel thuis zijn,
ze kennen absoluut niets van paarden en hebben er ook bang van. De jaarling panikeerd immens als Roos weg is, en gaan vol door de draad.
Zou echter wel graag hun uitloop zo interessant maken voor hun! Dus inderdaad iets in de trend, maar heb jammer genoeg niet zo veel ruimte!

@Alane, daar heb je een punt. Heb het er met papa over gehad, hij gaat alle bomen uitdoen die in hun paddock staan.
Het water moet in principe te doen zijn met regenwater, en onze waterput is uiteindelijk maar 35meter van de stal.. dus moet in principe te doen zijn!

@sammyoo, de rodo links (de bol zeg maar) gaat er ook uit. Ze zullen er niet aankunnen (hoop ik dan toch)

@amyz, aanhangertje lijkt mij ook het handigste ! Heb al op internet gekeken, en is niet zo goedkoop als ik gehoopt had :( toch maar even verder zoeken... vlas wil ik niet in mn stallen, desnoods moet mn mest maar bij op de mesthoop van de wei!
Hooi & houtkrullen zullen buiten moeten liggen ( wel beschut onder de bomen en tussen rodo's), is hier thuis al een opgave voor alleen de stal al :)
Heb gelukkig wel voordroog, dus zit niet met schimmel door regen ed!
(ik zou 10000x liever een afdak hebben maarja ouders he ;) )

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:34

@pien, taxus staat er gelukkig niet, in heel ons bos denkik niet... of toch nog niet tegen gekomen !

De mest mag absoluut niet blijven, hoe onhandig het dat ook maakt! Ga wel eens googelen op hennep, kan interessant zijn!
De waterzak is ook handig, scheelt weer een hoop gemors met het water! Voor de poetsplaats kan ik het afdak gebruiken,
stromend water heb ik aan de garage/ tuinhuis waar al mijn spullen liggen.

Ivm de lampen zijn we aan het twijfelen, we hebbe straatverlichting op onze oprijlaan staan en hadden er nog ene paar over,
maar deze staan op timer dus branden heel de nacht.. Is dat niet storend voor de paardjes ?

oh er gaat nog zoveel moeten gebeuren.. paarden zouden in principe eerste weekend van oktober naar huis moeten komen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:17

Een gedeelte van de stalmest, zonder drollen. Gebruiken wij oa voor de longeercirkel.
Een ander gedeelte onder de struiken, de grond wordt er fijn los van.

En een tip, als je toch stroom naar de stal moet leggen, leg er een tyleenbuis bij in. Die kosten de hele wereld niet. Mocht je je ooit bedenken en toch stromend water naar de stal willen is het een kwestie van aansluiten en hoef je niet meer te graven.