Als ik verkas naar de winterstalling met mijn paardje, ben ik zelf verantwoordelijk voor de stalbodem. Simpel en standaard is stro. Maar zijn er ook andere betaalbare mogelijkheden? Gewoon zodat ik eens kan vergelijken voor ik zomaar met stro begin.
Het is ook nog eens zo dat de stal maar 1x per week uitgemest gaat worden, en verder dagelijks opstrooien. (soort oppotten dus) Is het dan fijn om bijv. een laag zaagsel onder het stro te leggen? als extra absorberen?
Het is een stal van 3x3 voor een C pony, Ze is vrij schoon met haar stal.
Strokorrels? Je kan zelf als je komt de mestballen eruit halen en 1x per week de natte plek verwijderen. Is fijn om op te potten en makkelijk in gebruik.
Stro lijkt me voor paarden het fijnst, maar het geeft vaak wel veel afval. Dus wij hebben strokorrels. Ik vond echter wel dat het snel vochtig aanvoelde als ik niet dagelijks de natste plekken en poep eruit haalde, dan moest ik echt veel korrels erbij gooien en werd het bijna niet te doen met uitmesten. Er loopt trouwens wel al heel lang een topic met ervaringen.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 06-09-12 11:11
Strokorrels is dan inderdaad een goede optie. Zaagsel vind ik niet fijn met op potten, dat gaat goed tot de onder laag doordrenkt is en dan is de stal in 1 keer erg nat.
Als je de mogelijkheid hebt om zelf elke dag een beetje mest uit te scheppen zou ik dat wel doen Bij ons op stal worden ze ook maar één keer per week uitgemest en dat wordt wel een bende. Wij hebben stro en dat vind ik wel fijn
Met strokorrels is dagelijks uitmesten een karweitje van hooguit 5 minuten. Ik heb het eens een tijdje geklokt en de doordeweekse uitmest zat op 3 minuten en de 'uitgebreide' weekenduitmest op 7. Ideaal dus!
Ik snap dat je zo denkt, maar ze spitten toch altijd de stal door naar hooitjes e.d. Je kan altijd wat stro bijvoeren, aangezien de rest daar op stro staat? Dan zie ik het probleem niet zo.
Ik zou zeggen gemalen stro. Ideaal! Ik heb mijn haf hierop staan, met stro kan ik er elke dag een baal ingooien en nu gooi ik elke donderdag 1 baaltje gemalen stro erin.Haal 1 x per week de natte plekken die omhoog komen eruit en verder pot ik op en dus elke week een baaltje erbij.
Ik heb lang een.pony en paard verzorgd met vrije uitloop (elks hun eigen stuk zodat ze elkaar niet verwonden) en die stal was altijd maar 10 min werk per paard, mestballen eruit en natte plekken, 2 plakken van een klein.baaltje erin en ze konden altijd liggen, was perfect!
krissie20
Geplaatst: 09-09-12 12:51
koolzaadstro (gehakseld), vlas of hennep. Ik vind het ideaal omdat het veel beter vocht opneemt dat gewone stro. Zaagsel vind ik minder en met strokorrels heb ik geen ervaring.
mijn paarden staan op vlas. elke dag 5 minuten werk en kunnen ze weer een dag schoon staan.
Imker
Geplaatst: 14-09-12 10:22
Ik ben een artikel aan het uploaden over de de verschillende strooisels. Wellicht om eens door te nemen? Het is in het Duits, maar onderin staan 2 hele mooie, begrijpelijke tabellen waarin je de kosten en het gebruiksgemak door kan nemen. Is érg makkelijk en nuttig.
Laatst bijgewerkt door Imker op 14-09-12 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
vlasmanneke
Geplaatst: 15-09-12 15:48
Hallo
Is het mogelijk om me dit Duits artikel door te sturen aub???
Heel erg bedankt... Ben zelf vlasproducent van flaxbox.eu
Trouwens, de vlasprijzen zijn gedaald en binnen een week of twee weer overvloedig te verkrijgen. Het verhaal van de slechte oogst van 2011 ligt bijna volledig achter ons. We kunnen terug vooruit kijken aan schappelijke prijzen...
Vlas is super handig! Schoon, zacht,de stal word er niet door leeggegeten en simpel te mesten. Er hoeft niet élke dag van bij en binnen 5.min heb je de stal weer schoon als je even de drollen eruit haalt. vlas=toppie!
geshahquille
Geplaatst: 16-09-12 08:31
Wij hebben ook vlas heel makelijk in gebruik maar je moet wel elke dag de drollen er uit halen en heel veel hooi geven. Met opstrooien is denk ik toch stro het besten maar als je een keer per week uit mest word het wel heel zwaar om het te doen.