klein stukje wei te huur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

klein stukje wei te huur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 20:36

Ik kan een klein stukje achter onze woning huren. Het is altijd een wens geweest om mijn e-pony bij huis te hebben staan, maar ik vraag me af of dit wel kan.
Het is namelijk een klein stukje grond, ongeveer 50 meter bij 50 meter. Op dit stukje staat ook een gebouwtje waar ik een (inloop)stal in kan maken en er is plek zat voor alle spullen, voer e.d.
Omdat ik haar niet alleen zou willen laten staan zou er ook een shetje ofzo bij moeten komen.

Er staat natuurlijk niet genoeg gras voor twee pony's dus ik zal bij moeten voeren (waar ze nu staat wordt ze ook bijgevoerd omdat er niet genoeg gras staat) maar dit lijkt me het probleem niet.

Voor mezelf zie ik veel voordelen en het lijkt me superleuk en handig, pony 's bij huis. Denken jullie dat het kan?

_Balou

Re: klein stukje wei te huur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:37

Ik ben bang van niet, het is echt superklein!!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:37

Is 50 x 50 niet heel klein voor 2 viervoeters, of ben ik nu helemaal in de war? :o?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:38

Moet je is kijken op de wiki, hoeveel m2 1 paard wel niet nodig heeft!

Nee, jij bent niet in de war dat is echt piepklein :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:39

Ik vind het ook wel wat klein, of je moet dichtbij nog een stuk kunnen huren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:43

ALs uitloop voor twee paardjes is het een ideaal stukje.
Dat alleen betreft de grootte.
50 X 50 is 2500 m2
Een wedstrijd bak is 20 X 40 is 800 m2
Gras is binnen een week weg, dus je moet bijvoeren zoals je het op stal zou doen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 08-09-12 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 20:49

het is ook bedoeld als uitloop idd, ik moet bijvoeren (net zoals ik dat nu ook al doe)....
Waarom zou het te klein zijn? Alleen omdat er niet genoeg gras staat? Het is wel ruimte genoeg om de benen te strekken en ze kan dag en nacht op dit stukje blijven, zomer en winter en ze zal zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staat, vind ik wel ideaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:52

50 x 50 meter is groter dan twee rijbakken. Dus ruim 1 bak per paard. Ik denk dat 't kan. Mijn verzorghaf vroeger stond samen met een andere haf in een uitloop dat zo groot was als een rijbak en dat ging prima, niet om te grazen maar als je bijvoert hebben ze toch genoeg ruimte om een sprintje te trekken? Als je ze genoeg kunt geven zou ik 't doen :j

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:53

max66 schreef:
het is ook bedoeld als uitloop idd, ik moet bijvoeren (net zoals ik dat nu ook al doe)....
Waarom zou het te klein zijn? Alleen omdat er niet genoeg gras staat? Het is wel ruimte genoeg om de benen te strekken en ze kan dag en nacht op dit stukje blijven, zomer en winter en ze zal zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staat, vind ik wel ideaal.

Ik maak me eerder zorgen over paarden die in de modder staan als ze buitenwillen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:56

ja dat is het probleem, de grootte is best oke, maar wat voor grond is het? Als het bv kleigrond is, heb je 50 bij 50 prut...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:58

Ze woont in Arnhem zo te zien, denk niet dat 't klei is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:02

Als je een stuk zou betegelen, zodat ze in de herfst en winter niet wegzakken in de modder, zou het een prima paddock zijn. Maar dat houd dus wel in dat je volledig moet voeren want gras zal je er niet echt van krijgen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 21:23

nee, aan gras is het niks, dat weet ik. Het is wel kleigrond, er is een klein stukje (voor het gebouwtje) betegeld.
Ook moet ik een stukje hebben voor de mesthoop. Los daarvan moet ik eerst nog maar eens zien dat ik vergunning van de gemeente krijg natuurlijk. Ook moet ik nog kijken welke investeringen ik moet doen en wat dat kost. Op dit moment staat het vol onkruid, brandnetels enzo, dus ik moet iemand die verstand heeft van weidebeheer maar eens vragen wat er moet gebeuren.
Verder moeten er stallen gerealiseerd worden in het gebouwtje, hier zijn nu een aantal kamers met ramen. Misschien kan ik vrij simpel zo'n kamer gebruiken als stal (wel een supergrote stal hoor, ongeveer 10 bij drie), hier is ook een deur naar buiten waardoor ze in en uit kunnen lopen wanneer ze willen. Ik zou een kamer als zadelkamer kunnen gebruiken en een kamer voor opslag van hooi/stro/voer. Er is zelfs een wc en een keukentje!

Het is stukje is eigenlijk geheel omheind met hekken van twee meter hoog, ik zou dus geen stroomdraad nodig hebben. Wel moet ik ongeveer 50 meter afzetten omdat ze anders zo onze tuin in zou kunnen lopen (het grenst direct aan onze tuin, er zit niks tussen, ja, een paar leilindes).

Ik zou het wel heel leuk vinden, maar moet natuurlijk nog bekijken wat het allemaal gaat kosten, want ik zal zeker niet goedkoper uit zijn als bij de stalling waar ik nu sta...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:41

Het is de vraag of je een shetlander wel graag dag en nacht op het gras wilt houden. Het gewicht is beter te controleren als je ze 's nachts in een zandpaddock zet en bijvoert met hooi. Evt. in een hoge bak zodat de E pony daar makkelijk uit kan eten, en de shet het met de restjes moet doen die de E pony laat vallen.

Ik zou dus een stukje zandpaddock maken met wat bestrating rond de inloopstal zodat je je pony´s evt. ´s nachts van het gras kunt halen, en dan je wei in minimaal 2 stukken verdelen zodat je kunt wisselen welk stuk je open zet vanuit je paddock met inloopstal.

Voor 2 pony´s is een paddock van zo´n 300 a 400m2 ruim zat, en dan houdt je nog 2 stukken wei van 1000 a 1100 m2 over (of 3 van zo'n 700m2, nog beter, want dan heeft het meer weken rust). Als je de pony's er alleen overdag op laat lopen dan kun je in de zomer heel lang toe met je gras. bijvoeren doe je dan in de paddock zodat je gras die uren rust heeft en bij kan groeien/kan herstellen en voor het echt kort wordt, zet je ze om naar het andere stuk. Op die manier eten ze het niet zo kort dat het minder snel gaat groeien en houdt je meer en langer gras.
Als je ze 's nachts ook op die wei laat, dan is het gras sneller op en ook al voer je hooi, ze blijven toch dooreten aan de kleine sprietjes. Dus eerder te dikke pony's (vooral de shet) en over het jaar genomen minder gras en meer bijvoeren.

Inderdaad is van belang hoe droog en stevig de ondergrond is. Als je een droge wei hebt, kunnen de paarden er het hele jaar op lopen
zonder het echt stuk te lopen. Kaal is dan minder erg.
Dan doe je bijvoorbeeld 's zomers omweiden en in de winter krijgen ze dan bijvoorbeeld vanaf dat beide stukken kaal zijn het hele stuk, en ergens half februari sluit je 1 of 2 delen weer af om het rust te geven en te bemesten en hebben ze tijdelijk een kleiner stuk en als dan het stuk dat rust heeft gehad en bemest is weer goed is gegroeid, dan schuif je ze door en krijgt het winter stuk rust.

Heb je een nat en zacht stuk, dan lopen ze veel meer stuk of je moet ze er op tijd afhalen of veel korter op laten.

Hier thuis heb ik bijvoorbeeld de paarden als het even kan en ze rustig genoeg zijn liever elke dag 2 uurtjes op de wei, dan het eerste deel van de winter nog een "hele" dag en dat alles kort, kaal en kapotgelopen is en ze van januari/maart nergens meer kunnen lopen. De paarden zijn blij met elke dag even op de wei, met gras! ze vinden het niet erg als het maar 2 uurtjes is, maar wel als het een dikke drekbende is en er geen gras meer staat. Helaas hier geen goede zandgrond. 200 meter verderop bij de buren op de hoek dan weer wel. Ik heb net pech...

Edit: lees net je berichtje hierboven:
Als je veel moet investeren en de bodem is niet zo best, en je bent tevreden over je pensionstal en die is dicht bij genoeg, dan zou ik er niet aan beginnen. Het is veel werk, kost veel tijd, bloed, zweet en tranen en als je je investeringen en kosten goed meerekend, ben je zeker duurder uit dan in pension. Zeker bij huur. Met koop kun je dan nog denken dat de waarde van de grond ook stijgt, dus dan kun je anders rekenen.
Daarbij een extra pony die een hoefsmid, wormenkuur enting en met wat pech vaker een dierenarts nodig heeft...

De reden dat wij paarden aan huis zijn gaan houden is omdat zowel mijn man als ik tijdrovende hobby's hebben en we elkaar veel te weinig zagen. Nu kunnen beide hobby's grotendeels op eigen terrein en is het zelfs redelijk te combineren met de zorg voor onze dochter omdat ze overdag met bepaalde dingen gewoon om ons heen kan spelen of kan "helpen" en alsze op bed ligt is de babyfoon een hele mooie uitvinding om buiten bezig te kunnen zijn. Maar de tijd en de kosten en het inleveren van vrijheid, die balans ligt wel eens de verkeerde kant op...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:45

Zoals joyceB het uitlegd vind ik het eigenlijk nog niet zo heel slecht.
Ik zelf zou graag de paardjes aan huis willen hebben, dus ik zou het zeker proberen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 21:55

joyce wat de kosten betreft denk ik idd niet goedkoper uit te zijn. Nadeel van mijn huidige pensionstal is dat het 10 km van mijn huis is. Ik ga dan ook niet iedere dag naar mijn paardje en vind dat wel jammer. Daarbij moet ik dan ook de bezinekosten tellen natuurlijk (toch 80 km per week). Voordeel is dat alles voor me gedaan wordt..

Voordeel van bij huis is ook dat de manege op 10 minuten stapafstand is. Daar kunnen we lid worden en gebruik maken van binnen/buitenbak en twee keer per week lessen.
Nu heb ik af en toe iemand die me komt lesgeven op stal...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:00

Als het kan, zou ik het doen, heerlijk toch, lekker aan huis!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:48

Ik zou het ook zeker doen.
Alleen begrijp ik dat je paarden wil stallen in een soort huisje?
Mijn paarden staan wel bij iemand anders, doe zelf verder alles, dus ook weidebeheer.
Het is wel heel zwaar werk, vergis je daar niet in!
En je moet rekening houden met je mest, waar laat je die? Die moet wel bepaalde afstand van huizen afstaan.

Ik ben ook zeer blij dat ik iets voor "mezelf" heb. Kan ik alles zelf regelen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:50

als je bijvoert en ze genoeg beweging geeft lijkt het me geen probleem, anders is het echt te klein

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:52

Ik heb een Shet en een Welsh 24/7 op 2500m2 staan. In de zomer zijn ze alsnog moddervet en in de winter staan ze op een ander klein, maar ruim genoeg stukje, gedeeltelijk bestraat, zodat ze het weiland niet kapot trappen. Ik voer ze dus alleen in de wintermaanden bij.

Dat het te klein is vond ik dus echt onzin. Ook bij mij is het 50x50 en ze hebben dus alle ruimte om te rennen en te vliegen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:34

50 bij 50 is echt niet piepklein hoor. Natuurlijk wil iedereen 4 ha aan zijn huis.
Als ik zo een stuk zou kunnen huren net achter mijn achtertuin dan zou ik echt geen moment twijfelen, wat bokt ook zegt. :=

Ik heb momenteel twee paarden en een shet op 50 bij 50 staan en dat gaat perfect hoor. Gras is idd wel nul komma nul. Je hooiverbruik is het ganse jaar zeer hoog. Maar tegelijkertijd vind ik deze kale wei ook ideaal voor de shet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:38

Volgens mij kan het wel als je bijvoerd hoor ;) Het is denk ik wel handig om ook een stukje zand aan te leggen met wat stenen. In de winter kan de wei misschien nogal een modderpoel worden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:41

Van 50 x 50 kan je iets heel erg leuks maken (kijk maar eens in mijn profiel), maar dat vraagt wel wat investeringen. Zeker omdat je wat met die kleigrond zal moeten doen, een droge paddock is wel het minimale wat je nodig hebt op een klein perceel.
Het is de vraag of het verstandig is om veel kosten te maken op grond die je huurt.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:25

Mijn grootste zorg zou zijn of je het land echt voor langere tijd (jaren) kunt huren en of de verhuurder er mee accoord gaat dat je het "huisje" voor een deel gaat verbouwen tot inloopstal. Als je dat op papier kunt krijgen zou ik zeggen; ga ervoor :)
De eerste paar jaar is het dan financieel mss wat zwaar om alles zo in te richten dat het goed werkbaar is en ook zal het heel wat "hoofdpijn" kosten om de andere dingen goed geregeld te krijgen (hooi leverancier, mest afvoer of composthoop, weide beheer e.d.) maar als je dat stadium voorbij bent en je hebt er routine in dan heb je het ergste al gehad.
Dan kan je een spaarpotje gaan maken voor je vaste lasten en onderhoud en hoewel het meer werk is dan je paard op een pensionstal hebben, levert het in mijn ogen wel meer voldoening op.
Ik weet trouwens niet hoe groot jullie tuin is maar als die groot genoeg is kun je daar mss ook nog iets mee :)

Mijn 2 (sobere) D/E pony's staan op een stuk wat niet zoveel groter is als wat jij nu aangeeft maar ik heb door bijvoeren en strookbegrazing het hele jaar voldoende gras. Moet er wel bij zeggen dat we tegen het bos aan staan op zandgrond dus ik weet niet hoe het zou zijn met klei

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 16:25

ik moet idd alles nog eens goed bekijken hoor. Het huisje is een behoorlijk huis (was in gebruik als scoutinggebouw) als ik zou willen kan ik er wel 8 stallen in maken, zo groot is het wel.

De periode van huren is zeker nog een punt. Als het maar voor bv vijf jaar zou zijn (er is sprake van dat het gebouw tegen de grond gaat en een fietspad dwars door de wei heen komt te lopen) weet ik niet of het de investering waard zou zijn, hoewel er eigenlijk niet veel hoeft te gebeuren.
De ruimte waar ik de stal in gedachte heb zou niks aan hoeven te gebeuren, is nu gewoon een kamer met ramen en een deur naar buiten. Kamer leeghalen en stro erin! Omheining is grotendeels ook goed.

Alleen de "wei" moet iets aan gebeuren, is nu een en al onkruid.

Ik moet ook nog informeren naar de kosten van hooi/stro/voer en afvoeren mesthoop, ik weet natuurlijk wel wat de kosten op mijn huidige stal zijn en ken alle leveranciers.

Het belangrijkste is natuurlijk de vergunning van de gemeente en toestemming van de eigenaar om er een stal in te mogen maken....