Zand, zand en nog eens zand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Zand, zand en nog eens zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 20:25

Hoihoi,

Ik weet dat er al meerdere topics hierover zijn, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :')
Wij willen eigenlijk een betere bak krijgen, we hebben nu de bak om laten gooien, maar we hebben nu dus zogenaamd 'klapzand'. Dit is zand wat heel mul is en blijft, de bak heeft meerdere keren volledig onder water gestaan, maar dan is het misschien 1 dag goed en dan weer enorm mul, het houdt geen water vast.

Nu is de vraag wat we het beste kunnen doen, we hoeven geen perfecte bak, maar dit is ook niet alles. We willen het liefst er een laag ander zand bovenop gooien, maar wil dat wel als er zulk mul zand onder ligt? Of moet dit ook afgegraven worden?? We willen geen snippers of kokosvezel oid. alleen zand.

En dan zo ja, welk soort zand? Heb goede ervaringen gehoord over woudzand, slibt niet dicht maar ook niet enorm mul, prijs rond €10,- excl. btw. Maar zandleveranciers zijn daar voorzichtiger mee, met woudzand in paardenbak. Dan hoor ik weer van rivierzand, mc3 (veels te duur..) en nog heel wat meer. Het ligt natuurlijk ook behoorlijk aan de ondergrond.

Met welke zandsoorten hebben jullie goede ervaringen of van gehoord? En wat is de prijs gemiddeld??

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:27

Ik weet dat we bij ons op stal een bodem met een flinke hoeveelheid leemzand hebben en deze bak is zelden niet te rijden (extreme natheid en sneeuw e.d. uitgezonderd)

sannie275

Re: Zand, zand en nog eens zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 20:38

@Moska

Oke, ik heb juist weer gehoord dat leemzand volledig dichtslibt, is ook weer verschillend dus.. (Woudzand zit ook een klein deel leemzand in)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:14

woudzand heb je ook weer veel verschil in. Het ene is lichtgeel, het anderen donker geel tot rood/bruinachtig. Leemgehalte verschilt ook. Ik zou eerder een zand met een bepaalde vorm en korrelgrootte bestellen.
Laat je eigen zand anders analyseren door iemand die er verstand van heeft en die kan je dan vast ook vertellen welke zandsoort je er door moet mengen of overheen moet gooien om een stabielere toplaag te krijgen. En soms is beregenen nog de beste oplossing, want vocht is de bindende factor...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:03

Volgens mij zit de clou van het verhaal in de mix van soorten zand en de grootte van de korrels en vorm. Bij ons werkt het leemzand perfect, maar de onderlaag is wel van grover zand zodat daar nog water doorheen kan. En natuurlijk moet je de bak onderhouden, dus geen mest erin laten liggen, regelmatig slepen en soms wat dieper lostrekken.

Ik zou er iemand bijhalen met verstand van zaken, zodat je het juiste zand aanschaft en daarna veel plezier van je bak kunt hebben!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:34

ik denk dat je net zo goedkoop uit bent met het toevoegen van een laag polyvlokken, en dat voorkomt ook mulheid.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:15

@fokfanaat

Wij willen geen vlokken/snippers/vezels o.i.d. Het waait allemaal richting ons huis, paarden staan ook los in de bak en krijgen daar ook eten (wel in grote houten voerbak, maar valt wel is wat hooi naast natuurlijk). Ook houtvezels willen wij niet.

Ik denk dat we uiteindelijk iemand er bij halen, maar heb zelf sowieso al niet veel verstand van verschillende zandsoorten, en woudzand werd ons aangeraden, maar weet niet of mensen nog andere soorten zand kennen/aanraden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:37

Als je beesten Er in staan is het nog lastiger de bodem goed te krijgen en houden

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:06

Dat weet ik, maar ik heb ook niet gezegd dat ik een perfecte bodem wil hebben, ik ga niet om elk klein korreltje dat verkeerd op zijn kant zit zitten zeuren, maar dit mulle zand is een beetje hopeloos..