is mijn weiland groot genoeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damien82

is mijn weiland groot genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 13:54

hallo ik vraag om jullie mening ik heb een wei is 1500 m2 is dat groot genoeg voor een mini shetlander en een kwpn paard
het is niet 24 7 maar voor iedere dag als het weer het toelaat van smorgen 6 tot savonds 5
ik vroeg me dit gewoon is af dus ik d8 vraag julie mening. _/-\o_

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:55

Ik lees weer eens niet goed ;) sorry!

Elke dag op de wei is wel te doen, maar denk van te voren na hoe je het gaat aanpakken (deel afzetten etc.) en vooral in de winter! Want anders is je weiland denk ik snel kaal en modderpoel...

Het andere waar ik een beetje mee zit altijd met shetlanders... Dat ze minder eten mogen hebben dan een kwpn'er... (ze zijn sneller bevangen etc) dus hoe ga je dat doen? (Ik zie ook heel vaak dat het wel goed gaat hoor, daar niet van... Maar kijk uit met opeens op een volle wei zetten) en omdat ze 's nachts op stal staan, kun je de kwpn'er natuurlijk bijvoeren...)
Laatst bijgewerkt door Serendip90 op 09-09-12 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:56

Ik heb 1500 m2 en dit is genoeg om zomers van 8 tot 5 te beweiden door 1 Epony. Swinters op de paddock anders is het helemaal kapot en staat er geen gras meer op .

Verder alles in stukken verdelen zodat je kan verweiden. Op die manier hou je gras.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:57

Heb je ook nog een ruimte waar ze in de paddock kunnen staan en een schuilplek? Het is in ieder geval meer dan een stal.

paddy

het is wel klein.
maar beter iets dan niets.
maar als je gaat bijvoeren is het geen probleem.
er zijn genoeg paarden die nooit een grassprietje zien.

Anoniem

Je kan het eventueel in stukken delen, zodat niet al het gras gelijk op is en mocht dit niet kunnen, gewoon voldoende hooi/kuil bijvoeren :)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:00

Een 'wei' van 1500m2 hebben ze wel zo kaal gegeten en dan word het bijvoeren want anders staan ze
zich gauw dood te vervelen.
Wij hebben ook zo'n stukje achter het huis, maar als dat het enigste is waar ze in kunnen staan is dat
niet genoeg. Spreek uit ervaring :)
Wij hebben er nu een mini-Padock paradise van gemaakt, dus met zand, bestrating enz,
en een extra weiland bijgehuurd.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:04

ik heb nog een rijbak en een stal erf waar ze wel 24 7 op mogen
stal erf is 18 x 8
en rijbak is 15 x 36
en ze krijgen onbeperkt hooi

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:04

Dit is mijn weide van 50x30 m (ca). Ligt aangesloten op paddock en schuilstal dus paard kan kiezen waar ze wilt staan.

Afgezet in 4 stukken van 7x50.
Afbeelding

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:09

Focussed schreef:
Dit is mijn weide van 50x30 m (ca). Ligt aangesloten op paddock en schuilstal dus paard kan kiezen waar ze wilt staan.

Afgezet in 4 stukken van 7x50.
[ Afbeelding ]

dit ziet er goed uit en zo te zien staat er zat gras op jou pony heeft zeker niks te klagen
maar ik wil mij weiland ook gaan delen dat ze niet alles in een keer gaan opeten en vooral me shetlander niet
en er komen dan van die slowfeeders in het weiland te staan en en ze hebben ook toegang tot hun stal en tot de rijbak dus als je het bekijkt groot genoeg denk ik dan

Odysseus

Re: is mijn weiland groot genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:10

Ja met de bak erbij en hun stal is het zeker fijn.
Ik zou ze dan wel alleen op de wei zetten in de zomer of in de winter met goed weer (bevroren bodem bijv.), zodat alles niet vertrapt wordt. Zo'n klein stuk kan namelijk niet zoveel hebben.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:15

doe ik ook ben er wel voorzichtig mee hoor dat stalerf en alles moet nog wel gebouwt worden en er komen dan nieuwe stallen op te staan met opslagruimte en dan word dat hele stuk bestraat en dan hebben ze ook nog de bak erbij dat is dan voor nat weer een swinters en snachts natuurlijk maar ook gewoon voor als de wei wel open is eigenelijk dat ze altijd toegang hebben tot hun stal om te schuilen tegen regen ofzo

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:20

Wij hebben ook maar zo'n 2000 m2, waarvan deel paddock (we hebben een rond zandstuk, soort van renbaan-vorm) voor een ijslander en een paint. Wij hebben 6 stroken weiland en voeren het met strookbegrazing. D.w.z. we zetten maar één stuk tegelijk open en 2x per dag wordt 's zomers het draadje verzet zodat ze weer extra gras hebben. Alle stukken grenzen aan de paddock, waar ze altijd toegang toe hebben en daar zit ook een overdekt stukje bij 't schuurtje bij. Hiermee kunnen we ongeveer april/mei tot ongeveer augustus mee uit, daar voor en na voeren we hooi bij. Ook bemesten we de weides goed, en maaien/bemesten als de paarden net van een stuk af zijn. Het kan dus wel, en ik zou wel een apart stuk 'paddock' benoemen wat zand mag worden en de rest afsluiten 's winters, zodat je grasstukken mooi blijven en niet vernietigd worden 's winters.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:25

Roskur schreef:
Wij hebben ook maar zo'n 2000 m2, waarvan deel paddock (we hebben een rond zandstuk, soort van renbaan-vorm) voor een ijslander en een paint. Wij hebben 6 stroken weiland en voeren het met strookbegrazing. D.w.z. we zetten maar één stuk tegelijk open en 2x per dag wordt 's zomers het draadje verzet zodat ze weer extra gras hebben. Alle stukken grenzen aan de paddock, waar ze altijd toegang toe hebben en daar zit ook een overdekt stukje bij 't schuurtje bij. Hiermee kunnen we ongeveer april/mei tot ongeveer augustus mee uit, daar voor en na voeren we hooi bij. Ook bemesten we de weides goed, en maaien/bemesten als de paarden net van een stuk af zijn. Het kan dus wel, en ik zou wel een apart stuk 'paddock' benoemen wat zand mag worden en de rest afsluiten 's winters, zodat je grasstukken mooi blijven en niet vernietigd worden 's winters.

maar daarvoor hebben ze de bak voor om met slechte weersomstandigheden op te lopen en natuurlijk het stalerf soort uitloopidee krijg je dan want ben wel zo ik wil mijn paard en pony niet de hele dag in een hokkie opsluiten en niet naar buiten dan doe ik liever zo de staldeur open laten staan en en 24 7 in en uitloop
maar hoe groot zijn jouw weilandjes als ik vragen mag

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:30

nog even een vraagje zou ik er ook een track omheen kunnen maken of zou het weiland dan weer te klein worden

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:35

Weet zo niet de precieze afmetingen, ik denk gemiddeld 12 x 25 m per weilandje?

Ze staan 24/7 buiten, hebben dus schuilmogelijkheid en een flinke zandpaddock in ronde vorm (middenstuk is ook gewoon gras en bestaat uit ong 2 weilandjes). We hebben 2 kleinere weides en 2 grotere, en de 2 grotere delen we door het midden voor de strookbegrazing. Ik ben ook voorstander van lekker buiten staan, dus altijd uitloop naar een bak of paddock is ideaal, kunnen ze zelf kiezen en schuilen wanneer ze willen. :)

Wij hebben voor een paar reden voor de track gekozen: Ten eerste zodat de paarden ook eens lekker kunnen rennen en dus langere stukken hebben om dat te doen, en verder ook zodat de paarden meer lopen (ze kijken graag eens wat er aan de andere kant van de paddock te zien is) en ze toch veel vrijheid hebben om rond te lopen ondanks dat ze op het zand staan. Ze lopen veel meer dan wanneer ze op een gewone paddock met dezelfde afmetingen zouden staan. Ook hebben ze aan de randen van de track altijd wat te knabbelen aan gras onder het draad, als ze zich vervelen kunnen ze dus altijd nog grasjes gaan zoeken omdat er veel meer 'zijkant' is dan bij een gewone bak of paddock. Hier (klik voor youtube filmpje) kan je gedurende het filmpje een beetje zien hoe het in elkaar zit, er zijn twee 'grotere' stukjes paddock, daartussenin een schuur met hooibak en schuildakje, en dan naar achteren toe de track met in het midden nog een weiland.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:55

Roskur schreef:
Weet zo niet de precieze afmetingen, ik denk gemiddeld 12 x 25 m per weilandje?

Ze staan 24/7 buiten, hebben dus schuilmogelijkheid en een flinke zandpaddock in ronde vorm (middenstuk is ook gewoon gras en bestaat uit ong 2 weilandjes). We hebben 2 kleinere weides en 2 grotere, en de 2 grotere delen we door het midden voor de strookbegrazing. Ik ben ook voorstander van lekker buiten staan, dus altijd uitloop naar een bak of paddock is ideaal, kunnen ze zelf kiezen en schuilen wanneer ze willen. :)

Wij hebben voor een paar reden voor de track gekozen: Ten eerste zodat de paarden ook eens lekker kunnen rennen en dus langere stukken hebben om dat te doen, en verder ook zodat de paarden meer lopen (ze kijken graag eens wat er aan de andere kant van de paddock te zien is) en ze toch veel vrijheid hebben om rond te lopen ondanks dat ze op het zand staan. Ze lopen veel meer dan wanneer ze op een gewone paddock met dezelfde afmetingen zouden staan. Ook hebben ze aan de randen van de track altijd wat te knabbelen aan gras onder het draad, als ze zich vervelen kunnen ze dus altijd nog grasjes gaan zoeken omdat er veel meer 'zijkant' is dan bij een gewone bak of paddock. Hier (klik voor youtube filmpje) kan je gedurende het filmpje een beetje zien hoe het in elkaar zit, er zijn twee 'grotere' stukjes paddock, daartussenin een schuur met hooibak en schuildakje, en dan naar achteren toe de track met in het midden nog een weiland.

nou kijk daarom zit ik ook te twijfele mijn achterste weiland is ong 66 meter lang en 20 meter breed dus als je zo track rondlegt hou je niet veel en omdat we in toekomst ook nog veulle van mijn paard willen dus moet je wel een beedje ruimte over houden
maar hoe breed moet zo track zijn

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:07

Die van ons is denk ik 2 meter breed ongeveer. Er passen net 2 paarden naast elkaar langs, en in de hoeken wat meer ruimte.

Kijk anders eens hier, het paddockparadise gebruikt ook het principe van een track namelijk en staat veel informatie: http://www.paddockparadijs.nl/

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:11

Roskur schreef:
Die van ons is denk ik 2 meter breed ongeveer. Er passen net 2 paarden naast elkaar langs, en in de hoeken wat meer ruimte.

Kijk anders eens hier, het paddockparadise gebruikt ook het principe van een track namelijk en staat veel informatie: http://www.paddockparadijs.nl/

ooh dan zou het goed kunnen bedankt voor het meedenken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:03

2 meter is erg smal. Daar kunnen ze niet makkelijk op keren en met meerdere paarden kunnen ze elkaar klem zetten. De paden hier zijn 3 tot 6 meter breed en die van 6 meter bevallen het best, maar ook dan heb je ruimere stukken nodig voor als de paden wat langer zijn en ergens onderweg om willen draaien als ze aan het vliegen zijn.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:52

Ik vind het net kunnen.
Heb zelf een wei van een dikke 2000 m2 voor 3 mini's. Ze staan er praktisch heel het jaar op, behalve de nacht en bij slechte dagen, dan staan ze bij hun stal met paddock, en dat merk je wel. Ik deel het soms ook op in 2 zodat er weer wat kan bijgroeien, zeker na de winter is het nodig, of het nieuwe gras krijgt geen kans. Meestal laat ik het in 1 stuk zodat ze plaats genoeg hebben.
Voor mijn paardjes lukt dat wel maar voor jou kan het miss krap zijn.

Veel mensen zeggen van "oh dat lukt wel, je moet de wei maar opdelen zodat het gras kan groeien" maar dit kan voor mij dus echt niet altijd he. Je deelt het dan miss wel op en dan lukt het met het gras maar kan je paardje dan nog eens lekker rondcrossen in de wei? Want een wei dient niet enkel om te eten he.
Zoals op de foto hier ergens boven, daar kan een paard toch niet meer lekker crossen en paard zijn?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:55

Ik heb ook ong die hoeveelheid als jou, voor mijn shet en kwpn.

Ik heb het ingedeeld in 3 stukken wei, zodat ik altijd over kan weiden,
Verder heb ik een pad lopen langs de openingen van de weides, en eindigt aan de achterste weide.
Zo hebben ze altijd wat te lopen, en als het slecht weer is heb ik een soort paddock van 3x15 ongeveer.
Daar staan ze altijd wel beschut en kan ik ook hooi voeren als het slecht weer word.
Verder hebben ze de achterste wei nu kaal gegeten, en heb ik die gesloten en gisteren ingestrooid met mest zodat het kan groeien.
Het middelste gedeelte is de kleinste wei van de 3, en mogen hier dus maar paar uur per dag op.
En gezien de winter eraan kom, en ik toch wat over wil houden, blijven ze elke dag maar paar uur op de wei.

Het kan wel, maar je zal altijd wel moeten bijvoeren.
Dit is voor mij ook, in de ochtend krijgen ze hooi, en in de zomer in de ochtend en avond.

Kwa crossen mijn paarden kunnen op het pad en de weides wel crossen, maar ze zijn niet zo energiek :+.
Shetlief neemt wel eens een sprintje maar meer niet

Zelf vind ik 2 meter breed ook aan de krappe kant, gezien je ook een paard heb.
Ik heb zelf 3 meter breedte voor mijn pad.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:08

Zo'n gangpad zou te klein zijn voor de mijne, die springen echt alle kanten uit en lopen soms recht op elkaar af en draaien maar op het laatste moment af waardoor ze soms rare draaien en sprongen maken.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:13

Ik heb een wei van 40 x 60 en verdeeld over twee weides, en een pad waar ze van de ene naar de andere wei kunnen.
Mijn paarden[ twee fjorden en een shet] gaan er niet dagelijks in, maar om de dag en dat gaat super en zo worden ze ook niet vet. Verder staan ze op de uitloop, waar ze zelf de stal in en uit kunnen en lekker uit de zon staan[ vooral handig voor een perlino fjordje] en ze kunnen bij nat weer als de uitloop te modderig word in de bak. Ik ben er zo erg blij mee.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 09:14

amber_steph schreef:
Ik heb ook ong die hoeveelheid als jou, voor mijn shet en kwpn.

Ik heb het ingedeeld in 3 stukken wei, zodat ik altijd over kan weiden,
Verder heb ik een pad lopen langs de openingen van de weides, en eindigt aan de achterste weide.
Zo hebben ze altijd wat te lopen, en als het slecht weer is heb ik een soort paddock van 3x15 ongeveer.
Daar staan ze altijd wel beschut en kan ik ook hooi voeren als het slecht weer word.
Verder hebben ze de achterste wei nu kaal gegeten, en heb ik die gesloten en gisteren ingestrooid met mest zodat het kan groeien.
Het middelste gedeelte is de kleinste wei van de 3, en mogen hier dus maar paar uur per dag op.
En gezien de winter eraan kom, en ik toch wat over wil houden, blijven ze elke dag maar paar uur op de wei.

Het kan wel, maar je zal altijd wel moeten bijvoeren.
Dit is voor mij ook, in de ochtend krijgen ze hooi, en in de zomer in de ochtend en avond.

Kwa crossen mijn paarden kunnen op het pad en de weides wel crossen, maar ze zijn niet zo energiek :+.
Shetlief neemt wel eens een sprintje maar meer niet

Zelf vind ik 2 meter breed ook aan de krappe kant, gezien je ook een paard heb.
Ik heb zelf 3 meter breedte voor mijn pad.

bij mij is dat ook zo ik wil hem in drien gaan delen dan kan ik gaan omwisselen er komt ook in iedere wei een bak te staan nwet hooi erin een slowfeeder eigenlijk en voor de stal waar altijd hooi in zit zodat ze altijd lekker kunnen eten en veel bewegen hoeft niet sprinten ik race tog al vaak zat met me paard langs de dijk nen thuis maakt ze af en toe een keer een stuiterbokje in de bak mar voor derest niet echt
bedankt voor het meedenken