graasmasker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 08:38

sorry als het verkeerd staat
hoi bokkers,

mijn hoefbevangenpony (nog steeds in de hoeven zichtbaar) heb ik sinds een maand, waar ze eerst niet meer kon lopen draaft/gallopeert ze nu, ze voelt zich stúkken beter *\o/*
ze is al lekker afgevallen, gaat lekker als handpaard mee met mijn andere paard..
maar ze gaat verhuizen (wegens omstandigheden) naar een wei, ze komt savonds te staan in een box (3x3) en krijgt daar (ouder) hooi gevoert, maar overdag staat ze op weide. er is geen andere plek. nu wil ik natuurlijk wel dat ze minimaal gras kan hebben.

nu is mijn vraag aan jullie,
zitten er nog veel 'voedingstoffen' in het gras? moet ik een graasmasker halen?
of zit er nu 'niks' meer in het gras en kan ze er zo op ?
ze zou de masker dus een halve dag op hebben (van 9 tot 6)
en mocht ze der masker opmoeten, wanneer kan die eraf (welke periode)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:42

Waar ze bevangen van raken zijn de suikers in het gras, de zogenaamde fructanen. En helaas zitten die er het hele jaar in. Mijn beide pony's zijn zelfs bevangen geraakt in de winter! Vrieskou, zonnetje erbij, het gras maakt fructaan aan, maar verbrand het niet en hoppa het was raak. Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met weer het gras op, mijn shet is daar later opnieuw bevangen door geraakt en ze mag nu echt maar met mate gras eten, als er veel fructaan in het gras zit zelfs helemaal niet.

Ohja in oud hooi schijnt nog bijna net zo veel suiker te zitten als in vers hooi. Mineralen en vitamines lopen terug, suiker nauwelijks. Ik heb overigens thuis geen paddock, ik heb ze op een stuk wei lopen die ze inmiddels kaler dan kaal hebben gegeten met bijna onbeperkt graszaadhooi. Hier doen mijn exbevangen pony's het goed op. Dan mogen ze af en toe een half uurtje grazen, maar dan krijgen ze wel minder hooi en brokjes.

Dus ik zou haar dan zonder masker niet op de wei zetten, tenzij het voor een korte periode is. Sommige mensen in het hb topic hebben hun pony met opbouwen weer volledig in het gras, anderen kunnen maar een uurtje of minder veilig grazen. Het is dus afwachten wat jou pony gaat doen. Houdt haar iig scherp in de gaten en probeer het iig op te bouwen en laat haar iedere dag werken als ze dat al aan kan zodat ze de suikers ook weer verbrand.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 04-09-12 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Re: graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:43

StalNollie

Re: graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:43

en over het gras lopen ook tallaze topics over