Vraag voor iemand anders (maar ik zou het ook graag willen weten), is er een minimale breedte van een stal verplicht? 3x3 is zo ver ik weet de standaard afmeting, maar zou 2.5 bij bijvoorbeeld 5 ook goed zijn voor een paard? Je hebt dan wel een grotere oppervlakte op een smaller stuk. Iemand ervaring er mee of dat dan niet te smal wordt?
In mijn topic heeft er iemand gereageerd die een stal van 2.5 bij 5 heeft. [VSW] Grote individuele stal Zoals je ziet gaat het wel en is het paard tevreden, maar was het toch idealer geweest als het iets breder was. Ikzelf vind het ook best wel smal en ik zou er dus niet voor kiezen moest ik de vrije mogelijkheid hebben.
just_kiki
Geplaatst: 09-09-12 22:03
zie bokt wikipedia
De standaardafmeting van een stal voor paarden bedraagt 3 x 3 meter, met een hoogte van 3 meter. Voor grotere paarden is dit aan de kleine kant. Tegenwoordig wordt voor de oppervlakte 2x de stokmaat in het kwadraat algemeen als norm aangenomen. Dit betekent dat in de standaardbox van 3 x 3 meter hooguit een pony of paard van 1,50 meter zou moeten staan. Voor een paard van bijvoorbeeld 1,75 meter zou de stal minimaal 3,5 x 3,5 meter moeten zijn. Daarbij is het het voordeligst wanneer de stal zo vierkant mogelijk is, dan beweegt het paard spontaan het meeste. Voor een merrie die moet veulenen is een stal van minimaal 3,5 x 4,5 meter vereist.
2,5 vind ik erg kort. zou ik zelf niet doen, ze kunnen toch niet makkelijk draaien( als je een paard hebt ) zou ik toch minimaal 3 / 3,5 doen (liefst groter natuurlijk )
mijn paard stond in een box van 3 x 5 (paard van 162) dit ging goed
wat wel scheelt is als je paard met zijn hoofd naar buiten kan, want dan kan hij bij het omdraaien zijn hoofd over het hek doen en heb je er eigenlijk een halve meter bij. of kan dat niet?
mirgino
Geplaatst: 09-09-12 22:27
mijn paard heeft 250cm x 500cm
hij past er prima in ,ligt elke nacht,poept netjes achterin en is zelf altijd schoon
voor het mooie had het fijn geweest als de stal min 300cm breed geweest was maar ik [ en paard ]zijn erg blij met deze stal lekker open en licht en luchtig.
Laatst bijgewerkt door mirgino op 09-09-12 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt
2005
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-12 22:29
Ik zelf ben alleen boxen gewend van minimaal 3x3. Mijn eigen paard is 'maar' ong. 1.57 en voor haar vind ik 3x3 al echt het minimale. 2.5 vind ik smal klinken, maar daar tegen over staat dat er dus meer diepte is en het totaal oppervlak op 12.5 tot 15 vierkante meter komt. Een stuk meer dan 9 vierkante meter bij een standaardbox. De box is zo ver ik weet dicht aan de zijkanten, maar wel een open voorkant (voerrek idee). Overdag mag het paard wel naar buiten. Komen paarden in een smalle box niet sneller vast te liggen bijvoorbeeld? Gini en mirgino: ik ga even kijken hoe dat er uit ziet.
Edit: dankjewel voor de foto's!
mirgino
Geplaatst: 09-09-12 22:41
eigenlijk is mijn box iets smaller dan 250cm omdat er niet genoeg ruimte tussen de palen was hebben ze er 1 plank tussen uit gehaald dus de box is 240cm breed maar paard [ 160cm ] staat overdwars te eten, past prima hij staat hier nu ruim 3 jr in.
Onze merrie van 1.65 staat 's nachts in een stal van 2,75x3 m. Past prima, ze heeft wel 2 lage staldeuren (voor en achterzijde). Ze ligt 's nachts altijd, kan makkelijk draaien. Is tevreden. Een paard denkt niet zoals wij. Stal klimaat is voor een paard belangrijker dan de afmeting van een box. Als ze er nou hele dagen in staan (wat ik zeer afkeur), is het mss wat anders. Want dan is de extra 'beweegruimte' mooi meegenomen.
Odysseus
Geplaatst: 10-09-12 13:01
Lastige kwestie...
Mijn Epony van 1.52 heeft een tijd in een 2,5x3 m box gestaan, ik vond het absoluut niet prettig en te klein. 3x3 past al veel beter en vind ik dan absoluut het minimum voor een Epony.
Nu staat ze in een box van 4,5x5 m dus nog ruimer. (Enkel 's nachts in de winter overigens). Het grote voordeel vind ik dat ze niet om haar as hoeft te draaien als ze om wilt, maar gewoon een volte kan lopen. Een stuk beter voor de benen.
Ze heet buiten een schuilstal van 2,5x6 m . En die vind ik echt net te smal. Het scheelt dat hij open is aan beide zijden, dus ze kan doorlopen als ze eruit wil en hoeft niet te keren. Als ze wel keert gaat dat echt lomp omdat het zo smal is.
Ik zou gewoon kijken of je pony helemaal plat kan liggen en makkelijk draait. Als dat niet kan zou ik er niet voor kiezen.
aslo
Geplaatst: 10-09-12 14:20
Focussed schreef:
ik vond het absoluut niet prettig en te klein. 3x3 past al veel beter en vind ik dan absoluut het minimum voor een Epony.
Dat bedoel ik dus eigenlijk, jij vond het niet prettig, maar hoe vond je pony het?
Een bijkomend voordeel van een kleinere stal is dat paarden niet de neiging hebben om te gaan rollen, hetgeen in een grotere stal wel gebeurt met mogelijk vervelende blessures als gevolg.
Odysseus
Geplaatst: 10-09-12 15:02
Nou als ik zag hoe mijn pony zich bijna dubbel moest wringen om te draaien kan ik het me niet voorstellen dat het comfortabel is. Natuurlijk is een paard een dier wat genoegen neemt met wat het krijgt, maar dat ik nog niet zeggen dat we daar gebruik van moeten maken en daarom ze het maar met minder laten doen. Een hamster stop je ook niet in een lucifersdoos, terwijl dat qua afmetingen gelijk is. Ook niet alleen voor de nacht. Overigens merk ik wel dat ze veel meer bewegen in een grote box. In een 3x3 staan ze bijv vrijwel constant stil, af en toe een stap vooruit of achteruit of een draai om de as. De paarden die hier in de grote stallen staan lopen echt veel meer. (Wij hebben ook een stal met 2 paarden van 4,5 x 10 m en die wandelen echt veel al "grazend" hooi en stro, zo zie je dus hoe t natuurlijke fourageer gedrag ook op stal tot uiting komt)
Overigens zou ik er niet veel problemen mee hebben als mijn paard in 3x3 zou staan, zolang ze zomers maar 24/7 buiten komt en s winters overdag. Maar voor mijn paard zeg ik altijd: hoe groter hoe beter.
Overigens rolt mijn paard niet in stal dus dat scheelt en speelt dus voor mij geen rol. Kan me voorstellen dat anderen dat wel meenemen in de overweging.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 10-09-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt
mirgino
Geplaatst: 10-09-12 15:03
mijn paard is 160cm en staat al ruim 3 jr in deze box van 240 x 500 en hij ligt ,maar heeft nog nooit vast gelegen
ik vind een lange stal prettig, hij heeft wat passen heen en weer te lopen, en poept netjes achterin en ligt voorin altijd een schoon paard hij kan overdwars staan, doet dat ook vaak met hooi eten.
voor mezelf zou ik het fijner vinden als hij een metertje breder zou zijn, maar volgens mij vind paard het prima!
paard van stalhoudster staat in 350 x 400 en het is altijd een bende in de box,alles nat en poep overal.
mijn haflinger van 1.46 m staat in een stal van 3.5 m breed en 2,5 m diep. Ze heeft hier voldoende ruimte. Ze staat van oktober/november tot maart/april 's avonds binnen, de andere maanden 24/7 buiten. Deze stal bevalt goed, is in een vlaamse schuur met genoeg te zien buiten en toch uit de wind.
Ik heb een ruin van 175 deze heeft een tijdje bij mijn schoonouders gestaan 3 meter lang en 250 breed dit was duidelijk te smal paard is erg lang En had dus ook binnen notime gaten in mijn dekens enz.... Uit eindelijk heb ik hem op een pension stal gezet waar ik nu ook woon
Hier zijn de boxen zn 4 meter x 4 meter Staat vanalles in van groot tot klein Heerlijk alles lekker luchtig 5 jaar geleden gebouwd enz ik zou niet anders meer willen