Hoeveel zelf doen bij pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveel zelf doen bij pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:56

Ik zit een beetje te dubben hoe ver ik wil & kan gaan ... Misschien handig om eens andere meningen te horen.
Ik huur 2 stukjes weide en 2 schuilstallen op een pensionstal (heb 2 pony's, in theorie staat alles apart maar heb nu van de 2 weides 1 geheel mogen maken). In de huurprijs zitten ook andere faciliteiten (piste, kastje voor spullen, gebruik poets/wasplaats, ... ). Maar verder doe ik alles zelf (koop zelf hooi/voer, ik voer zelf, zorg zelf voor drinken (mag wel indien nodig water van bij hun nemen maar heb een 1000l-vat staan) en mest zelf).

Nu is het zo dat de pensioneigenaresse heeft aangegeven niet meer te willen investeren, en als je iets wil gedaan hebben dat je dit zelf moet doen (eerst haar toestemming vragen). Nu weet ik niet hoe het zit als de stal bij wijze van spreken instort, ik hoop dat er op zo'n moment wel wat geregeld kan worden, maar dat zijn dingen die dan moeten aangepakt worden vrees ik, als je er nu wat over vraagt krijg je een vaag antwoord ...

Maar ik zit dus met wat dingetjes die ik graag anders zou zien. Ik zou bv. graag een afdakje maken voor mijn spullen (hooi & kruiwagen etc.) en dit mag in theorie ook (moet alleen nog eens goed navragen of het ook zo mag worden zoals ik het wil). Nu is dit ook nog wel te doen. Het materiaal ligt op stal en het zijn maar kleine kosten die nog gemaakt moeten worden. Maar dan komt de rest ... Ik zou ook heel graag een stuk langs/voor de schuilstal verhard willen hebben. Nu ligt daar bij de minste regen een grote plas (de rest van de weide blijft wel droog, alleen daar niet) en dat is niet zo leuk als je daar met je kruiwagen (hooi/mest) door moet ... Dus heb ik zitten kijken. De tegels is het probleem niet, daar is al voor gezorgd. Maar dan komt het kostenplaatje ... zand, opsluitbanden, mensen die het werk voor mij doen, ...

En dan denk ik: is het dat wel waard ...
Voor de pensioneigenaresse is het fijn, als ik ooit vertrek is het daar wel mooi afgewerkt, in tegenstelling tot nu ...
Maar zolang ik niet vertrek heb ik er natuurlijk wel voordelen van, dus misschien is het de kosten toch wel waard ...

Hoe doen jullie dit? Als je huurt op een pensionstal, doe je dan zelf ook wat aan het onderhoud? Of voor het jezelf makkelijker te maken?
Hoever gaan jullie daarin? En zijn er eventueel andere oplossingen die ook handig kunnen zijn met iets minder kosten?

Lynn_Nikita

Re: Hoeveel zelf doen bij pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:59

op zich, stoeptegels zijn gratis zand kost iets van 10 euro per aanhanger en bandjes zijn ook niet zo duur. Dus om dat te maken zou ik het gewoon doen, wel raar dat ze niks meer gaat doen, wat doet ze als draad stuk gaat? Je betaald daar toch ook voor, dat zit bij de prijs inbegrepen lijkt mij, onderhoud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:44

Het zou, als je de hele hoek wil doen (wat mij wel het beste lijkt) over zo'n 50 m² gaan, prijzen die ik gezien had voor bandjes vond ik toch niet zo aangenaam, maar misschien kijk ik wel op de verkeerde plaatsen :+

Onderhoud ja .. daar zeg je zo iets .. volgens mij gaan daar in de toekomst nog problemen rond komen, maarja ... Ik ga het er sowieso in het weekend nog eens met haar over hebben, maar zij vindt dus als er een paal stuk is dat wij deze moeten vergoeden. Ik ben daarmee akkoord als het duidelijk is dat 1 van mijn pony's deze stuk gemaakt heeft, maar als deze het begeeft omdat die versleten is vind ik dat een stuk minder .. Nu is dat maar een paal, maar zo zijn het allerlei dingen en als mijn stal ineens bijna instort heb ik geen zin om dat te vergoeden :+ Maar ik ga het er dus nog eens over hebben .. kijken of er deze keer een oplossing komt..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:44

Jaja, ik zou er zeker wel een gesprek over aangaan. Als je iets verhuurt en er dus geld aan verdient hoor je ook gewoon te zorgen dat het geen wat de mensen huren en waar je dus in die tijd over een gekomen bent dat ongewijzigd blijft. Dus als ze niet meer zou willen investeren in omheining of schuilstal zal de prijs toch eigenlijk omlaag moeten of je moet iets anders overeen komen.
Wat ik zou doen en dat is haar duidelijk maken dat je best wil investeren maar dat je ook je investering meeneemt als je weggaat. Ook al is het dan waardeloos, en geef je het aan een ander voor niets.
Ik weet niet hoeveel andere pensionklanten er zijn en hoe deze er over denken maar ik zou toch met iedereen eens praten want vindt het ergens wel een beetje een gemakkelijke gedachten van pensionhouder om te zeggen dat ze niets meer wil investeren als ze dat niet wil moet ze maar een gaan nadenken of ze überhaupt wel wil verhuren of dat ze haar "contracten" moet gaan aanpassen en eventueel de prijs wijzigen.
Want persoonlijk klinkt het niet heel eerlijk als je wel gewoon hetzelfde blijft betalen maar zelf voor alles opdraait waar je uiteindelijk toch ook voor betaald. Dus zeker belangrijk om dat eens duidelijk te stellen. Want stel de stal stort in en je paard raakt daardoor gewond nu zit niemand daar op te wachten maar als ze al niet van plan is om de stal te vervangen dan zal ze de medische kosten ook niet willen vergoeden toch een belangrijk puntje lijkt me.

Zo denk ik er wel over, iets investeren prima, maar bij vertrek neem ik het dan wel lekker mee zeker als het duurdere investeringen zijn zoals een omheining of schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:47

Hmmja, daar heb ik ook al aan zitten denken .. Het wel doen maar als ik vertrek het ook weer afbreken ... Alles terug in oorspronkelijke staat herstellen zeg maar :Y)

Verder is het beetje een soep, wil er niet teveel in detail over zeggen hier via internet, maar de laatste woorden zijn er nog niet over gezegd zeg maar ;) Hoop dat het in de toekomst weer wat betert maar momenteel heb ik er een beetje een hard hoofd in .. Maarja, eerst maar eens het gesprek voeren :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:53

Stallen repareren die instorten bijv. horen toch echt voor verhuurder te zijn. Ook zaken als veiligheid/dierenwelzijn (waar het stalling/weidegang betreft) is voor verhuurder. De basis moet gewoon in orde zijn.

Wanneer het gaat om extra faciliteiten zoals een afdakje voor spullen, zou ik kijken naar de stalprijs. Als deze extreem laag is, vind ik het acceptabel dat de faciliteiten minder zijn.
Mag ik vragen wat je betaalt en wat hierbij inbegrepen zit? En hoe hoog zijn de prijzen van vergelijkbare stallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:05

Daar ga ik inderdaad ook vanuit, maar als je haar hoort praten .... Maarja, daarom dus dat gesprek, daarna weet ik meer :Y)

Voor de rest heb je een pb ontvangen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:30

Het is op zich prima als zij niet wil investeren in de aankleding van het land....maar dan moet je ook een prijs betalen die past bij de prijs voor een "kaal" weiland.

Ik vind het niet erg om te investeren in een stuk land dat niet van mij is, mijn paardje moet er immers goed bij staan en dat is mijn verantwoordelijkheid. Maar dan moet ik er wel vrij zeker van kunnen zijn dat ik nog wel minstens een aantal jaren gebruik kan maken van het land.

Bij zoiets als wat jij nu hebt is het nogal raar dat de eigenaresse geen onderhoud meer wil plegen, ik zou me dan afvragen of ze nog wel zin heeft in pensionklanten? Zeker als er meerdere rare dingen zijn....weet je dan wel vrij zeker dat je hier nog wel enkele jaren wilt / kunt blijven huren? Want als je het nu al aan voelt komen dat je hier beter weg kunt gaan binnenkort, dan is investeren (tijd & geld) natuurlijk wel erg zonde....

Was je toen nog verhuist eigenlijk van dat stukje land met de mooie nieuwe stal, naar het stukje land met de oudere stal, waarvan ze beloofd hadden dat die wel vernieuwd zou worden indien nodig??

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:48

Ik heb ook op een stalling gestaan, ik moest alles zelf doen bijna, betaalde echt de jackpot en de stallen lagen bijna niets in qua stro/vlas

Ik heb hier een tijd gestaan omdat ik niets anders in de buurt had, maar eigenlijk vind ik het dan niet kunnen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:00

pmarena schreef:
Bij zoiets als wat jij nu hebt is het nogal raar dat de eigenaresse geen onderhoud meer wil plegen, ik zou me dan afvragen of ze nog wel zin heeft in pensionklanten? Zeker als er meerdere rare dingen zijn....weet je dan wel vrij zeker dat je hier nog wel enkele jaren wilt / kunt blijven huren? Want als je het nu al aan voelt komen dat je hier beter weg kunt gaan binnenkort, dan is investeren (tijd & geld) natuurlijk wel erg zonde....

Dit was eigenlijk ook meteen het eerste wat in mij opkwam. Een pensionhouder die ineens niet meer wil investeren in de paardeninfrastructuur zou bij mij allerlei alarmbellen doen rinkelen. 'Die is aan het afbouwen' zou ik denken 'die heeft geen zin/tijd/geld meer, maar wil ook niet meteen alle boeken toe doen, die wil eerst eens zien of het op deze manier ook gaat.'
En dan zit je met het risico dat die over een jaar zegt: 'hey nee,ik heb er echt helemaal geen zin meer in, ik stop met pension.' En dan sta je daar met jouw investeringen.
Dit ben je gelukkig al wel van plan, maar ik zou dus echt eens heel goed rond tafel zitten, klare antwoorden verwachten en alles op papier zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:03

Wij huren ook weides en als we iets nieuws zetten (palen, draad, schuilstal) wordt op het moment moest het huurcontract stopgezet worden alles verrekend, uiteraard rekening houdende met de staat, hoe lang het er al staat etc en dat wordt ons dan terug betaald :)

Rachel5000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:06

Ligt natuurlijk ook aan de prijs die je btaald.
Voor 185,- mesten ik alleen uit.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:17

Ik betaal 150 en mest zelf uit. Voor de rest word hij binnen en buiten gezet. In de zomer 24/7 buiten. Stro, vlas en kuil zit inbegrepen. Ze hebben een buiten bak met cocus bodem verlicht , een longeerbak, stenen padock en zand. In de winter gaan ze in de nacht op stal, en voor de rest lekker buiten. Dus het zou er bij mij aan liggen wat je betaald, maar ik vind dat als je iets huurt, de verhuurder ook huur plicht heeft en toch moet zorgen dat er dingen in orde zijn.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:28

Ligt er ook even aan denk ik of je een contract hebt.
Of mondelinge afspraken o.i.d.
Als je huur betaald voor (omheinde) weide en stal, en dat gaat kapot, zal het toch vervangen moeten worden door de staleigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:27

Dank jullie wel voor de reacties.
Moest iemand meer detail willen over de financiële kant mag er altijd een pb gestuurd worden, ik gooi liever niet zomaar alles openbaar maar kan me wel voorstellen dat het zo moeilijk een beeld te vormen is ;)

Het is niet zo dat ik daar weg wil, of er nu al over denk om weg te gaan. Als ik het objectief bekijk hebben mijn pony's het er super. Ze staan 24/7 buiten met stalletje, we kunnen er onze gang aan en het meest belangrijke: er is bos .. Ik geef de paarden te eten wat ik wil, wanneer ik wil, er moeit zich niemand met mijn dingen, ik mest op mijn gemakje na het werk uit etc. etc. Op dat gebied is het daar prima, de pony's zijn ook gelukkig en [***] is eindelijk niet meer te dik :+ :)) Dus het is niet zo dat ik nu wil verhuizen, of over een paar maanden ofzo .. Maar als er nog dingen gaan veranderen (in ons nadeel) zal dat op een bepaald moment vanzelf wel gaan komen natuurlijk ... Of als de eigenaresse inderdaad zegt "ik stop met de boel". Ik ga het haar dit weekend ook vragen hoe dat precies zit, want dat gevoel krijg je inderdaad wel :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 23:18

Voor mij zou het afhangen wat je aan stal/land huur betaal en of ze nu aan de prijs iets verandert?

Stel:
Je betaald nu 200,- per maand.
En ze zegt van, alles is vanaf nu voor eigenrekening (onderhoud) maar de prijs zakt naar 175,- (ik noem maar evenwat hoor) kan ik daar vreden mee hebben mits niet alles al op instorten staat.
Maar als ze zegt van, alles is vanaf nu voor eigenrekening maar de prijs blijft gelijk....Zou ik toch eens achter m'n oren gaan krabben.
Maar wat je al zegt, eerst maar eens rond de tafel gaan zitten samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:23

Ik ga je zo even een pb sturen, het zit beetje ingewikkeld in elkaar :+ :))