Verzorging na het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskeee

Verzorging na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 19:15

Hallo,

Ik heb een klein vraagje over de verzorging NA het rijden.
Als je pony (heel) bezweet is, wat is dan de beste verzorging? (Warm weer/Koud weer)

Want op het internet vind ik vaak van Afspuiten/Afsponzen/Zweetdeken opleggen etc..
Maar dat kan ik allemaal niet omdat het Manegepony's zijn...

Groetjes ! ;)

Vergeten bij te zeggen; Na de les stappen we sowieso 15min uit (;
Dus het gaat eigenlijk over in de box (;

Excuses ik heb nog en vraagje, ze hebben me ooit vertelt dat je je pony niet mag borselen na het rijden omdat dan het zweet kan intrekken ofzoiets? Klopt dit?..
Laatst bijgewerkt door Suuskeee op 01-09-12 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Sietara

Re: Verzorging na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:16

uitstappen!!! daarna borstelen en even kijken voor wondjes oid...

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:20

Best vreemd. Op de manege waar ik rijd, mogen we pony's wel afspuiten als het heet is en een zweetdeken op doen als het koud is.. Waarom zou dat dan niet kunnen? :o

Emma_Col

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:21

Als je de pony/het paard daarna in de stal kan zetten kan je ook gerust eens met wat proper stro op de bezwete plekken wrijven! :)

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 19:31

Ik heb geen idee waarom we ze niet mogen afspuiten ofzo...
& Ze hebben ongeveer 80 pony's&paarden dus ze hebben natuurlijk geen zweetdeken voor ze allemaal, en niet iedereen kan die corect aandoen, & dan moeten hun (de eigenaars) die dr weer afhalen etc...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:41

Als dat niet allemaal mogelijk is dan de regels van de manege aanhouden maar het kan inderdaad altijd beter. (welzijn van een pony of paard)

Vroeger op de manege toen ik nog klein was kregen ze ook geen dekens we deden dan ook altijd droogwrijven met stro. Veel maneges hebben tegenwoordig geen stro meer dus dan ook moeilijk.

Ik ben bv in de zomer ook voor afspuiten. De vliegen en dazen komen op paarden af die warm en bezweet zijn, ze worden opgegeten. Zo noem ik dat :)
Dat vind ik al niet fijn voor de paarden en ff lekker afkoelen.

Je kan een pony of paard altijd nog even lekker gaan poetsen.

In de winter heb ik de luxe dat er op stal een solarium aanwezig is. Moet je wel apart voor betalen.
Verder fleece deken op totdat je paard droog is en dan (kies ik voor) een deken erop.

Iedereen heeft hier verschillende meningen over.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:32

Toen ik nog op de manege reed liet ik mijn paard altijd rollen na het rijden, gewoon zadel er af tijdens het uitstappen en aan het hoofdstel laten rollen, de paarden kenden dit ook allemaal en ging altijd goed (mocht ook van de manege, niet onbelangrijk). In de stal dan zand eraf borstelen en evt met wat stro droogwrijven. Als je niet mag afspuiten of laten rollen, zou ik ze met wat stro proberen droogwrijven.

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 09:42

Rollen mogen wij ook niet omdat dr na ons nog kinderen rijden, en dr is geen tijd om ze allemaal te laten rollen... :s

Wat ik nu altijd deed is inderdaad; Zo goedmogelijk droogvrijven met prober stro
Dus dan zal ik dat gewoon verder doen..