Kosten stalling bij een boer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Kosten stalling bij een boer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:08

Hallo,

Ik moet even iets voor een vriendin uitzoeken.
Zij vroeg zich het volgende af, wat moet je ongeveer zelf betalen voor stalling bij een boer?
Hier vanuit gaan:
Je hebt kale huur, er moet dus nog een bodem in je stal
Paard kan gewoon op gras en naar buiten en paddock e.d.

Wat zijn de overige kosten? Zoals voer, stro of zaagsel?

Groetjessss

Update;
Ik moet vlas of zaagsel hebben, dit is 7 a 8 euro per pak
Paard gaat naar buiten van 9 tot 20 uur
Prijs van krachtvoer?
Laatst bijgewerkt door Bhodi op 08-09-12 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

DoTiramisu

Re: Kosten stalling bij een boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:10

Dat hangt af van waar je dit allemaal koopt.
Dat is bij elke handelaar verschillend.

Google kan je eventueel ook helpen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:11

Hangt sterk af van welke omgeving. In Limburg en Friesland is het goedkoper dan in de randstad...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:13

Stro of zaagsel/vlas ligt er aan hoe het ingekocht word en of je stro in van die grote balen hebt of kleine. Vlas betaal je rond de 7 a 8 euro voor een pak en heb je er minimaal 1 van nodig per week. Ik ben voor stro in de maand rond de 30 euro kwijt. Bedoel je met voer, ruwvoer of krachtvoer of beide?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:14

In de winter kan een paard niet echt meer leven van het gras, daar zal bijgevoerd moeten worden. Dus die kosten komen er ook nog bij.

Het is regio afhankelijk maar ook hoe groot je de pakken wilt; kleine pakjes stro zijn makkelijker op te slaan maar wel duurder dan zo'n heel erg groot pak uiteindelijk.
Hooi idem dito.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:19

Ik betaal 150, incl vlas, stro, hooi, koopt de boer, heeft een groot bedrijf bij normaal gebruik kost het niks extra. Hooi word in de winter gegeven door hun 2x, is paarden kuil. in de zomer 24/7 buiten op het weiland, winter overdag op zand of stenen padock, word binnen en buiten gezet. Er staan ongeveer 8 paarden bij deze boer. Hebben ruime stallen. Boer heeft melk vee bedrijf. We mesten zelf. We staan per 2 op het land en je doet het dus met je weide genoot om ste beurt.
Tegen meer prijs word er gemest.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:23

Het gaat om de omgeving groningen.
Ik bedoel ruwvoer en krachtvoer haha.
Ik weet dat een paard niet van alleen gras kan leven, maar ik wil de kosten even op een rijtje hebben!
In ieder geval super bedankt alvast! :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:24

Wil je je paard 23u per dag in een box of altijd buiten met mogelijkheid om een stal in te gaan?

Mijn pony's staan welliswaar niet bij een 'boer' maar ik moet wel alles zelf regelen. In de zomer verbruik ik €0,- aan strooisel, ze kunnen de hele dag buiten en uit de regen staan in de box (al worden ze liever nar blijkbaar) en in de winter kunnen ze ook de hele dag buiten en ik verbruik dus zeker geen pak vlas per week. Afgelopen winterseizoen heb ik zelfs gered met 8 balen vlas.
Hooi verbruik ik wel jaarrond.

Het is net hoe je het inkoopt (grote/kleine hoeveelheden) en hoe je je paard gaat houden. Een paard wat 23u per dag op stal staat zal meer strooisel verbruiken dan een paard wat hele dagen lekker buiten loopt.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:26

Het paardje gaat heerlijk buiten lopen! Zolang dat kan natuurlijk! :D
Nog meer adviezen, ik ben namelijk erg nieuwsgierig! En dan kan mn vriendin snel regelen en kijken of ze het rond krijgt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:19

Omgeving Groningen stad?
Of provincie?

Voor alleen wei, zonder voorzieningen (dus ook geen paddock) zit je bij de stad al snel op 75 euro voor een paard. Grote hooi pakken kun je al voor 45 euro krijgen maar dan moet je wel zelf die pakken à 450 kilo vervoeren. Of je betaald meer voor de bezorgkosten.

Wil je een stal erbij, zul je omgeving stad al richting 100 gaan.

Provincie liggen de kosten lager :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:29

vuurneon schreef:
Omgeving Groningen stad?
Of provincie?

Voor alleen wei, zonder voorzieningen (dus ook geen paddock) zit je bij de stad al snel op 75 euro voor een paard. Grote hooi pakken kun je al voor 45 euro krijgen maar dan moet je wel zelf die pakken à 450 kilo vervoeren. Of je betaald meer voor de bezorgkosten.

Wil je een stal erbij, zul je omgeving stad al richting 100 gaan.

Provincie liggen de kosten lager :)

Gewoon in de provincie, de kosten van die stal daar, is gewoon een lege stal met een groot stuk land. Er moet echt puur de bodembedekking en het voer e.d. nog geregeld worden. En andere kosten, want ik zie iets over het hoofd, maar ik weet niet wat, ik wil graag even alles op een rijtje ;)

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:36

Ik ben E100 kwijt bij een boer. Hier zit echter wel een loopstal, onbeperkt sto, kuil en mais bij. Omdat mais niet de goede verhoudingen heeft kwa mineralen koop ik zelf mineralen erbij. E40 voor 8 mnd.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:39

Orrie_VBW schreef:
Ik ben E100 kwijt bij een boer. Hier zit echter wel een loopstal, onbeperkt sto, kuil en mais bij. Omdat mais niet de goede verhoudingen heeft kwa mineralen koop ik zelf mineralen erbij. E40 voor 8 mnd.

Krijgt je paard ook nog iets van brok ofzo bij? Ik heb er dus niks bij, geen stro, hooi of iets anders, dat moet ik dus even weten en de prijzen daarvan e.d.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:54

Ik betaal 50 euro voor een groot pak hooi; daar voer ik in de winter 2 pony's mee voor bijna een maand.
Stro gebruik ik amper; 30 pakjes per winter (pak à 3 euro)
Krachtvoer; 1 zak per maand à 10 euro.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 17:57

vuurneon schreef:
Ik betaal 50 euro voor een groot pak hooi; daar voer ik in de winter 2 pony's mee voor bijna een maand.
Stro gebruik ik amper; 30 pakjes per winter (pak à 3 euro)
Krachtvoer; 1 zak per maand à 10 euro.

Kijk hier heb ik wat aan! In dit geval gaat het om 1 paard. Paard is zeer netjes op stal, dus komt waarschijnlijk op vlas, dit kost rond de 8 euro per pak en is dus prima betaalbaar. Krachtvoer rond een 10tje kom ik ook ongeveer op. Als ik een groot pak hooi kan regelen, dan is het dus in principe klaar, want ze zal voornamelijk buiten komen staan. Zijn er nog andere kosten die ik over het hoofd zie?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:03

ik betaal, €100, voor lege schuur, kale wei, rijbak met verlichting, water en stroom en ze wordt in de wintermaanden gevoerd smorgens en evt, als het weer het toelaat buitengezet in de winter, als het weer beter is staan ze dag en nacht buiten, dat is meestal deel van de lente, hele zomer en soms deel van de herfst. er is heel de dag toezicht ze staan vlak bij het woonhuis en er is de hele dag iemand thuis.
wij hebben zelf de stallen gezet en de omheining gezet, dit nemen we mee als we weg zouden moeten is ook van ons zelf, ook hebben wij een trekker en sleep, maaier ed, en onderhouden wij de rijbak en weide zelf, maar in het voorjaar rijd de boer 1x drijfmest en de rest strooien we kunstmest en die kopen deels zelf en deel de boer. de stallen mesten we zelf maar de mesthoop wordt weggehaald door de boer.

ik betaal €35,- per maand aan hooi/voordroog of kuil, meestal voeren we voordroog. deze prijs is een vaste prijs omdat we altijd bij de boer inkopen en dus iets korting krijgen, voer niet onbeperkt maar wel genoeg, bij onbeperkt groeit ze uit haar velletje. gebruik ongeveer 1 pak per maand per paard, zón pak is rond de 400 kilo.
ik gebruik vlas en gebruik 1 pak in de week mijn pakken koop ik met hele grote partijen en betaal dan €6,- excl btw. maar heb wel rubberen matten in mijn stal liggen en heb allen wat vlas zodat de pies niet zo hard opspetter tegen de benen van het paard.
ik voer ruim een halve schep meusli op een dag en een zak kost €13,95 per 25 kilo, doe dus bijna 2 maanden met een zak.
in de winter of als er weinig gras meer is zoals nu voer ik paar x per week bietenpulp of zemelen als extratje beide zakken kosten €8,50 per zak en daar doe ik bijna heel de winter van, ze kijrgen dan maar een 1 schep geweekt per keer.
in de winter koop ik ook weleens wat stro als ze veel binnenstaan dan heeft ze wat te knabbelen, en daar betaal ik €5,- extra voor per maand, meestal stop ik dat in de zakken van de vlas en gebruik dan ongeveer 2 pakjes per maand, dit is dan gewoon als extratje

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 18:09

CoRiNa1983 schreef:
ik betaal, €100, voor lege schuur, kale wei, rijbak met verlichting, water en stroom en ze wordt in de wintermaanden gevoerd smorgens en evt, als het weer het toelaat buitengezet in de winter, als het weer beter is staan ze dag en nacht buiten, dat is meestal deel van de lente, hele zomer en soms deel van de herfst. er is heel de dag toezicht ze staan vlak bij het woonhuis en er is de hele dag iemand thuis.
wij hebben zelf de stallen gezet en de omheining gezet, dit nemen we mee als we weg zouden moeten is ook van ons zelf, ook hebben wij een trekker en sleep, maaier ed, en onderhouden wij de rijbak en weide zelf, maar in het voorjaar rijd de boer 1x drijfmest en de rest strooien we kunstmest en die kopen deels zelf en deel de boer. de stallen mesten we zelf maar de mesthoop wordt weggehaald door de boer.

ik betaal €35,- per maand aan hooi/voordroog of kuil, meestal voeren we voordroog. deze prijs is een vaste prijs omdat we altijd bij de boer inkopen en dus iets korting krijgen, voer niet onbeperkt maar wel genoeg, bij onbeperkt groeit ze uit haar velletje. gebruik ongeveer 1 pak per maand per paard, zón pak is rond de 400 kilo.
ik gebruik vlas en gebruik 1 pak in de week mijn pakken koop ik met hele grote partijen en betaal dan €6,- excl btw. maar heb wel rubberen matten in mijn stal liggen en heb allen wat vlas zodat de pies niet zo hard opspetter tegen de benen van het paard.
ik voer ruim een halve schep meusli op een dag en een zak kost €13,95 per 25 kilo, doe dus bijna 2 maanden met een zak.
in de winter of als er weinig gras meer is zoals nu voer ik paar x per week bietenpulp of zemelen als extratje beide zakken kosten €8,50 per zak en daar doe ik bijna heel de winter van, ze kijrgen dan maar een 1 schep geweekt per keer.
in de winter koop ik ook weleens wat stro als ze veel binnenstaan dan heeft ze wat te knabbelen, en daar betaal ik €5,- extra voor per maand, meestal stop ik dat in de zakken van de vlas en gebruik dan ongeveer 2 pakjes per maand, dit is dan gewoon als extratje

Okee, duidelijk kostenplaatje, ik zal alleen alles zelf moeten betalen, moet alles zelf regelen. Maar bedankt, hier heb ik echt heel veel aan! ;)

xroselyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:16

Mijn paard staat ook bij een boer en daar betaal ik €150 per maand voor alles dus eten ( halve baal droge hooi en in de avond een bak met wortels en brood) drinken en gebruik van de rijbak hij brengt ze naar de weide en paddock alleen ik heb geen stro maar rubberen matten dus dat kost me niks :D succes! :j

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:25

Ik koop geen brok, maar een volledig mineralen suppelement waar alles in zit voor E40 waar ik 8mnd mee kan doen. Naast voldoende ruwvoer is dit voldoende voor mijn paard. Voor 1 paard zou ik geen grote balen kuil kopen, die gaan je kapot. Volgens mij zit kleine pakjes hooi op E3.00?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:04

xroselyn schreef:
Mijn paard staat ook bij een boer en daar betaal ik €150 per maand voor alles dus eten ( halve baal droge hooi en in de avond een bak met wortels en brood) drinken en gebruik van de rijbak hij brengt ze naar de weide en paddock alleen ik heb geen stro maar rubberen matten dus dat kost me niks :D succes! :j

Dus jou paard ligt alleen maar op rubberen matten? En niet op beetje stro?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:39

Buffelo schreef:
xroselyn schreef:

Dat lijkt mij ook niet heel fijn nee, het paard moet wel op een bodem komen te staan!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:43

hier in de randstad ben je bij een boer als je een beetje zoekt, 160 euro kwijt, dan krijgt ie 2kg biks per dag, 1 zak vlas per week en hooi, redelijke buitenbak en zomers 24/7 op t land, wil je meer gaat de prijs hier in de buurt snel omhoog

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:51

Hier een complete prima stal van 3 bij 3,5 (kaal) met automatische waterbakjes, max 6 paarden, zelf binnen en buiten-zetten+voeren en 2 hectare weiland voor 90 euro (nu nog 75, maar wordt vanaf november 90). Hooi kopen we in voor 3 euro per pakje en verder staan ze op vlas. Weiland wordt gesleept en we hebben een buitenbak en poetsplek met koud water.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:53

Hier in de buurt (Eindhoven, Noord-Brabant) is de kale huur rond de 50 euro (stal en wei)... Met voeren/binnen/buiten erzetten rond de 80-90 euro... Dan hangt het er nog vanaf hoe veel ze buiten komen en hoe schoon ze zijn in de stal wat je aan vlas/stro kwijt bent... Wij kochten altijd balen hooi en daar deed ik zo'n 6 weken mee (baal was dan 50 euro ofzo?) en dan natuurlijk nog brokken, maarja, daarmee kun je het zo gek maken als je wilt ;)

Ik zit nu te denken dat ik in Zwijndrecht ook gekeken heb (woon daar nu) maar dat het daar echt een stuk duurder is... En dan komen ze niet eens in de winter naar buiten... Of ze komen wel naar buiten in de winter, maar je moet alles zelf doen en dan nog eens 185 vragen (en dan nog kosten hooi/stro/vlas/voer er bovenop :S) Daarvan had ik dus in Eindhoven volpension :S

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:39

Buffelo schreef:
xroselyn schreef:

Dat lijkt mij ook niet heel fijn nee, het paard moet wel op een bodem komen te staan![/quote]

Ja inderdaad, die van mij heeft ook rubberen matten in de stal maar daar gaat nog een goeie laag stro overheen, kan hij lekker liggen. Gelukkig staat hij alleen in de winter in de nacht op stal, en enkel bij heel beroerd weer.