Waarom is een paardenbox zwart/wit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PetraKioto

Waarom is een paardenbox zwart/wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:09

Ik zit met misschien een ietwat idioot vraagje, maar het houd me toch al even bezig, en ik heb niet zo direct een verklaring gevonden.
In heel wat stallen en maneges, oa, die waar mijn paard staat, zijn de boxen zwart/wit gekleurd.
Onderaan een band zwart van +- 0,5 tot 1m hoog en daarboven wit.
Aangezien het in zoveel stallen hetzelfde is, vraag ik me af of dit een reden heeft.

En waarom worden er geen "vrolijkere" of meer natuurlijke kleuren gebruikt?
Ik denk aan groen (gras) en blauw (lucht) bijvoorbeeld.

Kent iemand de verklaring hiervoor?

EngeltjeS

Re: Waarom is een paardenbox zwart/wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:12

zo zie je de mest minder in het zwarte gedeelte, en met het witte creëer je meer licht :)
(als ze de mest tegen de muur aandrukken :P )
Tenminste, dat is mij uitgelegd.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:38

De zwarte verf kan ook speciale verf zijn. Bij mijn oude stallen hebben we de onderste halve meter met speciale ( teer? ) verf geverfd. Dit om het hout te beschermen tegen amoniak en vocht.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:57

De zwarte verf is meestal ook wat dikker en beschermt zo de muren, plus je ziet het niet wanneer het vies is. Wit is om de stal meer licht te geven en wat groter te laten lijken/ruimtelijk.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:02

euhm... als er een paard tegen de muur mest, dan is die vuil hoor. Zwarte muur of niet :D

Dat van die dikke verf/teer kan wel kloppen.
Maar ondertussen heb je toch ook andere kleuren verf met dezelfde eigenschappen.
Want dat wit maakt inderdaad ruimtelijk, maar het zwart dan weer niet.

Maar momenteel dus eerder vanuit praktische overwegingen voor de mens en niet zo meteen voor het paard als ik het goed begrijp.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:04

Ik ga mee met het bovenstaande, zwart zie je minder en wit creëert licht.
Maar wij hebben weleens de onderste helft van dat turquoise gehad. Was weer eens wat anders.
Nu is het licht grijs met wit. Hier worden de stallen jaarlijks helemaal schoon gemaakt en opnieuw geverfd dus is het hier geen probleem dat het vies is. Denk niet dat er veel grotere stallen zijn die de boel jaarlijks schilderen? Dus voor het oog is het zwart gewoon netter dan als je een lichte kleur heb die vol zit met mest.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:16

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:22

Op mijn oude stal waren de boxen heel licht geel. Dat was beton en nieuwbouw. Ondertussen sta ik ergens anders en zijn de boxen van hout, die hebben inderdaad zo'n zwarte band onderin, is speciale verf tegen het rotten van het hout door de amoniak.
Ik vind het wel juist wat hebben, die licht gele boxen waten trouwens altijd hartstikke smerig op de muur

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:32

Zipporah schreef:
Die van ons zijn groen (http://www.verboonveulenopfok.nl/pensio ... index.html), bovenvoorkant met tralies en bij het dak genoeg licht wat naar binnen valt plus in de avond lampen. Word ook elk jaar schoongemaakt en valt reuze mee met viezigheid.

Maar dat is gewoon hout toch? Dat scheelt ook wel de houten schotten zijn bij ons ook nooit smerig maar de muren die wel daar trekt het een beetje in dan is afspuiten hier dan niet voldoende. Kan wel maar je spuit er de verf ook direct mee af dus dan is het ook geen zicht meer. Planken worden hier ook maar 1x per 2 jaar geverfd maar de onderkant van de muren elk jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:46

Bij ons zijn ze van hout en dus gewoon houtkleurig. De achterwand is van beton en is ook gewoon beton-grijs... mij is nooit opgevallen dat veel stallen zwart/wit zijn, is dat soms alleen op maneges zo (gezien ik alleen op privéstallen kom)?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:49

Tigra_ schreef:
[naam] schreef:
Die van ons zijn groen (http://www.verboonveulenopfok.nl/pensio ... index.html), bovenvoorkant met tralies en bij het dak genoeg licht wat naar binnen valt plus in de avond lampen. Word ook elk jaar schoongemaakt en valt reuze mee met viezigheid.

Maar dat is gewoon hout toch? Dat scheelt ook wel de houten schotten zijn bij ons ook nooit smerig maar de muren die wel daar trekt het een beetje in dan is afspuiten hier dan niet voldoende. Kan wel maar je spuit er de verf ook direct mee af dus dan is het ook geen zicht meer. Planken worden hier ook maar 1x per 2 jaar geverfd maar de onderkant van de muren elk jaar.

Nee het is een soort plastic! Heel goed schoon te houden dus!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:56

PetraKioto schreef:
euhm... als er een paard tegen de muur mest, dan is die vuil hoor. Zwarte muur of niet :D

Klopt, maar op een witte muur trekt de mest erin en krijg je gele vlekken, die je haast niet meer gedekt kunt krijgen. Zwarte of donkere kleuren hebben dat niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:13

Zipporah schreef:
Tigra_ schreef:

Nee het is een soort plastic! Heel goed schoon te houden dus!

Dat is inderdaad heel handig, hoef je ook niet te verven ben je daar ook gelijk van af is wel een nadeel van muren dat je toch veel tijd kwijt bent aan het onderhoudt.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 13:10

ik heb toch al veel stallen zo gezien, privé en manege. dus ik denk niet dat het daar iets mee te maken heeft.
in elk geval blijkt uit de commentaren nog steeds dat het vooral uit praktische overwegingen is dat de stallen er zo uitzien.
ik was me eigenlijk aan het afvragen of je geen panelen met een foto van gras onderaan de stallen kan zetten. dit om het voor de paarden iets "natuurlijker" te maken.
maar dus voorlopig zie ik niet echt een probleem daarmee (zolang de panelen amoniak-bestendig zijn en makkelijk te wassen)

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:00

Ik denk dat het voor paarden niet echt uitmaakt als je er een stuk nepgras hangt haha lijkt me alleen maar frustrerend. Nee maar voor je eigen zicht kan je het natuurlijk doen, verders is het voor de paarden gewoon nodig dat er genoeg lucht en licht in een stal komt en weidegang erbij het beste.