Fiero06, teveel gras is niet goed voor ezeltjes. Ze kunnen snel hoefbevangen raken en ze worden heel snel dik, omdat het eigenlijk hele sobere dieren zijn. Daarom staan ze hier op een magere weide wat snel zal veranderen in een zandpaddock (ze worden niet verplaatst, dus het hoekje kort gras wat er nu nog staat zal snel weg zijn en geen kans hebben terug te groeien, dit doe ik heel bewust). Brok bijvoeren is het láátste wat ik zal doen, dit hebben ze absoluut niet nodig! Dan kan ik ze straks met hun voeten in het natte zand zetten... of ze de paddock uitrollen
Ze krijgen 's morgen 2 plakken hooi (samen) en 's avonds 2 plakken. Als het nat en koud gaat worden zal ik stro in de stal gooien, wat ze waarschijnlijk gedeeltelijk zullen eten, maar dat vind ik in de winter niet erg. Kacheltje moet ook aan blijven
Uitmesten doe ik bijna iedere dag (ben niet altijd 7 dagen per week bij de ezeltjes, ze worden dan wel gevoerd maar uitmesten doe ik zelf), de paddock en de stal.
De manier waarop jouw verzorgezeltjes gehouden worden/werden, is dus niet mijn manier. En juist dat gras en handje brok is me ten zéérste afgeraden door iemand die al 25 jaar ezels heeft. De enige waarvan ik zeg dat ze inmiddels een echte ezel-profi is, maar die ik niet kan bereiken
Silviaatje, ik denk dat wij de ezeltjes op dezelfde manier houden. En dat "te dik" komt me héél bekend voor
Ze komen nu weer langzaam in model, maar jemig, afgelopen winter had ik twee keer holle bolle gijs in de paddock staan
Dat was op de oude stal, en daar voerde ik niet zelf. En degene die alle dieren voerde was niet de enige... iedereen voerde de ezels, want ze waren zo lief, want ze hadden geen hooi meer liggen, want ze stonden naar mensen te balken etc. etc. En tuurlijk zeggen mijn kerels geen nee tegen 6 keer een berg hooi op een dag
Ik heb niet het idee dat ze wat te kort komen, maar we zaten naar het verschil in kwaliteit hooi te kijken en ik vroeg het me ineens af... eigenlijk slecht, ik heb ze inmiddels een jaar...