Indeling weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MNancy1702

Indeling weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 11:51

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus moest dit onderwerp niet juist staan gelieve het dan te verzetten naar de juiste plaats :)

In de toekomst is er een mogelijkheid dat ik een weide van 1 ha ter beschikking kan hebben. Deze weide was vroeger niet zo goed onderhouden (mest werd niet opgeruimd ed). Daardoor staat er ook niet zo'n best gras (of redelijk wat onkruid) op de weide. Hoe kan ik dit nu best aanpakken om juist te beginnen?
Ook vroeg ik me af hoeveel paarden ik op 1 ha kan zetten (goede zandgrond, in de winter wordt er bij gevoederd en in de zomer zouden ze van het gras moeten "overleven" ;) ). Ik dacht aan een 4-tal paarden?

Dan zit ik ook nog met de indeling van een weide? In hoeveel stukken moet ik een weide van 1 ha verdelen? Zou ik een apart stuk voorzien voor in de winter waar ze dan op kunnen staan? Een soort paddock, hoe groot zou deze dan moeten zijn (naargelang het aantal paarden)? Of zou ik een stuk afmaken als piste (voor de andere ruiters/paarden, mijn paardje staat namelijk op rust) en deze dan ook gebruiken in de winter als paddock?

En wanneer kan er best gezaaid worden?

Ik heb nog nooit een weide van mezelf gehad, daarvan dat ik met zoveel vragen zit.

Groetjes Nancy :-)

MarliesV

Re: Indeling weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:00

Ik zal proberen zoveel mogelijk goed te beantwoorden.

Zaaien en bemesten in het voorjaar. Wij lieten elk jaar een bodemmonster nemen om te kijken wat we nodig hadden. Via een loonwerker in de buurt kan je veel advies krijgen vaak over hoe dingen aan te pakken/ op te lossen.
Onkruid spuiten wij dood. Dit moet in gedeelten omdat de eerste weken de paarden er dan niet op kunnen.

Op 1 ha kan je wel 4 paarden kwijt maar 3 zou mooier zijn. Dan heb je lang plezier van je gras en hoeft je niet zo vroeg bij te voeren. Wij konden met 3 pony's zelfs nog maaien en hooien van eigen land.

Ik had de weide in 3 stukken opgedeeld. De voorste aan de kant van de schuilstal altijd open. Ook in de winter, dan maar wat kapot gelopen maar aangezien wij ook op zandgrond zaten bleef het bij ons altijd erg netjes en weinig modder/kapot gras. Wel de inloop voor de stal verhard.

De andere stukken: deel 2 gebruikten we om eerst in het voorjaar samen met deel 3 uit te maaien en te hooien. Daarna mochten de paarden zodra het gras weer iets op kwam in deel 2 lopen voor ongeveer de helft. De rest weide ik in strookbegrazing. Dus naar gelang de hoeveelheid gras elke dag of om de dag een stukje van ong. een meter er bij over de volle breedte. Dit deed ik met prikpaaltjes en lint waar stroom op staat. Wanneer ze bijna heel stuk 2 hadden doe ik deel 1 dicht en laat dat rusten. Ik houdt alleen een paadje naar de stal open.

Deel 3 werd bij ons alleen gemaaid en gehooid. Aan het einde van het 'weideseizoen' mochten ze dit er ook bij hebben. Tot het gras op is en dan gaan ze terug naar deel 1 en worden bijgevoerd.

Een aantal dingen moet je rekening mee houden:
* water (wij hadden 3 watertappunten verdeeld over de weide)
* schuilstal (of goede beschutting van bomen), staat dit er of kan je hier toestemming voor krijgen.
* stroomvoorziening voor je weideklok, aanwezig of aan te leggen? Ook handig ivm licht in de stal.
* opslagruimte voor je hooi/evt. bodembedekking/ tuig/ dekens/ poetsspullen enz.
* goede deugdelijke afrastering, met poort of hek waar een tractor door heen kan ivm maaien en bemesten.

Ik zal vast van alles vergeten zijn maar vermoedelijk komen er wel meer bokkers met tips!

Judje

Re: Indeling weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:34

Het beste kan er in september gezaaid worden, maar helaas mag je na 1 september niet meer grasland opnieuw inzaaien. Tussen 1 en 15 oktober is daar een uitzondering voor en dat is de beste periode om te zaaien.
Waarom niet in het voorjaar? Omdat dan het onkruid ook opkomt en wanneer je in het najaar zaait is het gras al meer gegroeid wanneer het onkruid begint te groeien en dus krijgt het onkruid minder kans. (Bron: loonwerker, want bij ons is hetzelfde gebeurd)

Voor de rest klinkt het stuk van MarliesV heel goed qua indeling en landgebruik. :)
Wij hadden zelf ongeveer hetzelfde.
Als 's winters de weiden te nat zijn om ze op te houden kan je kijken of het mogelijk is om witzand uit de grond omhoog te halen en daar een paddock van te maken. Houd hierbij natuurlijk wel rekening met de mogelijkheid dat ze zand eten, waardoor ernstige koliek kan ontstan.