PRE gewend stro te eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loversyl

PRE gewend stro te eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 14:23

Hallo,

Ik heb mijn PRE geïmporteerd uit Spanje.
Nu heb ik alleen het probleem dat hij in Spanje stro als eten kreeg, en hier in Nederland als bodembedekking.
Hij eet dus zijn hele stal leeg.
Ik meng het nieuwe stro met het oude maar dat werkt niet, vliegenspray erover heeft 2 dagen geholpen daarna vond hij dat ook wel lekker.
Hij komt veel buiten, en in stal krijgt hij veel hooi bij gevoerd dus daar kan het ook niet echt aan liggen.
Ik ga vandaag proberen met azijn over het stro te spuiten.
Zijn er meerdere mensen die er last van hebben of weet iemand een oplossing hiervoor?

FemkeRoosje

Re: PRE gewend stro te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:28

Is het geen optie om vlas/zaagsel etc. als bodembedekking te gebruiken?

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 14:31

Sorry dat had ik er even bij moeten zetten, hij staat op strozaagsel.
Ik zat er inderdaad over te denken om hem op vlas te zetten maar ik hoorde dat vlas gevaarlijker is dan stro

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:31

Wij hebben ook een vreselijk stro eter gehad. Wij deden een laag groene zeep in een plantenspuit, water erbij en daarmee dagelijks de stal insprayen.

Goedkoop en het werkte prima :) .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:32

Vlas eten in inderdaad super gevaarlijk. Hier kunnen ze al heel snel en makkelijk verstopt van raken :( !!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:33

loversyl schreef:
vliegenspray erover heeft 2 dagen geholpen daarna vond hij dat ook wel lekker.

Hier moest ik stiekem wel een beetje om lachen :=

Het is wel een lastig probleem.. Buiten de dingen die je zelf al opnoemt zou ik ook geen andere oplossing weten.
Hopelijk vind je snel een oplossing!

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:34

Dit doet mijn merrie ook.
Ik geef haar veel hooi en ze staat veel buiten.

Na verloop van tijd is dit toch iets gebeterd. Ze doet het wel nog steeds maar in mindere mate.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:34

loversyl schreef:
Sorry dat had ik er even bij moeten zetten, hij staat op strozaagsel.
Ik zat er inderdaad over te denken om hem op vlas te zetten maar ik hoorde dat vlas gevaarlijker is dan stro

Als hij dat ook op eet is dat inderdaad niet handig..

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 15:38

Ik ga vandaag maar proberen met azijn spuiten en kijken voor een speeltje in zijn stal.
Iemand verder nog tips?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:06

Waarom vind je het stro eten zo'n probleem?? Je zegt zelf al, in Spanje is het hun eten. Hier in NL dus ook. Mijn paard (net 1 jaar in NL) eet ook stro en ik ben er blij mee. Het is voor hem DE manier om zijn darmen weer een beetje op orde te krijgen na het eten van ons hooi en onze vette weide. Toen hij vorig jaar augustus bij ons kwam (uit Spanje)was ik als een kind zo blij dat de stalhouder een partij Spaans stro had gekocht (omdat nergens anders meer wat te krijgen was). Toen was er tenminste nog iets normaal voor hem :-). Voor de rest is hij zeer gelukkig en tevreden met onze nederlandse voedselverstrekking :-) : vele malen smakelijker dan wat hij gewend was. Zijn mest is ook alle dagen dik in orde, dus al met al ben ik zeer tevreden over hoe zichzelf in balans eet (met stro erbij).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:14

Ik zou me er niet te druk over maken, als hij het gewend is, ik zou het hooi minderen als hij stro eet als ruwvoer. Het is een sober ras, dus eigenlijk geen slecht idee. Stro bevat niet zoveel voedingsstoffen en het geeft vulling.

Weet hier iemand toevallig waarom er stro gegeven wordt als ruwvoer in spanje? en hoe t komt dat daar geen problemen van komen en hier als de paarden er veel van eten er een verstopping van kan krijgen???

Mijn paard eet ook graag stro maar wel alleen van sommige strosoorten en van de andere strosoorten laat hij het totaal links.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:50

Ik zou je paard gewoon laten eten hoor, hebben ze lekker wat te knabbelen op stal. Hier krijgen ze ook weleens stro bijgevoerd in plaats van hooi, goede vulling met weinig voedingsstoffen.
Verder over de verstoppingen ik weet niet in hoeverre dat echt betrekking heeft op stro misschien dat paarden die het niet gewend zijn daar sneller last van krijgen als paarden die gewend zijn om stro te eten?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:12

Bied hem stro aan om te eten, zodat hij nog stro over houdt om te liggen. Mix het bijvoorbeeld door je hooi of schud een plak uit naast je hoop hooi op de eetplek en de rest spuit je in.

Sto is helemaal niet slecht voor je paard, juist goed zelfs en hij heeft er duidelijk behoefte aan voor zijn darmen, maar het is inderdaad zonde als hij zijn hele stal leeg eet.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:21

Even ter aanvulling; paard staat op gehakseld stro wat dus echt bedoeld is als bodembedekking.Daarnaast staat hij veel buiten,krijgt hij 4x daags ruwvoer(+ 3x daags brok) en een netje stro voor de nacht. Dus geen noodzaak om zijn bodembedekking te consumeren zou je denken ;) (moeten ook aan zijn lijntje denken...)
Ik denk dat het een gewoonte van hem is dus het zou super zijn als iemand een tip heeft om hem op andere gedachten te brengen.
Vroegah had je speciale stalspray's maar die kan ik niet meer vinden...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:33

Lijkt me juist goed om hem stro te eten te geven,daar zit niet veel energie in..Lijkt me een hele omschakeling(ander voer andere omgeving) voor het paard en het is een sober ras die het juist beter doen op wat schraler voedsel..Zou gewoon een hooinet met stro ophangen :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:36

Ik zou gewoon veel hooi neer leggen, mijn Fjord stopte bij voldoende hooi vrij snel met het eten van stro.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:57

Hij krijgt al een net met stro gevoerd, maar daarbij eet hij gewoon echt zijn hele stal leeg, een beetje vind ik niet erg maar het is echt dat ik zijn stal vul en de volgende dag is die weer helemaal leeg.
Ik doe er 2x per week nieuw gehakseld stro in maar kwa bodembedekking zou het dus vaker moeten omdat hij het leeg eet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:02

Is het geen optie om hem op een rubber vloer te zetten met achterin een klein laagje stro om de urine op te vangen?

Als hij kan kiezen uit hooi en stro, gaat ie dat toch voor het hooi?

De Tinkers in Engeland krijgen ook regelmatig een grote baal stro in de wei aangeboden, ik hoor daar eigenlijk nooit over verstoppingen.
Niet elke fokker doet dat trouwens.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:05

Rubber kan ik inderdaad wel gaan doen.
Hij eet alles eigenlijk door elkaar.
Wat hij krijgt dat eet hij, dus word er hooi gevoerd dan eet hij dat word 5 min later stro gevoerd dan eet hij dat enz.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:08

Misschien is ie gewend dat ie niet zoveel krijgt en blijft ie daarom eten, soort hamsteren.

Ik heb ooit een jong paard gezien dat dat deed met water.
Stond laag in rang en de kudde kreeg te weinig water aangeboden, dus als ie water had dronk ie alles op, het kon tenslotte wel weer even duren voor hij weer bij water kon komen.
Maar die dronk op z'n nieuwe plekje zo 80 liter per dag, wat ie kreeg dronk ie op.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:13

Vandaag krijgt hij nieuw gehakseld stro dus dan doe ik er azijn over kijken of dat helpt.
Anders ga ik denk ik rubbere matten leggen en proberen te minderen met eten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:18

Heb je 1 paard? Wat nog wel eens wil helpen is om vies stro van een ander paard te mengen met dat van jou paard. Dikke laag erin. En niet te schoon houden dan natuurlijk. Daarna vanuit daar steeds iets schoner maken. Ik heb ook een stro eter gehad. Wij hebben hier 8 boxen en deze stond in 1 daarvan. Alles uitmesten, stro erin en daarna gooide ik het vieze stro van de andere 7 paarden in haar box. Wel het droge spul.. Wel een beetje zielig, maar het is voor het goede doel! Is nu btw helemaal over!

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:21

Ik heb 1 paard, staat op een privestal met 6 andere paarden.
Ik heb geprobeerd het vieze met het schone te mengen maar dat lukt niet heel erg, hij eet het schone er tussen uit en maakt het vieze extra vies zodat het er alsnog niet uit ziet en eruit moet

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:23

Ja maar het vieze stro van je eigen paard? Want dat vinden ze lang zo vies niet dan dat van een ander paard. Goed mengen, dat er eigenlijk geen schoon stro tussen zit, maar wel droog is..

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:24

Zal het proberen, bedankt voor de tip