staart wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneppie

staart wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 00:10

Mijn jonge tinker merrie plas door haar staart heen. Staart is redelijk dik en wit, tenminste ooit misschien weer :D
Daardoor zit er urine steen op een hele dikke streng. Die is inmiddels donker geel en voelt aan als stro touw. Ook na een flinke was beurt. Ook na het aan brengen van cowboy magic of andere ontklitters.

Weet iemand een shampoo of andere gouden tip om die streng weer schoon te krijgen. De staart is niet uit te pluizen vanwege die stroeve dikke streng.
Daardoor blijft ook een groot gedeelte in een pijpekrul zitten.

Help!'

Mendi

Re: staart wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:19

je kan eens zilvershampoo proberen, daar krijg je het vaak weer helemaal wit mee

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:20

staartzak

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:22

De staart of streng 10 min laten weken in lauwwarm water met biotex-groen, uitspoelen, dan goed uitpluizen (event cowboy-magic detangler erin doen als nog niet lukt) dan wassen met zilver shampoo/shine in yellow out shampoo (1x gewoon, 2e keer even in laten trekken) en daarna weer uitpluizen en detangler. Je bent er even mee bezig, maar als het dan schoon en los is, goed bijhouden, dus vaak even uitpluizen, kan het ook niet meer zo'n streng worden.

Thillydh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:24

zilvershampoo of met dreft!:)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:24

Mmm. Ik ga jullie tips zeker uit proberen. Staartzak daar is de staart te dik voor daardoor te zwaar en pist ze er nog tegenaan. Als de staart schoon is wil ik ook eens kijken of er een vlecht in kan (niet in de vliegentijd)
Zilverschampoo had ik al geprobeert. Maar biotex en dreft had ik nooit aan gedacht.
Pyralis dat weken is ook een super idee. Eens kijken of ze zo lang wil stil staan. Heb nog ergens een oude barkruk, emmer erop en weken maar :D
Als de staart schoon is zal ik dat vermelden.
Ze kwam in het voorjaar uit de opfok vandaar dat het zo enorm aan gekalkt is.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:44

wat ik zelf ook altijd goed vind werken is een emmer met warm water en daarin groene zeep daar wordt de staart ook altijd weer mooi wit van. Succes!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:05

staartzakken zijn er in allerlei maten..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:10

Ik heb hier vorige week een witte staart (spierwit) weer wit proberen te wassen. Heb eerst geweekt met opgeloste biotex Daarna cowboy magic Shine in yellow out gebruikt. Speciale shampoo voor witte vachtjes en staarten. En daarna nog cowboy magic detangler gebruikt voor goed ontklitten. Enkele dagen daarna heb ik de staart weer met Shine in yellow out gedaan, gevolgd door zilvershampoo. En weer detangler erin. Staart is mooi wit nu.

Succes ermee! Witte staarten zijn mooi maar wel een crime om wit te houden.... (en dan is onze poown ook nog bont waarbij overwegend wit, oa 4 hoge witte benen.....)

Oja betadineshampoo schijnt ook te werken, nog niet geprobeerd...

Kun je tegen de urinesteen niet weken in azijnoplossing? Alleen de haren, niet de staartwortel. Het bestaat immers uit kalkachtige afzetting uit de urine en dat lost het beste op in zuur.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:32

Dreft e.d. maken het haar alleen maar stroever.
Biotex is ideaal, en dan een fijne anti-klit :j

Enneh.. ik hou de staart hier echt niet wit.. :evaw:

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:34

De staart weken in soda (alleen de haren, niet de staartwortel!). Niet aan te raden om dat wekelijks te doen, maar eenmalig kan geen kwaad (ik heb het hier ook al gedaan). Daarna goed schoon proberen te houden en eventueel een staartzak omdoen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:35

Mijn merrie had dit helaas ook toen ze thuis kwam. Alles geprobeerd, allemaal zonder resultaat.

Enigste actie die heeft gewerkt is helaas de schaar er in. Heb de streng er uit geknipt. Gelukkig heeft ze een hele dikke staart en zat de streng aan de onderkant, je zag er dus niet van.

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:09

Storm199

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:23

Zag het ook al staan maar probeer betadineshampoo eens. Heb het altijd bij mijn paard gebruikt, werkte prima. Wel daarna equistar gebruiken anders is er geen doorkomen aan. Veel succes!