Kale stalhuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kale stalhuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:16

Hier en daar lees je wel eens over kale stalhuur, waarbij je een bedrag betaalt voor het gebruik van de stal maar zelf moet zorgen voor stro, hooi, voer en de dingen zelf moet doen. Toch?

Bestaat die ook voor weides? En hoe wordt dat dan geregeld? Dus gewoon een stukje weide met schuilstal.
En wat hoort eigenlijk allemaal bij kale stalhuur? Is dat puur de stal (of het stukje weide) of ook dingen als een piste, poetsplaats, afspuitplaats, uitrijmogelijkheden, ... Maw, wordt het duurder als je dat allemaal mag gebruiken en je makkelijk naar het strand kan of dat soort dingen?

Zit me dit eigenlijk af te vragen, gewoon uit nieuwsgierigheid hoe het werkt :+
En of je dat dus ook met een weide kan, en wat voor bedragen dan beetje gangbaar zijn (hangt natuurlijk van plaats tot plaats af).

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:23

Bij ons (in Zuid-Holland) houdt kale stalhuur in: € 100,- voor een stal, stukje land en een eigen paddock. Je kunt dan eigenlijk gebruik maken van alle faciliteiten: de bak, longeerbak, poets-/spuitplaats, kantine met keuken en toilet, hindernismateriaal, enz. Verder dien je overal zelf voor te zorgen, maar hooi, stro en zaagsel kunnen ook bij ons afgenomen worden. Uitrijmogelijkheden zijn bij ons geen bos o.i.d., maar wel een mooi rondje over de golfbaan of rond een meertje en je zit behoorlijk centraal als je naar bijv. het strand of het Amsterdamse Bos wilt.

Anoniem

Re: Kale stalhuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:57

Ok, dank je wel :)
Dat stukje land is gewoon een klein weitje waar je paard overdag in kan dan? Of echt iets met een schuilstal op ofzo?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:30

Kale stalhuur kan heel erg verschillen.

Bij de ene huur je een eigen plekje met een gebouwtje of 1 of meerdere stallen, je eigen wei, en eventueel bak.
Bij de andere huur je 1 box, en mag je paard bij de anderen in de wei/paddock of krijg je een eigen stukje tot je beschikking en mag je gebruik maken van de gezamenlijke faciliteiten en moet je (een groot deel van) de verzorging helemaal zelf doen of met elkaar onderling regelen.

Bij de ene moet je zelf je spullen regelen en inkopen, bij de ander kun je het inkopen bij de stal tegen een bepaalde prijs en bij weer een ander wordt het voor je gedaan of geregeld en krijg je gewoon de rekening voor voer, strooisel en de verzorging achteraf.

Meestal kun je zeggen: hoe mooier en beter de faciliteiten, hoe duurder de kale stalhuur is. Die kan verschillen van €50,- per maand voor stal en weide, tot wel €150,- voor alleen de stal...
Per regio verschillen de prijzen ook. Op het platteland liggen de prijzen vaak lager dan in of aan de rand van een stad. Daar waar de huizen duur zijn, zijn de stallen vaak ook duur.

Zo kan het ook verschillen met de huur van de wei. Van een plekje op een groepswei, tot een eigen wei waar niets bij zit, of een stukje wei op een pensionstal. Maar net wat voor regels en afspraken de eigenaar maakt.

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:57

Een vriendin van mij betaald 15 euro per maand. Met weide, genoeg voor drie paarden. 2 stallen en water toevoer.
Brok, hooi, stro en mest ophaalvoorziening komt daarbij.
Ik denk dat ze rond de 300 uitkomt, maar het is heel veel zelf doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:49

€15,-? of €150,- ? €15,- per maand voor zoveel plaats voor jezelf/2 stallen is wel heeeeeeeeel goedkoop... Zeker voor omgeving Almere.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:01

ik betaal ook nog geen 40 euro in de maand. Heb dan een loods met 5 boxen 2 buitenbakken en een kleine padock, 1,5 ha weiland Buiten heb ik ook nog 3 buiten boxen. Er is electriciteit en we hebben een waterput. Water komt dus rechtstreek uit de grond gepomt. Je kan er lekker buitenrijden. Heerlijk plekje!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:04

Bij ons(zuidholland, omg. rotterdam) is een kale stal 75,-. Voor het weideseizoen wordt 200 gevraagd. Dit zijn dan 6 a 7 maanden. Verder kan ik dan gebruik maken van koud water, een opslaghok voor hooi en stro, poetsplaats en mestput.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:05

Ik betaalde destijds bij een dhz boertje € 70 per maand kale huur van de stal + de weidegang. Daarvoor werd mijn paard 's ochtends ook gevoerd en buitengezet. Bij de boer kon ik zelf ook het hooi en stro kopen voor € 2,50 per pakje. Brok kan je eenvoudig kopen bij de Boerenbond. Gemiddeld was ik tussen de € 100,- en € 120,- per maand kwijt.

Ik woon in Noord Brabant

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:22

Ik betaal voor 24/7 weide €80,- en straks voor kale stal €110,- (zuid holland)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:34

hmmm, daar (15 of 40 euro per maand voor het hele terrein :P) doe ik het echt niet voor...

Hier vragen we kale huur €75,- voor een grote pony, per pony dus.
Dat is gebruik van stal/inloopstal, paddock, zadelkamer met dekenrek en kast, poets/wasplaats (warm en koud water), gedraineerde en verlichte buitenbak van 20 bij 60 en zoveel mogelijk weidegang zo lang het land het toe laat.

Kale huur is voor ons de basisprijs waar wij het onderhoud van het terrein, bak, paddock, stal, sloten, wei/omheining van betalen en af en toe dingen als een dazenval, nu stalmatten (grotendeels eigen spaargeld), of extra's zoals de likstenen. Omdat het zo kleinschalig is, moet er regelmatig eigen geld bij.

Wij regelen het onderhoud van de stal, de wei, de bak en sloten, het hooien, ik sleep de bak en houd in de gaten dat er voldoende ruwvoer en strooisel is en met bepaalde dingen vraag ik wel eens hulp (omheining repareren/onderhouden of verplaatsen, hooi/stro/strooisel halen/stapelen/opruimen, mestbak legen etc.) en de verzorging van de paarden gaat dan in onderling overleg, met gesloten beurs, op die manier blijven de kosten zo laag mogelijk.

Kosten van ruwvoer en strooisel berekenen we aan het eind van de maand naar verbruik, krachtvoer is ieder voor zich. Als iemand perse eigen ruwvoer en strooisel wil kan dat ook. Dan regelt diegene dat gewoon zelf.

Voor een grote pony kom je dan in de winter uit op gemiddeld zo'n €120,-/€125,- per maand en in de zomer, als ze geen strooisel verbruiken maar wel 's nachts bijgevoerd worden op de paddock, zo'n €90,-/€95,- per maand. Staat de pony alleen 24/7 op de wei dan heb je alleen de kale huurprijs.
Dat leek mij heel redelijk en als ik kijk naar wat de stal heeft gekost met alles er op en er aan, dan is dat alsnog een schijntje en kan het echt niet uit over de jaren heen met afschrijving en de rentekosten van de hypotheek.

Het is allemaal al duur genoeg en je maakt veel kosten met paarden aan huis. Dan reken ik niets eens water en stroom, echt alleen de aparte paard- stal- en landgerelateerde kosten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:00

Dank jullie wel voor de reacties!
Zitten toch altijd grote verschillen in als je het zo bekijkt. Maar het lijkt me ook logisch als je meer hebt qua faciliteiten (piste, wasplaats, kantine, uitrijmogelijkheden, ...) dat je ook meer betaald dan dat je gewoon ergens op een weitje in de middle of nowhere staat en niks hebt :)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:00

Er zit denk wel verschil in wat de huurder aanbied.
Ik betaal voor mijn ponystal(3x3) 100 euro per maand, en grote pony/paard(4x4) 150 euro
Dit is incl gebruik van de weide, all weather buitenbak, 2 poetsplaatsen,wasplaats, 2 diepvriezers voor mijn dekens etc, en zoveel water gebruik als ik wil.

yindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:40

Ik betaal 105 voor 3,5m bij 3,5m hier komt geld voor de bak, voer grondbedekking
en alles nog bij. Padock en weide zijn er wel maar zelf binnen en buiten zetten max 1uur
per paard.