Hoe raam in stal bedekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Hoe raam in stal bedekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:29

Goedemiddag bokkers,

Sinds 2 dagen zijn vriendlief en ik bezig om een reuze ''koeienstal'' om te bouwen tot paardenstal.
Nu is het zo dat achter in deze stal 3 glasramen aanwezig zijn, dit is natuurlijk heerlijk zodat de beestjes lekker veel licht hebben maar toch vind ik het eng als bijvoorbeeld het paard erin trapt of een kopstoot geeft aan het raam :') Je weet natuurlijk nooit wat paarden uitspoken als je er niet bent.
Nu willen we dit glas bedekken met iets, waardoor wel het licht nog de stal in komt, dus een houten plank ervoor oid. is geen oplossing.
Zelf zaten we aan bijvoorbeeld vlecht-ijzer er voor te maken, maar deze mazen zijn nog best groot waardoor het paard met de hoef erin kan en dan ben je helemaal ver van huis.
Ook kippengaas is te slap denk ik,

hoe hebben andere bokkers dit opgelost?

Hier even een foto van de stal hoe hij nu is, je ziet aan de achterkant het lange raam..
Afbeelding

Gelieve geen commentaar over scherpe randen/hoeken in stal, en de vloer dit gaan wij allemaal paardvriendelijk aanpassen :)

Anoniem

Re: Hoe raam in stal bedekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:31

Ik zou er gewoon een ijzerwerk voor maken, dus tralies/ spijlen. Net als in een stal. Is de veiligste oplossing lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:32

Gewoon spijlen er voor, neemt geen licht weg en als je ze niet te ver uit elkaar zet past er geen hoef tussen!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:34

Kan dat niet met normale boxentralies zeg maar?
Hier kan ook een hoef tussen maar dan moeten ze wel hun best doen.

Vanuit de hoek waar de foto gemaakt is lijkt het alsof het raam vrij hoog zit, klopt dat ook?

Overigens wel heel stoer dat je zo'n project met je vriend aangaat. Hoeveel stallen komen erin?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:35

Spijlen of een rooster, er zijn ook roosters met kleinere mazen, bevestig met scharnieren is mijn tip, dan kun je de raam nog eens wassen

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:35

Je heb gaaspanelen met kleinere mazen dan bv betongaas. ideaal! Met betongaas kunnen ze vaak toch met hun neus bij het raam maar met kleinere mazen niet meer. gewoon te koop bij bouwmarkten/tuincentrums

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:36

Wij hebben er idd van die betonijzer matten voor (geloof dat ze zo heten) voor betonvloeren.
Bij ons is nooit iets gebeurt, heb c en d pony's, ramen zitten ong. op 1m 40 denk ik.
Overigens heb je die matten in verschillende maten mazen.
Wij hebben volgens mij de standaard maat.
Maar ze zijn er wel kleiner.
Waar wijzelf niet aan gedacht hebben, dus even een tip, zorg dat je ze er makkelijk even een keer weer voor weg kunt halen, je ramen worden namelijk ontzettend vies, en op den duur kun je er niet meer door heen kijken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:37

Wij hebben trailes in de stallen die ramen hebben. Horizontaal bij de de ene stal en verticaal bij een andere stal geloof ik.
Ik weet niet wat de hoogte is van je ramen. Hier zijn de ramen redelijk hoog dus de kans dat er een hoef echt tussen kan komen is volgens mij erg klein mochten de ramen vrij laag zitten wordt het een ander verhaal en zou ik van die betonmatten ertegen maken vrij klein past geen paardenhoef tussen, heel misschien een shetten hoef maar dan moet het raam erg laag zitten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:41

vroeger hadden we paarden in een oude varkensstal en daar zat helemaal geen gaas voor, ik geloof dat er ooit 1 pony is geweest die een raam eruit gedrukt had met zijn neus en verder hebben we nooit iets gehad.

Nuriana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:43

Wij hebben van dat groene koeiengaas(?) voor de ramen/spijlen zitten. Is zo dicht dat je er niet doorheen kan kijken maar er zitten wel hele kleine gaatjes in zodat er ventilatie mogelijk is, zonder dat je last hebt van tocht :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:45

Ramen hebben wij voorzien van spijlen en da's geen overbodige luxe. Ze drukken er namelijk vroeg of laat met hun snuit door. Je kunt er ook voor kiezen om simpelweg bouwstaalmatten op maat te knippen en die ervoor te maken. Die matten zijn te koop in verschillende maaswijdtes.
Nog wel een opmerking over de vloer: zijn de rooster sterk genoeg om een paard op te zetten? Koeienroosters zijn bijna altijd veel te licht. De hoogte (vloer/schuine kap) lijkt me heel weinig of vertekent dat zo op de foto?
Het wordt iig wel een heel ruime stal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:47

wat leuk, wij zijn met een vergelijkbaar project bezig, waarschijnlijk kiezen we ervoor om dik plexiglas voor de ruit te plaatsen, anders een rooster.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:49

Polly schreef:
vroeger hadden we paarden in een oude varkensstal en daar zat helemaal geen gaas voor, ik geloof dat er ooit 1 pony is geweest die een raam eruit gedrukt had met zijn neus en verder hebben we nooit iets gehad.

Maar dat wil toch niet zeggen dat TS er maar niets voor moet doen, dat het geen enkel risico is? ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:35

Je kunt ook voor een plakfolie gaan aan 2 kanten. Als ze dan door het glas gaan, dan zal het niet gaan splinteren, maar door het folie aan elkaar blijven zitten.

Het beste is tralies plaatsen, maar als dat geen mogelijkheid is, dan maakt het plakfolie het iets veiliger.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:24

PowerReiner schreef:
Kan dat niet met normale boxentralies zeg maar?
Hier kan ook een hoef tussen maar dan moeten ze wel hun best doen.

Vanuit de hoek waar de foto gemaakt is lijkt het alsof het raam vrij hoog zit, klopt dat ook?

Overigens wel heel stoer dat je zo'n project met je vriend aangaat. Hoeveel stallen komen erin?

Dit worden 2 stallen :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:25

Polly schreef:

Ook al is de kans klein dat het paard erdoor gaat, ik neem niet de gok dat er niks gebeurd.
Mijn merrie is 1.70 groot en schopt wel wat hoger als een A of B pony ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:25

Angela schreef:
Je kunt ook voor een plakfolie gaan aan 2 kanten. Als ze dan door het glas gaan, dan zal het niet gaan splinteren, maar door het folie aan elkaar blijven zitten.

Het beste is tralies plaatsen, maar als dat geen mogelijkheid is, dan maakt het plakfolie het iets veiliger.

Ik denk dat dat inderdaad ook een mooie oplossing is.
Ik denk dat tralies plaatsen bijna niet gaat, dan heb ik ten eerste een hoop tralies nodig en is geen standaart maat dus moet ik alles verknippen waardoor er ook weer scherpe randen ontstaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:28

Ben bevooroordeeld natuurlijk, ken de stal als mijn broekzak.
Geloof me, een paard komt er makkelijk bij en dat kan flink fout gaan (is er al eerder gebeurd, aan de andere kant van de schuur)

Denk dat een soort traliewerk het makkelijkste gaat/beste oplossing is. Is dit de tweede vanaf de keuken? of de eennalaatste?
Plakfolie aan beide kanten is ook een goede idd :j

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:24

onze buren hebben ook de koeienstal omgebouwd naar paardenstallen complex :D

aangezien ik heb geholpen weet ik ook wat er is gedaan bij t raam.
aan de binnenkant zit betongaas stevig genoeg voor paarden en t goede is dat het makkenlijk vast te maken is.
bovendien is er aan bijde zijden van het raam veiligheidsfolie geplakt. mocht het glas kapotgaan op de een of andere manier kan er nooit glas versplinteren.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:26

Wij hebben in de stal een dikke doorzichtige plastic plaat ervoor
Is nauwelijks te zien *D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:30

Ik zou het glas er uit willen hebben, en zelfs geen tralies plaatsen als het hoog genoeg zit, maar aan de buitenkant een luik, of 2 luiken zodat je frisse lucht naar binnen kan krijgen. De stal is vrij laag zo te zien.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:40

Evelli schreef:
Ben bevooroordeeld natuurlijk, ken de stal als mijn broekzak.
Geloof me, een paard komt er makkelijk bij en dat kan flink fout gaan (is er al eerder gebeurd, aan de andere kant van de schuur)

Denk dat een soort traliewerk het makkelijkste gaat/beste oplossing is. Is dit de tweede vanaf de keuken? of de eennalaatste?
Plakfolie aan beide kanten is ook een goede idd :j

Haha ik dacht ook hee die stal ken ik!
Is iid een keer fout gegaan, dus goed dat je erover nadenkt voor je er een paard inzet!
Kan je niet iets van een hek een eindje voor het raam zetten, zodat ze er gewoon helemaal niet meer bij kan?
Allebei de kanten met plakplastic is idd ook een goed idee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:04

GamblersCup schreef:
Polly schreef:

Maar dat wil toch niet zeggen dat TS er maar niets voor moet doen, dat het geen enkel risico is? ;)

zeg ik dat ergens? Ik deel alleen mijn ervaring dat het geen enorme schande is om het niet te doen en dat niet alle paarden slopen.

@TS, heb ik het ergens over A & B pony's? Hier stonden ook gewoon paarden van 1,70+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:45

Polly: ik ken de stal en dus ook de ramen. Een aantal jaar terug is er een paard wat altijd rustig was op een of andere manier toch met haar been tussen een plank en het kozijn gekomen en heeft haar been afschuwelijk verwond.

Ik snap de ts dus heel goed dat ze er iets voor wilt doen zodat dat niet nog een keer kan gebeuren.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 18:56

Ja er moet zowiezo wat voor! Ook al zit het glas hoog. Paard heeft genoeg stalruimte om een hige bok te geven ;)

Bedankt voor de tips allemaal!