Wie heeft ervaring met containerstallen en kan voor- en nadelen van een Plywood of Stalen containerstal noemen? Is het verstandig om een Plywood container te nemen of zijn deze niet stevig. Ik zag hier op bokt een fotoserie van Plywood stal waar het paard een groot gat in had geslagen. Alle ervaringen zijn welkom!
Ik heb plywood containerstallen als schuilstal en stalen voor opslag. De stalen container worden gloeiend heet in de zomer en ook regelmatig condens. Dat merk ik bij de plywood nooit en die wordt ook lang niet zo warm. Gezien de dikte van de wanden kan ik me nauwelijks voorstellen dat een paard door een plywood wand slaat, tenzij die wand z'n beste tijd heeft gehad.
Bedankt voor je reactie Marion71, zijn plywood containers goedkoper dan stalen containers? Een stalen container houdt immers altijd de oud ijzer waarde van zo'n 600 euro.
Mijn plywood containers waren aanmerkelijk duurder dan de ijzeren. Maar of dat altijd zo is, weet ik niet. De plywood heb ik gekocht van Conflex. Zij verhuren containers en containerstallen en als ze afgeschreven zijn verkopen zij ze. Ook in de plywood containers zijn nog heel wat stalen delen te vinden, dus ook die hebben een restwaarde.
plywood is meestal 18 mm en de gemiddelde houten stal is 40 mm..... dat is niet voor niks de meeste containers zijn 2,40 breed en daardoor niet geschikt voor iets wat groter is als een pony van 1,20.
Dat is een goede tip DubbelDun, ik ga bij de bezichtiging letten op de dikte van de wanden. Deze stal is 3,00 x 2,40 x 2,60. Ik neem aan dat 3m de breedte vd stal is. 2,40 zou dan inderdaad de diepte zijn. En 2,60 de hoogte. Is 2,40 diep minder dan een stalen container?
nee 2,40 is de standaardmaat van een zeecontainer, alleen specifieke papiercontainers zijn 3m breed maar die zie je hier zelden vraag eens of je een container opzijn kant kunt leggen dat scheelt weer 20 cm.
Wanneer ik de tussenwand eruit haal kan er natuurlijk wel een groot paard in... Ga toch nog even goed opletten bij bezichtiging. Bedankt voor de info DubbelDun
@cil: al zet je het paard in een container van 12 meter, dan nog is de ruimte om te draaien maar 2,40. dat is voor een groot paard gewoon te klein en kan peesproblemen geven
@Cil, ik ben het met DD eens. Als box vind ik een container ook niet geschikt vanwege de afmeting. Zoals ik hem heb, als schuilcontainer, is het prima maar ook dan vind ik 'em voor grote paarden niet geschikt. Kun je hem niet als schuilstal toepassen?
Het is de bedoeling een ruime verharde paddock voor de containerstal te maken met vrije keuze binnen of buiten staan. Maar als het heel hard regent vind ik het wel fijn als ik ze droog kan stallen. Als het weer het een beetje toelaat natuurlijk gewoon in de wei. Het is niet voor rijpaarden maar fokmerrie of opfok van veulentje(s) bedoelt. Helaas zijn de prijzen van echte boxen te hoog voor mij, ik zag houten stallen fabrikant in Druten maar daar kost één kleine simpele box al rond de 2000e. Of heeft iemand tips voor voordelig bouw van schuilstal?
Ik wil het tussenschot eruit halen en vrije inloopstal maken, dan kunnen ze in ieder geval droog staan. Dat kan nu niet. Nu loopt er een veulen bij de merrie. Bij opfok zit ik te denken aan twee veulens of jaarlingen.
Cajra
Geplaatst: 03-09-12 13:16
Een geïsoleerde container is zomers lekker koel en 's winters geen condens.
@Cil, dan kun je veel goedkoper al de schuilstal kopen. Hoef je er ook niks uit te slopen. Ik zal je nog ff een linkje per pb sturen met foto's zoals ik het heb. Bij mij maken ook een oudere merrie en 3 á 4 jonge paarden gebruik van 2 schuilcontainers. En dat bevalt erg goed.