Verlichting buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TPM71

Verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 12:57

Hallo,
voor mijn buitenbak ben ik op zoek naar tips voor verlichting (enigzins betaalbaar). De bak is 16x40. Ik heb wel de mogelijkheid om aan de lange zijde 2 palen te zetten, maar ivm een verkeersweg zou het beter zijn om aan de korte zijde of op de hoeken van de korte zijde palen te plaatsen. Wil liever geen gezeur van de gemeente. Oh ja, de electriciteits kabel kan dan ook korter.
Wie heeft ervaring met deze oplossing. Wat moet de hoogte zijn en welke lampen geven voldoende licht om wat te zien, maar zijn niet extreem fel.
Deze vond ik op zicht wel leuk.
http://www.nemaco.nl/verkoop/product/12 ... r-en-kabel.
Een ander voordelig alternatief is 2 vlaggenmasten kantelbaar waar een lamp op kan gemonteerd worden.
Wil liever wel kantelbaar want mijn ervaring met lantaarnpalen is dat een hoogwerken ook wel duur is...
Wie heeft suggesties...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:01

Weet je al of je bij jullie gemeente zomaar lantarenpalen mag plaatsen op de locatie waar je bak ligt? Hier is het zo dat de bak niet op de bouwperceel ligt en we konden de 4 lichtmasten dus weer weghalen... Nu op het randje van het bouwperceel een sterke lamp opgehangen om toch nog wat licht te hebben met de winteravonden.

TPM71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 14:41

ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het niet mag

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:30

Op een aanhangertje monteren. Dan is het verplaatsbaar. Knappe kop die er wat tegen doet.

schrikdraad

Re: Verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:38

Ikke
Bij een stal werkt het zo ook niet is dat bij licht anders?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:13

schrikdraad schreef:
Ikke
Bij een stal werkt het zo ook niet is dat bij licht anders?

Als je de mast neerklapt, is ie onzichtbaar. Je zet 'm alleen overeind als je 'm gebruikt en desnoods zet je de aanhanger elders op je terrein weg als je 'm niet gebruikt.

Punt van aandacht is dat verlichting geen verblinding op mag leveren voor verkeer op de openbare weg, ook niet als die verlichting tijdelijk is. Uiteraard moet je ook niet bij de buren de kamer binnen schijnen, dat is vragen om problemen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:19

Het gaat zelfs verder dan dat.
Het verstoort de dieren.
Dat je het neer klapt of elders zet maakt daarbij niet uit.
Als iemand bezwaar maakt heb je gewoon een probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:42

schrikdraad schreef:
Het gaat zelfs verder dan dat.
Het verstoort de dieren.
Dat je het neer klapt of elders zet maakt daarbij niet uit.
Als iemand bezwaar maakt heb je gewoon een probleem.

Woon jij middenin het bos of zo? Of laat je de hele avond het licht aan?
Daarnaast heb je middels louvres en barndoors de mogelijkheid om je lichtbundel te beperken tot binnen het gewenste gebied. Kwestie van goed je materiaal kiezen.

Wellicht is dit een betere keuze: http://link.marktplaats.nl/592558747
Gewoon op een gesloten aanhanger monteren, of achterop een bestelbus }:)

Ik houd er wel van om in oplossingen te denken...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:09

dat is een mooie oplossing als je niet zo vaak 's avonds hoeft te rijden :P Dan zit je ook niet al die andere uren en dagen tegen die lelijke masten aan te kijken O:)

Toen de lantaarnpalen hier net stonden vond ik het echt een lelijke verstoring van ons uitzicht, nu ben ik er aan gewend en deels staat de stal er voor (ja, ook jammer van ons uitzicht) maar als je zulke oplossingen hebt dat je masten makkelijk in- en uit kan schuiven, is dat wel heel mooi. Heb je wel een ander soort lampen dan de gebruikelijke denk ik, die zijn joekels groot en zwaar...

Wij hebben overigens 6, 6 meter lange, oude lantaarnpalen. Die belichten eigenlijk ook alleen de (20 bij 60) bak en misschien een heel klein beetje er omheen. weiland aan de andere kant van de sloot is gewoon donker. Heb ook geen vloedlicht, je kunt er niet bij springen ofzo, maar wel prima rijden en het verblind niet, zoals bij bouwlampen/verschijners...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:20

Dat van die dieren is niet mijn verzinsel :)
Maar ook een reden dat lampen een vergunning nodig hebben. Ook al zet je ze pas om 19:00 uur aan. In de winter verstoort dat.
Ik denk dat de diertjes het wel overleven, maar ik maak de regels niet.

Dus natuurfreak als buurman en je hangt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:26

Noem je dat betaalbaar?
Als je zelf een paar lange palen koopt en koopt een paar buitenlampen ben je voor 100 euro klaar!
Hier waar iedereen buiten woont hebben ze zulke sterke lampen allemaal op het erf, als je een wat groter erf hebt is dat nodig anders zie je niks, dus het is niet persé zo dat er direct een vergunning moet zijn, het hangt er allemaal een beetje vanaf, waar zit je en hoe hang je ze op.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:29

wij hadden 2 palen met van die bouwlampen er op

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:30

Bouwblok hoeft het niet.
Maar in veel gevallen ligt de rijbak niet op het bouwblok.
En dan worden er ook dingen gedoogd. Daar staat het wel maar mag het ook?
Die gok kun je ook maken natuurlijk.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:36

TPM71 schreef:
Hallo,
voor mijn buitenbak ben ik op zoek naar tips voor verlichting (enigzins betaalbaar). De bak is 16x40. Ik heb wel de mogelijkheid om aan de lange zijde 2 palen te zetten, maar ivm een verkeersweg zou het beter zijn om aan de korte zijde of op de hoeken van de korte zijde palen te plaatsen. Wil liever geen gezeur van de gemeente. Oh ja, de electriciteits kabel kan dan ook korter.
Wie heeft ervaring met deze oplossing. Wat moet de hoogte zijn en welke lampen geven voldoende licht om wat te zien, maar zijn niet extreem fel.
Deze vond ik op zicht wel leuk.
http://www.nemaco.nl/verkoop/product/12 ... r-en-kabel.
Een ander voordelig alternatief is 2 vlaggenmasten kantelbaar waar een lamp op kan gemonteerd worden.
Wil liever wel kantelbaar want mijn ervaring met lantaarnpalen is dat een hoogwerken ook wel duur is...
Wie heeft suggesties...

Hier staat zo'n mast met één lamp van 400 watt bij "A" en deze verlicht de hele bak, al jaren plezier van. Mast staat niet eens uitgeschoven.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:56

Ik heb een "oude" lantaarnpaal gekocht bij de gemeente voor €25,-. Deze aangesloten op het netstroom via een grondkabel en ik kan hem in huis aan en uit zetten.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:22

Wij hebben nog 2 lantaarnpalen in de bak staan, maar die doen het helaas niet meer.
Ik zit ook met het punt dat ik straks wel erg graag ligt in de bak wil. Misschien 1 bouwlamp aan 1 van die palen ophangen? kunnen die tegen veel vocht?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:50

ik heb 1 HQI lamp en die verlicht zo'n beetje mijn hele perceel. ik heb hem op de nok van het dak gemonteerd (op een buis die ongeveer een meter boven het dak uitsteekt). ik heb daarvoor gekozen om gezeik met de gemeente te voorkomen, nu is het gewoon gevelverlichting ipv bakverlichting.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:53