Ervaring paard bij boeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Ervaring paard bij boeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:59

Ik was wel benieuwd naar jullie ervaringen als je je paard bij een boer hebt staan?
Wat betaal je?
Wat moet je jezelf doen, wordt er ook iets voor je gedaan?
Brand los!

kleinvosje

Re: Ervaring paard bij boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:01

Ik sta bij de boer, een varkensboer om precies te zijn. Zijn vrouw heeft zelf ook twee paarden en een jaarling, en had stallen leeg, ik sta er in 1. Ik hoef niets te doen, alleen voor mijn eigen brokken te zorgen. Er is een kleine bak en in de zomer rij ik in het land. Ik ga daar niet meer weg, behalve als ik zelf zou gaan verhuizen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:08

Ik heb twee jaar bij mijn paard bij een boer gestaan. Wei van 60 are, drie schuilstallen, plek voor zadelkast en voer etc, hooizolder met hooi en waterpomp. Geen elektriciteit, licht of stromend water, zelf krachtvoer voorzien. We moesten alles zelf doen, hooi geven, water aanvullen, stallen en weide uitmesten. De wei moest elke dag volledig mestbal-vrij zijn.

Opzich was het een leuk stukje en ik heb er graag gestaan, maar de boer was soms erg vervelend. Hij had zelf altijd schapen gehad en vergeleek paarden continu met schapen en verzon op basis daarvan de raarste regeltjes. Uiteindelijk zijn we er vertrokken, we hadden er nog twee paarden bijgekocht (mijn paard stond daar samen met shetlander van een vriendin) en daar was geen plaats voor. Het was wel een opluchting de bemoeienissen achter me te kunnen laten :) Nu moet ik wel zeggen dat deze boer een uitzondering was, hij houdt geen enkele huurder langer dan een halfjaar (buiten wij, die zo gek waren :') ) en staat ook wel in het dorp bekend om zijn rare regeltjes. De weide zelf was wel heel fijn en altijd droog in de winter, ook niet onbelangrijk!

edit: ik betaalde 90 euro per maand per paard. Opzich niet veel, maar dit was dus enkel voor gebruik weide + hooi in de winter, verder kwam er niets bij (we hadden ook geen piste).

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:54

Ik sta ook bij een boer. Wel alleen, zonder andere paarden maar we wachten tot er ergens een plekje vrijkomt. Ik betaal €150,- per maand. Ik heb dan een stal van 3 bij 3,5 plus de mogelijkheid om met de kalfjes te snuffelen. :+ Ook heb ik een weitje en als dat gras te laag of te hoog is er ook nog een ander weitje om te staan. Ze wordt 's ochtends buiten gezet, 's avonds binnen gezet. Er wordt hooi gevoerd, 's zomers twee keer per dag en 's winters drie keer per dag. Ook wordt de stal uitgemest elke dag.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:57

ik betaal 185 paard word elkedag buiten gezet binnen gehaald gemest gevoerd. De bak is klein maar die gebruik ik toch niet aangezien ik tegenwoordig men :')

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:01

Mijn paarden staan ook bij een boer, mijn eigen boer om precies te zijn :P. Bevalt uitstekend, al moet ik wel zelf voeren en water bijvullen. Weideonderhoud wordt gedaan, net als 1x per week met de shovel mijn paddock (steen) schoonvegen. In geval van nood heb ik 1 stal van 4x5 meter (kraamhok van de koeien), die is ingericht voor de paarden (zijwanden dicht, watervoorziening). In de winter wil mijn boer nog wel eens even wat voeren tussen de middag, en regelt hij (als ik werk) dat ze water hebben als het vriest. Ik rij in de buitenbakvan onze buren (loonwerker, en daardoor perfect onderhouden en droog) of in het bos achter huis.

Mijn boer is ook een tikje eigenwijs, en dacht dat paarden veel makkelijker waren dan koeien :D.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:02

Ik sta al 10 jaar bij een boer. Nu het melkvee is verkocht hebben we mooiere boxen op de plaats waar vroeger de kalven stonden. Ik sta er met 2 paarden en zijn dochter heeft er 1 en een paar shetten. Hij voert in de ochtend, zijn dochter zet ze 's middags op de wei (of voert ze in de winter) en ik voer 's avonds en haal ze weer binnen. ik mest zelf mijn stallen uit en mag zelf weten hoeveel stro ik gebruik. Ik betaal minder dan 100euro per paard. Het bevalt mij erg goed op een boerderij

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:03

Ik sta ook bij een boer/handelaar en ik betaal niets aan voeding, ontworming, stallen etc:) alleen inentingen en kosten die ik zelf extra maak betaal ik.
In ruil daarvoor doe ik wel ontzettend veel voor hem

esthertje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:11

Een paard plaatsen bij een boer kan of goed gaan of slecht gaan.
Je moet gewoon een goed gevoel erbij hebben en duidelijke afspraken maken waar je het beide mee eens bent. En niet dingen die je minder vind toch toestaan omdat het bijv. zo goedkoop is. uiteindelijk wil je het beste voor je paard.
Heb zelf geen paard bij een boer gehad, maar ken wel iemand waarbij het eigenlijk gewoon goed ging.
Moest wel zelf de wei afmaken met schrikdraad ipv prikkeldraad.

En een boer heeft iniedergeval wel verstand van dieren, niet persee van paarden maar zal ziekte of iets misschiensneller herkennen.
En heeft een dierenarts die vast wel regelmatig langskomt en misschien ook wel even naar je paard zou kunnen kijken, waardoor je misschien voorrijd kosten kunt verdelen.

bailey94

Re: Ervaring paard bij boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:27

Ik sta ook bij een boer
Echt super
Hele zomer 24/7 wei
Buitenbak
Veel land
Staan maar met 3 paarden
Staan ze snachts op stal
3x3 meter
In de winter worden ze in de bak gezet