Goede verlichting in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Goede verlichting in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 20:28

De stalprijs gaat omhoog en daar mogen we wat voor terug:
Wat zijn de mogelijkheden tot verlichting in onze bak?

We hebben een bak van 20 bij 40 meter, aan de smalle kant grenzend aan een poetsplek/mesthoop met "aanspring"-verlichting. Door deze verlichting is ook het voorste deel van de bak verlicht. Volte bij A zou kunnen, veel verder kan je niet in het donker. Helemaal als er van de winter plassen liggen en je nog een beetje moet kunnen zien waar je rijdt.

Nu hebben we flauwe buren en mag er dus geen mast worden geplaatst.... :\ Dit hebben we al eens gedaan (oude lantaarnpaal) en hier werd gelijk bezwaar op gemaakt. Dus: nieuwe mogelijkheden gezocht!
We zoeken dus een lage verlichting dit ín/net buiten de bak geplaatst kan worden, niet hoger dan een meter of 1,5. De bakrand is ook deze hoogte. Ons idee was in de verste hoek (hoek bij C), echt in de hóék van de bak een lamp te plaatsen die de hoek bij C dus verlicht. Probleem: wat voor lamp is hiervoor geschikt. Hij moet een béétje paard-proof zijn (is maar een hoek van de bak, maar als er een paard in de bak staat moet hij hem niet zo kapot geduwd hebben) en niet te fel om in te kijken (voor paard en ruiter). Wat voor lamp is hiervoor geschikt? Of heeft iemand nog andere ideeën?

Wie helpt?! :D

Ibbel

Re: Goede verlichting in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:41

Tja, ik heb het idee al eens eerder geopperd, maar het nooit zelf uitgeprobeerd, maar volgens mij moet 'flood light' gewoon werken. Dus lichten die over de vloer schijnen, op grond niveau gemonteerd zijn. Dan rijd je dus met je hoofd in het donker over een verlichte bodem. Geen omgevingslicht, geen verblinding. Maar je zult wel meerdere lampen rondom in de bakrand moeten leggen. Op een halve meter hoogte zal ongetwijfeld ook werken, maar hoger zal gaan verblinden. En ik denk dat gewone halogeen bouwlampen daar prima bruikbaar voor moeten zijn.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:45

Is opzich een goed idee.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:47

Best aardig idee idd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:31

Ibbel schreef:
Tja, ik heb het idee al eens eerder geopperd, maar het nooit zelf uitgeprobeerd, maar volgens mij moet 'flood light' gewoon werken. Dus lichten die over de vloer schijnen, op grond niveau gemonteerd zijn. Dan rijd je dus met je hoofd in het donker over een verlichte bodem. Geen omgevingslicht, geen verblinding. Maar je zult wel meerdere lampen rondom in de bakrand moeten leggen. Op een halve meter hoogte zal ongetwijfeld ook werken, maar hoger zal gaan verblinden. En ik denk dat gewone halogeen bouwlampen daar prima bruikbaar voor moeten zijn.

Ik geef je weinig kans. Wanneer je vanaf de zijkanten werkt, moet je ongeveer 10mtr overbruggen. Met halogeen bouwlampen heb je een vermogen aan verlichting nodig voor een beetje egale verlichting. Bovendien kijk je in de lampen die aan de andere zijde gemonteerd zijn.

Had je deze al ontdekt? Staat best wel zinnigs (en onzinnigs) in.
[VSW] Verlichting van de rijbak

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:45

Sting schreef:
Nu hebben we flauwe buren en mag er dus geen mast worden geplaatst.... :\ Dit hebben we al eens gedaan (oude lantaarnpaal) en hier werd gelijk bezwaar op gemaakt. Dus: nieuwe mogelijkheden gezocht!
We zoeken dus een lage verlichting dit ín/net buiten de bak geplaatst kan worden, niet hoger dan een meter of 1,5. De bakrand is ook deze hoogte. Ons idee was in de verste hoek (hoek bij C), echt in de hóék van de bak een lamp te plaatsen die de hoek bij C dus verlicht. Probleem: wat voor lamp is hiervoor geschikt. Hij moet een béétje paard-proof zijn (is maar een hoek van de bak, maar als er een paard in de bak staat moet hij hem niet zo kapot geduwd hebben) en niet te fel om in te kijken (voor paard en ruiter). Wat voor lamp is hiervoor geschikt? Of heeft iemand nog andere ideeën?

Wie helpt?! :D

Nou, deze opstelling doen de buren vrij weinig tegen: http://link.marktplaats.nl/591630951 Kost een paar centen, heb je ECHT wat!